INKONTINENS: Dersom du lekker litt når du hoster, nyser eller løper har du mest sannsynlig stressinkontinens. Denne typen rammer ofte yngre kvinner.  Foto: absolutimages - Fotolia
INKONTINENS: Dersom du lekker litt når du hoster, nyser eller løper har du mest sannsynlig stressinkontinens. Denne typen rammer ofte yngre kvinner. Foto: absolutimages - Fotolia Vis mer

Urinlekkasje

Sliter du med urinlekkasje?

Slik blir du kvitt problemet.

Har du merket i det siste  at du «lekker» litt når du ler, hoster, nyser, hopper eller løper?

Da har du mest sannsynlig stressinkontinens, også kjent som urinlekkasje, som er et sjenerende problem som rammer mange kvinner.

Men hvorfor blir noen rammet, og hva kan man gjøre for å få bukt med problemet? 

LES OGSÅ: Må du ofte tisse om natten?

Flere former for inkontinens 

Anne Sophie MacLeod, som er fysioterapeut med spesialkompetanse innen behandling av dysfunksjon i bekkenbunnen og inkontinens hos Bærumsterapeutene, forteller til KK.no at tre utbredte former for inkontinens.

Stressinkontinens, urge- inkontinens og en blandingsinkontinens som er en kombinasjon av de to først nevnte. 

- Stressinkontinens er den vanligste typen urinlekkasje, og rammer oftest kvinner i ung alder. Det som kjennetegner denne formen for inkontinens er at en lekker når en for eksempel hoster, nyser, ler, løper eller hopper.

TISSETRENGT: Dersom du plutselig blir tissetrengt og nesten ikke klarer å holde deg har du mest sannsynlig urge-inkontinens. Foto: vladimirfloyd - Fotolia
TISSETRENGT: Dersom du plutselig blir tissetrengt og nesten ikke klarer å holde deg har du mest sannsynlig urge-inkontinens. Foto: vladimirfloyd - Fotolia Vis mer

- Årsaken er at trykket i blæren overstiger trykket i urinrøret ved fysiske belastninger, da lukkerefleksen i urinmuskulaturen og bekkenbunnsmuskulaturen er svekket.

- Urge-inkontinens oppleves som en plutselig og sterk vannlatingstrang som kommer så brått at du ikke alltid når frem til toalettet i tide. Det også er vanlig å ha en kombinasjon av stressinkontinens og urge-inkontinens. Yngre kvinner har oftest stressinkontinens, mens eldre kvinner har urge-inkontinens eller begge deler. 

Hva er årsaken til inkontinens? 

- Det er vanskelig å nevne en enkelt årsak, men vi vet at det gjerne utløses i forbindelse med svangerskap og fødsel – hvor muskler og bindevev satt på strekk og tilhelingen ikke alltid klarer å holde deg tett. 

- Kvinner i overgangsalderen kan oppleve urinlekkasje, på grunn av at østrogenproduksjonen opphører. Dette kan føre til forandringer i slimhinnen i urinrøret som blir tynt og mister evnen til å holde tett. Høy alder kan føre med seg tilstander med urinlekkasje grunnet svekkelse av alle vevstyper i bekkenbunnen i pakt med forandring av vev ellers i kroppen.

LES OGSÅ: Én av tre følte fødselen var traumatisk 

Rammer cirka 30 prosent av kvinner 

Du er langt fra alene dersom du sliter med urinlekkasje fra tid til annen. Ifølge MacLeod gjør nemlig cirka 30 prosent av alle andre kvinner akkurat det samme. 

- Tallet ligger på cirka 30 prosent, men det finnes mørketall, da de fleste ikke snakker om problemene, og dermed heller ikke kan få hjelp. 

- Det er en del forskjellige studier som viser at dette innebærer forskjellige grader av inkontinens. Se for deg følgende; hvis jeg spør deg om du har urinlekkasje så vil du mest sannsynlig si nei, men så har du kanskje en eller annen gang opplevd det da du hoppet på en trampoline eller hadde skikkelig latterkrampe. Så disse prosentene innebærer alt fra denne graden til å ha daglig lekkasje, sier hun. 

BEKKENBUNNSTRENING: Dersom du har urinlekkasje anbefaler eksperten deg å oppsøke hjelp før du begynner med bekkenbunnstreningen. Det er nemlig lett å gjøre øvelsene feil. Foto: WavebreakmediaMicro - Fotolia
BEKKENBUNNSTRENING: Dersom du har urinlekkasje anbefaler eksperten deg å oppsøke hjelp før du begynner med bekkenbunnstreningen. Det er nemlig lett å gjøre øvelsene feil. Foto: WavebreakmediaMicro - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du trene bekkenbunnsmuskulaturen

Bekkenbunnstrening gir gode resultater 

Videre forteller MacLeod at urinlekkasje kan opereres, men at det anbefales å prøve bekkenbunnstrening først, da 60 prosent av kvinner blir bedre av dette. 

- Når man operer går man inn og setter et bånd rundt blæren og heiser den opp slik at den ikke blir trykket ned når en hoster, nyser eller løper. På denne måten unngår man lekkasje i trykkøyeblikket. 

- Dette er et lite inngrep, men samtidig er det mye diskutert om kvinner med lekkasje skal kunne få mulighet til å trene bekkenbunnen først- i og med at man kan bli helt tett på egenhånd. 

Det er veldig god hjelp i å trene bekkenbunnen, spesielt om en har stressinkontinens. Hele 60 prosent blir helt friske, mens de resterende 40 prosentene blir mer eller mindre tette. 

- Det er viktig å være klar over er at det er fort gjort å utføre øvelsene feil, da bekkenbunnen ikke beveger noen kroppen – det er ikke mulig å se utenpå om du gjør øvelsene riktig eller ikke

- Så dersom du har problemer med inkontinens kan det være veldig lurt å få hjelp av en ekspert. Da kan du få bekreftelse på at du trener riktig ved å utføre en vaginal undersøkelse hvor du kjenner om du bruker riktig muskulatur, og en kan måle styrken i underlivet med en liten ballong som måler trykk. Da kan du se hvilken styrke du har i dag, samtidig som en kan følge med på utviklingen, forklarer hun. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop