IKKE HA DÅRLIG SAMVITTIGHET: Burde, burde, burde ... Du burde faktisk kvitte deg med ordet «burde». Foto: Alamy, All Over Press
IKKE HA DÅRLIG SAMVITTIGHET: Burde, burde, burde ... Du burde faktisk kvitte deg med ordet «burde». Foto: Alamy, All Over Press
Jobb

Slutt å ha dårlig samvittighet for alt

Slik klarer du å kutte ut de stressende «burde»-tankene!

Du kjenner kanskje følelsen: En lang arbeidsdag er over, og du sitter i kø på vei hjem.

Følelsen av at du ikke fikk gjort halvparten av arbeidsoppgavene du egentlig burde, river i kroppen. Og de du fikk unna, ble det egentlig godt nok?

Også var det middagen da. I dag burde du virkelig lage den fra bunnen av, sånn at du, og familien din, faktisk får de næringsstoffene dere trenger. Apropos livsstil, du burde enten avslutte det tåpelige støttemedlemskapet på treningssenteret, eller faktisk begynne å trene. I det minste sykle til jobben eller innføre en lang kveldstur.

Og når du tenker etter, har du ikke ringt venninnen din på flere uker. Faktisk ikke moren din på en stund heller. Og det er lenge siden du har besøkt henne.

LES OGSÅ: Elsk livet du allerede har

IKKE STRESS: Prøv å heller fokusere på det du har fått til, enn det du ikke rakk, er blant ekspertens råd. Foto: Maridav - Fotolia
IKKE STRESS: Prøv å heller fokusere på det du har fått til, enn det du ikke rakk, er blant ekspertens råd. Foto: Maridav - Fotolia Vis mer

Hvordan finne tid?

Men når skal du finne tid til alt sammen? For alt dette er jo viktig, ikke sant? Alt må jo gjøres?

Psykolog Ingvild Hurlimann kan bekrefte at stressende «burde»-tanker er svært vanlige.

– Vi har alle plikter som bør gjøres hver dag, og tiden eller energien strekker sjelden til. Hovedproblemet oppstår imidlertid når vi slutter å kjenne etter hvor mye vi kan klare. Når vi slutter å leve i pakt med egne følelser. Når vi fokuserer på å leve opp til andres forventninger i stedet for å sette grenser og ta vare på oss selv, blir vi fort stresset, sier Hurlimann.





Da sier vi nemlig ironisk nok ja til flere oppgaver, siden vi ikke er i kontakt med følelsene våre. Dermed bygger arbeidsmengden seg ytterligere opp, kvaliteten på det vi gjør synker og enda mer forblir ugjort.

– Ergo øker også den dårlige samvittigheten, og vi er fanget i en ond sirkel. Da kan veien til angst og depresjon bli kort. Angst kommer jo når det er for stort gap mellom hva vi ønsker å oppnå, og det vi faktisk oppnår. Depresjon henger ofte sammen med lav selvfølelse og overbelastning, sier hun.

LES OGSÅ: Dette holder deg i gang på jobb

KK 43 er i salg fra fredag 25. oktober.
KK 43 er i salg fra fredag 25. oktober. Vis mer

Godt nok er greit

Hurlimann mener at vi må akseptere at alt ikke kan gjøres, og i hvert fall ikke perfekt.

– Jeg tror mange kommer deg enda mer i møte når du viser at du er menneskelig, at du ikke har alt på stell. Hvis du er innstilt på å gjøre alt 100 prosent, så kan jeg garantere deg at du alltid vil være bakpå.

- Tenk heller gjennom hvorfor det er så viktig for deg å gjøre alt perfekt. Kanskje det kan være befriende å innrømme at du ikke strekker til? Altfor mange er redde for å bli «avslørt» og dermed virke utilstrekkelige i andres øyne. Det fører bare til en evig runddans, hvor du aldri finner rom til å slappe av og bare være god nok i deg selv, sier hun.

LES OGSÅ: Slik blir du lykkeligere på jobb





Psykologens råd

Ingvild Hurlimann opplever dessuten at kvinner raskere kjenner på utilstrekkelighet enn menn.

Her er hennes råd for at du skal lære av mennene - og få dem til å ta sin del:

  • Når ting vokser deg over hodet, stopp opp og tenk over hva som egentlig er viktigst.

  • Haster det virkelig å svare på mail, eller er det viktigst å være til stede med familien?

  • I stedet for å angripe kjæresten for alt han IKKE gjør, si at du trenger hjelp og omsorg.

  • La ham ta sin del av ansvaret. Kanskje han ikke utfører oppgavene på samme måte som du, men det er sikkert bra nok. Gi litt slipp og vis ham tillit.

  • Gjør som mennene, fokuser mer på det du har gjort, framfor det du ikke rakk. Klapp deg selv oftere på skulderen og belønn deg selv med pauser.
  • Øv deg på å si nei, be om hjelp, eller utsett oppgaven dersom du kjenner at du ikke har kapasitet. Det kommer sikkert roligere tider senere, hvor du er mer ovenpå.

  • Mer om dette leser du i KK 43, som er i salg fra fredag 25. oktober. Tekst: Frøydis Benestad Hansen Hågvar.

    LES OGSÅ: Jobber du deg deprimert
    Til forsiden