PRIORITER TIDEN: Mindre facebooktid, mer ærlighet og flere stille stunder kan hjelpe hvis du er smådeppa.  Foto: Colourbox
PRIORITER TIDEN: Mindre facebooktid, mer ærlighet og flere stille stunder kan hjelpe hvis du er smådeppa. Foto: Colourbox Vis mer

Mental Helse

Smådeppa? Dette hjelper!

Enkle grep - og et bevisst forhold til Facebook - kan få deg lettere til sinns.

Litt frynsete i kantene for tiden? Eller plages du av labert humør?

Vi er ikke maskiner, så det er ikke uvanlig at vi innimellom føler oss engstelige og bekymret, eller går gjennom perioder da vi rett og slett føler oss skikkelig nedfor.

Er det slik at disse følelsene har vart lenge, eller virkelig tar kontroll over livet ditt, bør du ta en prat med legen din.

Hvis ikke, finnes det noen grep du selv kan ta for å finne tilbake til ditt vante jeg igjen, forklarer psykiater Sheene Ambardar i dette blogginnlegget. Det hele koker ned til ti punkter - her har du dem:

1. Ikke lev livet gjennom Facebook






Facebook er en fin måte å kommunisere med venner på, men pass på at du ikke blir helt oppslukt, og begynner å sammenligne ditt liv med andres slik de fremstår på Facebook. Du bør heller ikke prøve å fremstille deg selv som noe annet enn det du er. (Vi kjenner jo godt til dette fra facebookeksperten Ninette fra Torsdag kveld fra Nydalen ...) Bruker du Facebook til å sammenligne ditt liv med andres, eller til å konkurrere med andre om å fremstå mest vellykket, kan det føre til at du blir usikker, føler deg mislykket, eller rett og slett blir sjalu på andres liv, som virker så mye bedre enn ditt.

2. Vær ærlig mot deg selv
Dersom du ubevisst handler og oppfører deg slik du tror andre ønsker at du skal, og ikke slik du egentlig vil selv, kan det gjøre deg deppa. Våg å kjenne på magefølelsen. Kanskje har du innrettet livet ditt mer etter andres ønsker enn dine egne? Tør å ta et lite oppgjør med deg selv. Husk bare at det ikke er andres feil at det er blitt slik - du har selv ansvar for at du lever ditt liv på en måte som føles riktig for deg.

3. Skriv det ned
Å stenge inne følelser er ikke bra. Når du gjemmer dem bort, blir det kanskje også vanskelig å komme til bunns i hvorfor du føler som du gjør, og dermed klarer du ikke se hva som gjør deg nedfor. Det er ikke alltid lett å sette ord på det vi føler, fordi vi kanskje synes følelsene våre er teite/egositiske/uviktige. Prøv å skrive ned det du føler når du er lei deg, og også hva du tror er grunnen til nedstemtheten. Det hjelper deg å rydde opp i hodet, og gjør deg mer bevisst på situasjoner som påvirker humøret ditt.

4. Ikke sammenlign deg med andre
Fokuser på deg selv, ikke bry deg så mye om andre. Alle har sine problemer og usikkerheter, også hun som alltid virker så perfekt. I stedet for å bruke energi på å tenke gjennom hvilke feil og mangler du har i forhold til andre, bør du bruke energien til å tenke på hva du kan gjøre for at ditt liv skal bli bedre for deg - ikke bedre i forhold til naboens.

LES OGSÅ: Du er 20 prosent penere enn du tror!

5. Få i deg næringsstoffene du trenger
Et sunt og variert kosthold er viktig både for din fysiske og psykiske helse. Dr. Ambardar er særlig opptatt av omega 3 og alle B-vitamin-variantene. Med andre ord - ta tran eller spis fet fisk, og få i deg grove kornprodukter, mørkegrønne grønnsaker, nøtter, kjøtt, egg og ost. Les mer om alle B-vitaminene hos Lommelegen.no. (Merk at Lommelegen og KK.no begge eies av Aller Internett.)

6. Snakk med folk
Vi mennesker er sosiale vesener - også du som er litt sky og ikke så glad i å gå på fest. Jevnlig kontakt med venninner og familie er bra. Vi trenger alle å prate med folk. Det trenger ikke være dype samtaler, hverdagsprat fungerer fint. Selv å snakke litt om været med kassadamen eller hilse på postmannen hjelper til å løfte humøret - særlig om du koster på deg et smil også!

LES OGSÅ: Derfor bør du smile oftere!

7. Ha et mål å gå mot
Det trenger ikke være Oslo Maraton eller at du skal bli flytende i italiensk. Men når dagene føles ensformige og grå, er det fint å ha noe å se fram mot. Kanskje er det en ferietur du kan forberede deg til? Eller kanskje en dans du har lyst til å lære deg fra en youtube-video? Kanskje du rett og slett skal perfeksjonere sjokoladekakeoppskriften din? Inget prosjekt er for lite, bare du føler det er meningsfylt.

LES OGSÅ: Smådeppa? Dette gjør deg glad igjen

8. Løft blikket
Det høres litt rart ut at en psykiater anbefaler å lese om astrologi, men Dr. Ambardar mener det kan få deg til å løfte blikket litt og oppdage det store, kosmiske og universelle bildet. Du trenger ikke tro på det, men å gjenoppdage noe av undringen over hvor enormt og komplekst universet er, kan gjøre deg litt mindre selvhøytidlig.





9. Nyt stillheten
Skru av den mentale tredemølla innimellom - det har du veldig godt av! Kanskje du kobler av med yoga, skogstur eller en god bok? Bare 15 minutter flatt ut på gulvet med lukkede øyne hjelper.

10. Jobb med lykkefølelsen
Lykkefølelsen er ingen konstant i livet. Du kan ikke sitte og vente på at skjebnen skal gi deg et lykkelig liv - du må aktivt jobbe for å få det. Bli kvitt uvaner som irriterer deg, og slutt å omgås personer som ikke tilfører livet ditt gode ting. Men husk at det er et lykketreff at du eksisterer, så ikke stress med å fikse på ytre ting. Gleden over livet er den viktigste.

VURDER FACE: Du har ikke godt av å sammenligne ditt liv med andres "perfekte" liv på Facebook. Husk - alle overdriver! Foto: Colourbox.com
VURDER FACE: Du har ikke godt av å sammenligne ditt liv med andres "perfekte" liv på Facebook. Husk - alle overdriver! Foto: Colourbox.com Vis mer
PÅ FEIL STED?: Valgt feil karriere? Det er aldri for sent å bytte!  Foto: Colourbox
PÅ FEIL STED?: Valgt feil karriere? Det er aldri for sent å bytte! Foto: Colourbox Vis mer
 Foto: Getty Images
Foto: Getty Images Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: