TRIST OG LEI? Får du ikke sove om natten kan det føre til langt flere problemer enn bare trøtthet. Foto: www.jupiterimages.com
TRIST OG LEI? Får du ikke sove om natten kan det føre til langt flere problemer enn bare trøtthet. Foto: www.jupiterimages.comVis mer

Søvnmangel

Smådeppa, tissetrengt og søtsugen?

Kan være et tegn på at du har sovet for lite.

Gjesp! Det er jammen tungt å komme seg ut av sengen på morgenen. Og jo færre timer du har fått på øyet, jo verre er det.

Kanskje stirrer du apatisk på veggen i noen minutter før du kommer deg ut på badet, der synet av de store posene under øynene kan gjøre deg både sur og frustrert.

Det er ikke for ingenting at søvnnekt har blitt brukt som torturmetode gjennom tidene. En god natts søvn er nemlig ekstremt viktig for både kropp og sjel.

Men å bli trøtt og gretten er bare to av bivirkningene du vil oppleve, forskning viser nemlig at søvnmangel kan sette deg ut av spill på flere måter.

LES OGSÅ: Du trenger ikke piller for å sove

Depresjon og angst

En undersøkelse fra 2008 indikerte at lite søvn kunne øke kroppens stressnivå, og gjøre oss mer disponerte for depresjon og angst.

Og det er når mørketiden setter inn at vi er særlig utsatt for depresjoner og nedstemthet.

- Det er nok mange faktorer som spiller inn her, men det er først og fremst mangelen på lys som gjør oss deprimerte om høsten og vinteren, har KKs livsstilscoach, Christine Otterstad, tidligere sagt til KK.no.

Vinterens korte dager og mørke morgenstunder kan gjøre oss ekstra slitne og trøtte. I vintersesongen er det derfor anbefalt at du tar deg en ekstra time på øyet.

I tillegg til at du blir mer opplagt vil det også gi deg høyere smerteterskel, samt gjøre det lettere å holde vekta.

Kan påvirke vekta

At det kan være en sammenheng mellom lite søvn og vektøkning har du kanskje hørt om før.

Mangel på søvn ser ut til å dempe aktiviteten i hjernens frontallapp – et område som er knyttet til komplekse beslutninger – og hever aktiviteten i belønningssentrene.

Søvnmangel kan med andre ord redusere viljestyrken din, og få deg til å handle mer på impuls, spesielt når det kommer til mat.

Har du fått for lite søvn vil du med størst sannsynlighet velge feit og usunn mat, over sunn og mager kost. I tillegg vil du gjerne spise langt mer enn du vanligvis gjør.

Neste gang du er fysen på noe godt bør du vurdere å legge inn en ekstra time eller to i søvnplanene dine, og kanskje får du kontroll på søtsuget.

PASS PÅ: En trøtt sjåfør bak rattet er ingen spøk. Det skal ikke mer enn et sekund med uoppmerksomhet før uhellet kan være ute. Foto: Getty Images/Polka Dot RF
PASS PÅ: En trøtt sjåfør bak rattet er ingen spøk. Det skal ikke mer enn et sekund med uoppmerksomhet før uhellet kan være ute. Foto: Getty Images/Polka Dot RF Vis mer

Tissetrengt

Må du ofte opp å tisse på natten? Kroppen er egentlig skapt slik at vi skal gå i hvilemodus på natten, og dette gjelder også for blæra. Kroppen roer derfor ned produksjonen av urin, slik at du skal kunne sove uten forstyrrelser.

Fikk du derimot ikke nok søvn kvelden før er det ikke sikkert at denne kroppslige planen går som den skal.

Ved å følge ti menn og ti kvinner over 48 timer, fant forskere ut at når kroppen ikke har fått nok søvn produserer den mer urin enn den skal. Og risikoen er derfor større for at du må fomle deg fram til toalettet i løpet av natten.






Dårlig konsentrasjon

Mange bilulykker viser seg å henge sammen med trøtte sjåfører. For lite søvn kan gjøre det vanskeligere å konsentrere seg, derfor kan det være direkte farlig å kjøre bil i en slik tilstand.

I 2011 utførte en gruppe forskere ved Utrecht University i Nederland en studie av hvilke effekter tretthet kunne ha på menneskers evner bak rattet. Resultatet viste overraskende nok at tretthet ved kjøring var like farlig som å kjøre i beruset tilstand.

Du blir mindre attraktiv

Det er mulig det ligger noe i dette med skjønnhetssøvn. I to separate studier foretatt av Tina Sundelin ved Universitetet Stockholm, viste det seg at mennesker som får for lite søvn oppfattes som mindre attraktive enn de som sover godt.

Studiene ble utført ved at utrente observatører sammenlignet bilder av personer som hadde vært våkne i 31 timer, med bilder av de samme personene etter åtte timers søvn natten før. Bildene ble vist til dem i tilfeldig rekkefølge, men bildene av de søvnløse var taperne.

I den første studien ble de ansett som mindre attraktive, mens de i den andre studien ble ansett som triste.

Det er med andre ord mange gode grunner til å legge seg litt tidligere i kveld. Eller, enda bedre; til å sove litt lenger i morgen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: