Trening

Smak av skippertak

Opp i vekt og ned i vekt. Masse trening, ingen trening. Mønsteret for jojo-mennesker kan endres.

HUSK Å BYTTE: Det beste er å bytte joggesko én gang i året.
HUSK Å BYTTE: Det beste er å bytte joggesko én gang i året. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert




De fleste vil nikke gjenkjennende til jojo-begrepet. Du starter med de beste intensjoner, legger om kosten eller begynner å trene - også slutter du etter en stund, vekten går opp og formen ned. Det er frustrenede, og det er slitsomt.

Veien ut av jojo-mønsteret begynner i stor grad før du setter i gang med kostholds- eller treningsendringer. For store omveltninger er som oftest dømt til å mislykkes, det samme er for høye forventinger. Legger du lista litt lavere, er sjansen mye større for at du vil klare å gjennomføre.

Jojo-slanking kan faktisk være skadelig for immunsystemet ditt. Jojo-slankere kan få lavere aktivitet i de såkalte NK-cellene, som hjelper til med å bekjempe forkjølelse, lungebetennelse og herpes, skriver helsenett.no.

Er du jojo-slanker? Prøv dette:
  • Dropp alle mirakelkurer. Det du tar av, legger du fort på deg igjen. Pluss noen ekstra kilo.
  • Tren opp muskelmassen, da øker forbrenningen.
  • Spis hver tredje time. Da holder du søtsuget unna og unngår overspising.
  • Få i deg proteiner og karbohydrater til hvert måltid. Det metter langt mer enn en grønn salat. Så sprekker du ikke.
  • Hvis du er sofa- og foran-tv-spiser, er det på tide å bryte vanen med potetgull og pizza. Skjær opp grønnsaker i staver og knask i vei. Grove knekkebrød med magert pålegg og masse grønnsaker kan være like godt, om ikke bedre.

  • Gode kostholdstips får du fra KKs kostholdsekspert, Jeanette Roede.

    Er du jojo-trener? Prøv dette:
  • Sett deg mål, men ikke for ambisiøse. Én til tre treningsøkter i uken.
  • Legg en plan for hvordan, hvor ofte, når og eventuelt sammen med hvem du skal trene.
  • Vær forberedt på å sprekke. Blås i dagene/ukene du har droppet ut. Fortsett som om ingenting har hendt.
  • Vær forberedt på motivasjonsfall. Forsøk å gjennomføre treningen til tross for at lysten mangler. Etterpå føles det så fantastisk godt!
  • Tenk på trening som et prosjekt for livet, ikke en kort kur. Forandringene skal være overkommelige slik at du kan fortsette med dem i overskuelig framtid.
  • Belønn deg selv. Sett milepæler (to måneder, et halvt år) og spander på deg selv noe du lenge har ønsket deg. Kanskje lekkert treningstøy?
  • Og deretter: Hold deg til planen.

  • Trenger du treningstips? Spør vår treningsekspert, Jill Jahrmann.


    Smak av skippertak
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer