NÆRINGSGJÆR: Slike flak av næringsgjær kan brukes som topping på popcorn, salater eller i gryteretter. Foto: Getty Images/iStockphoto
NÆRINGSGJÆR: Slike flak av næringsgjær kan brukes som topping på popcorn, salater eller i gryteretter. Foto: Getty Images/iStockphoto
Supermat

Smaksbomben som også er supersunn

Denne enkle ingrediensen kan gjøre salaten eller gryteretten din enda sunnere og deiligere.

Det kan hende du allerede er sunnheten selv, og bare spiser helsefremmende mat. Eller har du kanskje nylig kastet deg på sunnhetsbølgen?

Uansett hvilken gruppe du tilhører, er faren for å gå matlei tilstede for de aller fleste. Det er lite spennende å innta mengdevis med nøtter, gresk yoghurt, salater og grønn te hver dag.

Men hva med å «spice» opp maten med to matvarer, som ikke er blant de vanligste å ha på kjøkkenet? Her forteller vi litt om to ingredienser du bør skaffe deg, og viser hvordan du kan bruke dem i hverdagskosten din.

LES OGSÅ: Dette omtales som den sunneste maten i verden

Næringsgjær

Ja, du leste riktig: Næringsgjær eller nutritional yeast (selges i utvalgte helsekostbutikker, eller på nettet), som det heter på engelsk. Dette er gjær som ikke er aktivert lenger. Den kan altså ikke brukes til å heve deig. Selv om den er inaktiv inneholder den mye næring og smak.

Den har en oste- og nøtteaktig smak, som kan fungere som en fin topping på salater og til og med på popkorn. Næringsgjær fås kjøpt i helsekostbutikker og enkelte dagligvarebutikker.

Hvorfor er det sunt? Næringsgjær er en god kilde til vitamin B12, som den ofte er tilsatt. Siden animalske produkter er den eneste kilden til vitamin B12, er næringsgjær ekstra bra for veganere og vegetarianere.

Vitamin B12 er blant annet viktig for normal nervefunksjon, for dannelse av røde blodceller og for å skaffe cellene i kroppen energi. I tillegg er næringsgjær et komplett protein. I likhet med egg, kjøtt og melk, inneholder gjærtypen alle de essensielle aminosyrene som kroppen ikke klarer å produsere selv, men som er livsviktige.

SUNT OG GODT: Chiafrø er proppfulle av antioksidanter, proteiner, fiber, sink, kalsium og omega-3 fettsyrer. Foto: Getty Images/Hemera
SUNT OG GODT: Chiafrø er proppfulle av antioksidanter, proteiner, fiber, sink, kalsium og omega-3 fettsyrer. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Slik bruker du næringsgjær

Bland 1-2 spiseskjeer i sauser, supper eller gryteretter. To spiseskjeer gir ifølge helsenettstedet Livestrong.com (ekstern lenke) cirka 60 kilokalorier.

LES OGSÅ: Slik blir kosematen sunnere

Norske bloggere skriver dette om næringsgjær:
- (...) Siden den gang har næringsgjær vært fast inventar i kjøkkenskapet og er stadig med i nye oppskrifter. For dette her er nemlig en sabla bra smakstilsetning!

- Det er rett og slett en smaksbombe som man kan tilsette noe man vil skal smake litt «ostete». Så det har mange bruksområder.

- I forrige uke fikk jeg endelig næringsgjæren og jeg falt pladask.

- Elsker næringsgjær! Bruker den som ost på pasta og sånn, og så er den jo supergod på popcorn da!






Chiafrø

Dette lille meksikanske frøet, som er litt mindre enn sesamfrø i størrelse, har allerede fått en del oppmerksomhet. Men har du tatt steget og prøvd å bruke det?

Hvorfor er det sunt? En porsjon chiafrø er en god kilde til antioksidanter, proteiner, fiber, sink, kalsium og omega-3 fettsyrer – og gir bare 140 kilokalorier. På grunn av det høye innholdet av omega-3, kan frøet bidra til å redusere inflammasjon, behandle og forhindre depresjon og angst, og bremse aldringsprosessen, sier ernæringsfysiologen Lainie Cooper, ifølge Livestrong.com.

En fordel er at man ikke trenger å knuse frøene for å oppnå de gode helsegevinstene, slik man må med linfrø og sesamfrø.

Slik bruker du chiafrø

Dryss litt chiafrø på müsli, yoghurt, salater, eller ha frøene i brødbaksten din. Chiafrø kan også brukes i smoothies, salatdressinger og supper, men vær obs på at frøene blir til en slags gele når de blandes med væske.

Dette skriver bloggere:
- Chia frø er nesten som et magisk, lite frø. Jeg putter dem i smoothies, rå supper eller rå desserter.

- Jeg er helt klart begeistret for chiafrø og har spist mye i perioder!

- For all del spis chiafrø – jeg har det stående i skapet! I USA har etterspørselen eksplodert og vi kan jo bare håper at nordmenn ser at det er bra å spise masse frø!!

LES OGSÅ: Andre matvarer du bør sjekke ut er hampfrø, svart hvitløk og kefir

Til forsiden