SUNT SÅ GODT: Gulrøtter på mandag, og sjokolade på tirsdag? Foto: Colourbox
SUNT SÅ GODT: Gulrøtter på mandag, og sjokolade på tirsdag? Foto: ColourboxVis mer

Kosthold

Smart å spise mye og lite annenhver dag?

Det hevdes at det hjelper deg å slanke deg, holde vekten og leve lenger.

Hva tenker du om å spise bittelitt én dag, og så fråtse den neste? Det er i bunn og grunn dette dietten som kalles The Alternate Day Diet, eller Annenhver dag-dietten, dreier seg om

Er dette den nye supermaten?

Vi kan også kalle den Fråts og sult-dietten. Poenget er at du skal holde streng diett én dag, for så å spise så mye du vil den neste.

Dietten ble lansert for noen år siden, men bygger egentlig på forskning fra 30-tallet, som viste at dersom rotter ble satt på en svært streng diett med lavt kaloriintak, levde de rundt 30 prosent lenger enn vanlige rotter. Grunnen til dette skulle være at lavt kaloriinntak gjorde rottenes blodårer mindre utsatt for blodpropper, de fikk et jevnere blodukkernivå, mindre tegn på alderssykdommer, og hjerneceller som ikke ble så lett skadede.

Så viste det seg at de samme effektene oppsto hos rotter som fikk servert lite mat én dag (rundt 30 prosent av kaloribehovet), og deretter mye mat den neste. Dette ble oppdaget i et forskningsprosjekt i 2003. Dermed var ideen om Fråts og sult-dietten født.

Den har en del tilhengere, og noen mener den er fin for virkelig overvektige personer som da slipper å være på streng diett dag ut og dag inn, men i stedet kan være flinke én dag, og så spise seg mette den neste. Likevel skal de kunne gå ned i vekt.

Grunnen til dette hevdes å være at siden kroppen får godt med mat annenhver dag, vil forbrenningen holdes oppe selv om man spiser lite de andre dagene. Dette til forskjell fra dietter der man har et redusert kaloriintak hver dag. Da vil kroppen respondere med å senke forbrenningen, og det blir vanskelig å miste vekt.

LES OGSÅ: Rens kroppen på én dag med detox

LOVLIG SØTT: Spise kake til du sprekker annenhver dag? Hmmm... skeptisk. Foto: Thinkstock
LOVLIG SØTT: Spise kake til du sprekker annenhver dag? Hmmm... skeptisk. Foto: Thinkstock Vis mer

Forbrenner fettceller





I tillegg skal Fråts og sult-dietten trigge et spesielt gen, SIRT1, som gir kroppen beskjed om å tære på fettreservene. På dagene man spiser lite vil dette slå inn, mens fråtsingen neste dag sørger for at den generelle forbrenningen holder seg oppe, skriver Daily Mail i en lang artikkel om dietten.

LES OGSÅ: Funker dietten din, egentlig?

Men er det så enkelt?

Fråts og sult-dietten har imidlertid sine motstandere. Flere mener den er altfor voldsom og at sultedagene vil være fæle med lavt energinivå og hodepine. Det opplevde journalisten som testet dietten for avisen The Independent. Les om hennes erfaringer i denne artikkelen.

Ernæringeksperter mener dessuten at dietten er skummel for folk med tendenser til spiseforstyrrelser, da den kan minne om et bulimimønster. De mener også at hvis man sulter seg, er det lett å gå bananas med alskens usunn mat etterpå, og det er jo ikke bra for helsen.

LES OGSÅ: Så mye legger du på deg av alkohol

Hvis du vil prøve den

Dersom det frister deg å prøve deg på denne dietten, bør du følge disse rådene:

  • Ikke sult deg helt på dagene du skal spise få kalorier. Ikke spis mindre enn 50 prosent av vanlig kaloriintak. Velg sunn og næringsrik mat som gjør deg mett, men likevel ikke inneholder masse kalorier. Salat, grønnsaker, linser/bønner, renskåret magert kjøtt, grønnsakssuppe og så videre er gode valg.
  • Ikke fråts på masse usunne matvarer på dagene du skal spise mye. Du gjør ikke kroppen noen tjeneste ved å proppe i deg potetgull, sjokolade og søppelmat. Kos deg i stedet med hjemmelaget kvalitetsmat, og unn deg gode oster og kraftige sauser.

Er den franske metoden bedre?

At Fråts og sult-dietten lar deg kose deg med favorittmaten din annenhver dag gjør at den virker fristende. Men har virkelig kroppen godt av dette? Og hva med fordøyelsen? Vil ikke den bli forstyrret av et slikt mønster?

Da er det kanskje bedre å gå for den franske dietten. Den dreier seg om å spise god kvalitetsmat av skikkelige råvarer, og ikke tenke så mye på om det er mye fett eller karbohydrater i den, men heller passe på å begrense seg litt. Du skal smake og nyte, men ikke fråtse. har du lyst på en kaffelatte? Kjøp en med helmelk, men kjøp den i liten størrelse. Sugen på sjokolade på kvelden? Finn fram kvalitetssjokoladen du fikk i gave og la en bit eller to langsomt smelte på tungen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: