Kosthold

Smør hjernen

En munnfull tran eller en porsjon fet fisk beskytter ikke bare mot kroppslige plager, men også mot depresjon.

Fisk og omega 3 er viktig.
Fisk og omega 3 er viktig. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fakta om fett:Man deler fett inn i tre kategorier:

Mettet fett er det usunne, harde fettet som blant annet finnes i smør.

Enumettet fett er det sunne fettet som blant annet finnes i planteoljer.

Flerumettet fett er det sunne fettet som finnes i fiskefett og tran. Både omega-3 og omega-6 er flerumettet fett.

(Kilder: Folkehelseinstituttet, BBC, Landsforeningen for kosthold og helse)- Flere studier viser en sammenheng mellom omega-3 og depresjon, sier psykolog Christine Roth ved Divisjon for Psykisk Helse i Folkehelseinstituttet til kk.no.FÅR I OSS FOR LITE: De aller fleste av oss får i oss for lite omega-3 gjennom kosten. Ikke bare spiser vi for lite fisk, men fettsyren blir i tillegg utkonkurrert av omega-6, som vi hovedsakelig får fra planteoljer og kjøtt. De aller fleste får i seg mer enn nok av denne fettsyren, og dermed får kroppen vanskeligere for å ta opp omega-3. Det er heller ikke et hvilket som helst omega-3-tilskudd som hjelper hjernen å fungere som den skal. Det finnes flere typer, og det er de aller lengste omega-3-fettsyrekjedene EPA og DHA som er viktig for hjernens funksjon og oppbygging. Det er bare studier med EPA som har vist en klar effekt mot depresjon.- I vårt kosthold finnes EPA og DHA nesten kun i fet fisk og i tran, sier psykolog Christine Roth. - EPA og DHA finnes også i hjerne, øyne og andre indre organer, men dette spiser jo de fleste veldig lite av.Studier viser altså ikke effekt av å gi tilskudd av omega-3 generelt. Kun omega-3-fettsyren EPA har gitt gode resultater. TUNGE DIAGNOSER: Det er påvist lave nivåer av antioksidanter og nødvendige fettsyrer hos mange med alvorlige psykiatriske diagnoser som schizofreni og psykose, ifølge Roth.Studier viser at mange pasienter som er innlagt for psykose har stor risiko for å utvikle diabetes type 2, som ofte dukker opp som følge av livsstilssykdommer. I og med at diabetes 2-risikoen også gjelder pasienter som er innlagt for første gang, tror forskerne at dette er til stede forut for psykosen, og ikke har noe med medikamenter å gjøre.- Omega-3 virker forebyggende på diabetes 2, og reduserer i tillegg risikoen for hjerte- og karsykdommer. Om ikke tilskudd hjelper på selve psykosen, vil det sannsynligvis bedre den generelle helsetilstanden, sier psykolog Christine Roth.«SMØRER» HJERNEN:Hvis man ikke regner med væsken, består 15-30 prosent av hjernen vår av fett. En av hovedgrunnene til at omega-3 er positivt for vår psykiske helse, er at den er viktig for cellenes oppbygning og funksjon.Lange omega-3 fettsyrer gjør cellene mer smidige. Det er også gjort studier på effekten av å gi EPA til mennesker som lider av schizofreni. Men resultatet av disse er ikke entydig positive.- Her må man være tålmodig og vente på flere studier før man går ut og lover effekt av et tilskudd som tross alt er ganske dyrt. Da er det bedre å anbefale at man forsøker å spise mer fet fisk i sitt daglige kosthold. Det er sunt uansett, avslutter Roth.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer