<strong>SNACKS:</strong> Mange forbinder helgekos og snacks med potetgull, sjokolade og smågodt. Slik trenger det ikke være. Nøtter og bær er mye sunnere og smaker akkurat like godt.  Foto: Getty Images
SNACKS: Mange forbinder helgekos og snacks med potetgull, sjokolade og smågodt. Slik trenger det ikke være. Nøtter og bær er mye sunnere og smaker akkurat like godt. Foto: Getty Images Vis mer

Snacks

Snacks med litt bedre samvittighet

Dette bør du velge når du først skal kose deg.

Publisert
Sist oppdatert
Den etterlengtete helgen har kommet, og endelig er det på tide å finne frem godsakene i skapet og slenge bena på bordet.

Kjenner du deg igjen? Vel da er du langt fra alene. Det er nemlig slik at vi nordmenn er fryktelig glad i å kose oss, og derfor bruker vi ofte noen kroner ekstra på søtsaker før helgen.

De fleste av oss er klar over at verken sjokolade, potetgull, nøtter eller smågodt er særlig sunt i store mengder. Likevel hadde det jo vært greit å ha en viss anelse om hvilke av disse alternativene du kan spise med «best» samvittighet.

LES OGSÅ: Hvilken type salt snacks er «sunnest»?

<strong>EKSPERTEN:</strong> Fedon Lindberg, lege, helseguru og leder av Dr.Lindbergs Klinikk.  Foto: All Over Press
EKSPERTEN: Fedon Lindberg, lege, helseguru og leder av Dr.Lindbergs Klinikk. Foto: All Over Press Vis mer
<strong>NØTTER:</strong> Når du skal kjøpe nøtter bør du velge de rå og usaltede variantene.  Foto: Stock Connection/All Over Pr
NØTTER: Når du skal kjøpe nøtter bør du velge de rå og usaltede variantene. Foto: Stock Connection/All Over Pr Vis mer

Rene helsekosten i forhold

Fedon Lindberg, som er lege, helseguru og leder av Dr. Lindbergs Klinikk, forteller til KK.no at potetgull, også den typen med 30 prosent mindre fett, ikke er noe han ville plukket i snackshyllen.





– Potetgull er en usunn matvare og det blir ikke mye bedre av å ha mindre fett, men fordi fettet som anvendes i utgangspunktet ikke er sunt, raffinerte oljer, er det nok bedre med det fettreduserte alternativet. Men man skal være klar over at sistnevnte vil øke blodsukkeret enda mer.

Snacks som nøtter og sjokolade har blitt stemplet som kaloririkt og «nei»-mat- Likevel mener Lindberg dette er noen av de bedre alternativene du kan velge som helgekos.

– Sammenlignet med fettfattige alternativer som gele-og skumgodterier, som kun består av sukker, er nøtter og sjokolade rene helsekosten.

Mørk sjokolade som inneholder mer enn 70 prosent kakao er trolig mye sunnere enn du tror. Slik sjokolade inneholder nemlig sunt fett og lite sukker. I tillegg inneholder kakao viktige sporstoffer som virker som antioksidanter, bedrer humøret og følelsen av velvære, forklarer han.





Velg usaltede nøtter

Nøtter er en undervurdert matvare som mange styrer unna i frykt for å legge på seg. Og det er ingen tvil om at nøtter kan føre til overvekt om du spiser for mye av det.

Men velger du de riktige typene kan du - ifølge Lindberg, spise det uten dårlig samvittighet.

– Nøtter er et komplett måltid i seg selv; de inneholder protein, sunt fett, en rekke vitaminer, sporstoffer og fiber. Nøtter er særlig rike på omega 9 fettsyrer (enumettet fett). Denne typen fett bør utgjøre mesteparten av fettet du spiser, og er samme type som du finner mest av i olivenolje og rapsolje.

– Flere studier viser for øvrig at de som spiser nøtter er slankere enn de som ikke spiser dem. Dette kan skyldes det høye innhold av protein og fiber som virker mettende og forebygger overspising, men det kan finnes flere forklaringer.

Når du kjøper nøtter mener Lindberg at det er viktig å velge de rå og usaltede variantene. Disse er nemlig de sunneste.

- Når nøttene ikke er varmebehandlet og bearbeidet har fettet god kvalitet og harskner ikke. Særlig sunne er soyanøtter, som inneholder mye mer protein, mindre fett og kalorier og langt mer fiber enn andre nøtter, sier han.

LES OGSÅ: Syv valnøtter om dagen er alt du trenger

<strong>BÆR:</strong> Bær og yoghurt er supergodt sammen, og passer perfekt som snacks hvis du er litt fysen på noe godt.  Foto: PantherMedia / Wavebreakmedia lt
BÆR: Bær og yoghurt er supergodt sammen, og passer perfekt som snacks hvis du er litt fysen på noe godt. Foto: PantherMedia / Wavebreakmedia lt Vis mer
<strong>EKSPERTEN:</strong> Camilla Andersen, ernæringsfysiolog hos kostholdsveilederen somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen
EKSPERTEN: Camilla Andersen, ernæringsfysiolog hos kostholdsveilederen somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen Vis mer

Trenger ikke være usunt

Når vi hører ordet snacks tenker mange av oss automatisk på kaloririke matvarer som potetgull og godterier, men ifølge Lindberg trenger ikke kos og snacks bety noe søtt og usunt.

– Snacks og hyggemat trenger ikke bety usunn mat. Hva med noen knasende grønnsaker og en deilig dipp av yoghurt og friske urter, eller marinerte oliven? Solsikkefrø og gresskarkjerner er også god snacks som både er sunt, næringsrikt og helt uten sukker.





Han mener også at frukt og bær er kjempegodt som snacks når du skal kose deg.

– En frisk fruktsalat eller nyrørte bær over en naturell yoghurt eller kesam tilsatt litt naturlig søtstoff som ikke belaster blodsukkeret, kan være en deilig forfriskende som dessert eller ettermiddagssnacks. Har du bær i fryseren fra høstens skogstur, kan du tine dem og drysse litt fruktose over.





– Bær er svært rike på antioksidanter som beskytter kroppens celler og styrker immunforsvaret. Bær har også lavt karbohydratinnhold, høyt fiberinnhold og har en mild påvirkning på blodsukkeret, forteller han.

LES OGSÅ: De fire sunneste bær og fruktsortene

Finnes ikke usunn mat

Mens Lindberg mener det er lurt å velge de sunne alternativene når du skal kose deg, mener Camilla Andersen, som er ernæringsfysiolog hos kostholdsveilederen somebody.no, at det ikke finnes usunn mat, bare usunne mengder.

Derfor synes hun det er helt innenfor å spise godterier og snacks i helgene så lenge man begrenser seg.

– Når man skal kose seg syns jeg man skal velge det man liker best og heller avpasse mengdene deretter.

– Jeg velger ikke seigmenn når jeg elsker sjokolade bare for å spare noen kalorier! Da spiser jeg heller en passe mengde sjokolade og nyter det, forteller hun til KK.no.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer