Vitamin D

Sol gir mer lyst på sex

Solskinn kan gjøre underverker for sexlivet ditt.

ØKER LYSTEN: Forskere har funnet ut at testosteronet i kroppen øker i takt med mengden D-vitamin vi har i blodet, og litt tid i solen kan gjøre underverker for sexlivet ditt Foto: www.imagesource.com
ØKER LYSTEN: Forskere har funnet ut at testosteronet i kroppen øker i takt med mengden D-vitamin vi har i blodet, og litt tid i solen kan gjøre underverker for sexlivet ditt Foto: www.imagesource.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Østerrikske forskere har funnet ut at testosteronet i kroppen øker i takt med mengden D-vitamin vi har i blodet, og litt tid i solen kan gjøre underverker for sexlivet ditt, skriver BBC.

LES OGSÅ: Dette får den opp

Mesteparten av D-vitaminet får vi når vi eksponerer huden for sollys, solstrålene får nemlig kroppen vår til å danne D-vitamin. Resten får vi gjennom maten vi spiser. Det finnes dessverre ikke mange matvarer som inneholder mye D-vitamin, så det er anbefalt at vi får i oss vitaminet fra flere ulike kilder: korte opphold i sola, vitamintilskudd og mat. D-vitamin finnes i fet fisk, som laks, tunfisk og makrell, storfelever, ogst og eggeplommer. De viktigste D-vitaminkildene våre blir ofte mat som er beriket med D-vitamin, som for eksempel melk, juice og ost.

LES OGSÅ: Får du nok vitamin D?

Synker om vinteren

2299 menn deltok i studien, og de med nok D-vitamin hadde mer av det mannlige sexhormonet enn menn som hadde lite D-vitamin i kroppen. Verdiene i blodet sank om vinteren og økte om sommeren i begge gruppene. Studien viste at testosteronnivåene og D-vitaminnivåene var på sitt høyeste i august, og lavere om vinteren. I mars var de dårligst stilt.

Lave testosteronnivåer kan ha innvirkning både på libido og energinivå hos menn. Både kvinner og menn bruker testosteron til å vedlikeholde muskelmasse og beinmasse.

LES OGSÅ: Sunnhetsleksikonet

Stemningslidelser

Forskerne fra Graz i Østerrike fant ut at menn med minst 30 nanogram med D-vitamin per milliliter med blod hadde mye mer testosteron i blodet enn de som hadde D-vitaminmangel. Fire andre studier har vist at det finnes en sammenheng mellom lave D-vitaminnivåer og fire ulike stemningslidelser, nemlig PMS, vinterdepresjon, uspesifisert stemningslidelse og alvorlig depresjon.


Ikke for mye sol

Men ikke overdriv. Krefteksperter advarer mot for mye soling, også i solarium.

- Nyt sola, men ikke bli solbrent. Det er fint å kunne produsere mer D-vitamin, men det er veldig viktig å unngå hudkreft, sier Jessica Harris fra Cancer Research UK





Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer