BARE LITT HJELPER MYE: Det er ikke mye soling som må til for å dekke vitamin D-behovet.  Foto: Alix Minde / ZenShui
BARE LITT HJELPER MYE: Det er ikke mye soling som må til for å dekke vitamin D-behovet. Foto: Alix Minde / ZenShui Vis mer

Vitamin D

Soling reduserer faren for sykdommer

De som soler seg i riktige mengder er mindre utsatt for blant annet depresjon, schizofreni og alzheimer.

Mangel på vitamin D kan utløse lidelser som depresjon og schizofreni, melder Jyllands-Posten.

Vitamin D dannes i huden når du er ute i solen. Så selv om det er farlig å bli solbrent, har du nå fått nok en grunn til å sørge for å få litt sol på kroppen.

Et kjent mirakelvitamin

Helsefordelene ved å få i seg nok er mange. D-vitamin er viktig for at skjelettet skal holdes sterkt og intakt. Forskere har også vist at vitamin D er viktig for å øke immunforsvaret og at det spiller en nøkkelrolle når sykdommer skal bekjempes, ifølge Norsk helseinformatikk. Vitamin D kalles rett og slett mirakelvitaminet.

Og her får du en grunn til

Nå tyder altså flere undersøkelser på at det også er en sammenheng mellom nivået av vitamin D i kroppen og psykiske samt nevrologiske lidelser som depresjon, schizofreni, sklerose og Alzheimer sykdom.

Det viser en dansk gjennomgang av 250 forskningsstudier som er offentliggjort i tidsskriftet Ugeskrift for Læger.

Resultatene viser blant annet at det er vanligere at pasienter med schizofreni og bipolar tilstand (manisk depresjon) er født på våren og vinteren, når mor har lavest vitamin D-nivå.

Denne sammenhengen gjør at forskerne anbefaler at vitamin D-nivåene til psykisk syke undersøkes.

Så mye sol er nok

Det er ikke mye soling som må til for å dekke vitamin D-nivået.

Professor Johan Moan anbefaler fem minutter i solarium to ganger i uken om vinteren, eller å være naturlig ute i solen en halvtimes tid om sommeren. Da får man ved middagstid i seg like mye vitamin D som det er i en liten tranflaske.

Du kan også spise det

Andre kilder til vitamin D er tran, fet fisk, margarin, smør og ekstra lettmelk.

Anbefalt inntak av vitamin D er 10 mikrogram/dag fra 6-23 måneders alder og for de eldre enn 60 år. For barn og voksne fra 2 år opp til 60 års alder er anbefalingen 7,5 mikrogram/dag. Det anbefales at spedbarn får tilskudd med 10 mikrogram vitamin D per dag fra 4 ukers alder, ifølge Helsedirektoratet.no.

Ikke glem det til vinteren

Det er ikke lenge siden norske forskere gikk ut og sa at vitaminet kan ha en betydning hvis man er deprimert.

- Hvis man er plaget av depresjon, bør man kanskje få målt vitamininnholdet i blodet og se om det er lavt, uttalte Rolf Jorde, professor i hormonsykdommer ved Universitetet i Tromsø, til NRK.no.

D-vitaminmangel har også blitt knyttet til en lang rekke alvorlige sykdommer som kreft og beinskjørhet. Og det er heller ingen hemmelighet at det er en sammenheng mellom dette «solskinnsvitaminet» og utviklingen av såkalt seasonal affektive disorder (SAD), eller vinterdepresjon, skriver jp.dk.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: