Solkrem

Solkrem kan gi deg vitaminmangel

Kroppen produserer ikke D-vitamin hvis man har solkrem med høy faktor på, sier bekrefter medisinsk ekspert.

BLOKKERER SOLEN UTE: Solkremen har som hensikt å blokkere UV-strålene ute, men uten strålingen kan ikke kroppen produsere vitamin D. Da må du få i deg vitaminet på andre måter. Foto: Cecilie Leganger
BLOKKERER SOLEN UTE: Solkremen har som hensikt å blokkere UV-strålene ute, men uten strålingen kan ikke kroppen produsere vitamin D. Da må du få i deg vitaminet på andre måter. Foto: Cecilie Leganger Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Enten du nyter solen lenger sydover, eller prøver å jobbe opp en brunfarge her til lands, er det viktig å beskytte huden mot sola.

Til og med leppene må ha godt med beskyttelse for at du skal unngå tørre og sprukne lepper.

Solkremen skal beskytte deg fra både UVB- og UVA-stråler, men den kan også hindre deg i å ta opp D-vitaminene fra solen, skriver forskning.no (Ekstern lenke).

LES OGSÅ:

Et viktig vitamin

Vitamin D har viktige funksjoner. Det hjelper kroppen til å ta opp kalk i tarmen, som er nødvendig for knokler og muskler. Det stilles også spørsmål rundt om vitaminet kan være forbyggende for diabetes 1 og 2 (Ekstern lenke).

Mangel på D-vitamin øker risikoen for beinskjørhet og kan gi muskelsmerter og svake muskler.

Hovedkilden til vitaminet er solen. Når kroppen utsettes for sollys, dannes det D-vitaminer i kroppen og det er slettes ikke så mye som skal til hver dag. Kreftforening antar at omkring 15 minutter daglig skal være nok, for at du skal få den dosen du trenger.

Men produserer kroppen like mye med en høy solfaktor?

LES OGSÅ: Derfor er det viktig å smøre her også

Hvilken faktor er avgjørende

– Nei, kroppen produserer ikke D-vitamin hvis man har solkrem med høy faktor på, sier Leif Mosekilde, professor ved Århus Universitet og overlege ved Medicinsk Endokrinologisk avdeling på Århus sykehus til Sundhedsstyrelsen.dk.

Faktisk skal det ikke mer til enn solfaktor åtte før det bidrar til at kroppen ikke klarer å produsere D-vitaminer.

Det er UVB-strålingen fra solen som bidrar til D-vitaminet, og hvor sterk solen er avgjør hvor mye som dannes. En sterk solfaktor hindrer imidleritd denne strålingen til å trenge gjennom huden og dermed vil det heller ikke produseres D-vitaminer.

LES OGSÅ: Ikke smør yoghurt på solbrent hud

Slik får du nok D-vitaminer

Selv om du blokkerer kroppen fra å produsere D-vitaminer med en høy faktor, er det viktig at du ikke trapper ned på faktoren av den grunn. Det finnes også andre kilder til vitaminet.

Mye kan du nemlig få gjennom mat. Fet fisk, fiskerogn og lever er eksempler på dette. Et annet alternativ er kosttilskudd.

Dette kan være en god idé i det nokså kalde Norge. Mange nordmenn har en lys hud som trenger beskyttelse i solen, og dermed ikke kan produsere D-vitaminet. Kosttilskudd er spesielt lurt i vintermånedene.

LES OGSÅ: Få brunfargen til å vare

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer