Drikkevann

Sommerens beste drikker - helt enkelt

Slik lager du sukkerfrie og smakfulle tørsteslukkere hjemme.

HELL PÅ EGEN FLASKE: Lag favorittdrikken din hjemme, og del den med alle vennene dine på stranden, eller på piknik i parken.  Foto: Getty Images/iStockphoto
HELL PÅ EGEN FLASKE: Lag favorittdrikken din hjemme, og del den med alle vennene dine på stranden, eller på piknik i parken. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Om sommeren anbefales det å øke væskeinntaket for å unngå å bli dehydrert. Ingen stor nyhet. Og det er vel heller ingen stor overraskelse at inntaket av søt drikke og brus er for høyt, og bør reduseres.

Faktisk ligger nordmenn på verdenstoppen når det gjelder inntak av brus. Gjennomsnittet drikker over 100 liter i året.

Amerikanere ligger heller ikke på latsiden, og drikker over 200 liter brus årlig, ifølge Matvareguiden.no (ekstern lenke). For å få bukt med det enorme bruskonsumet, er New Yorks borgemester, Michael R. Bloomberg, i ferd med å forby brus som kommer i såkalt supersize størrelse.

5 måter å kutte kalorier du drikker

Ikke lett-varianter

I Norge har vi ikke denne størrelsen, men det går an å kutte ned på sukkeret likevel.

lenger nede i denne artikkelen får du tips til noen sunnere alternativer du kan nyte på glohete sommerdager.

Og da snakker vi ikke om å gå over til lettbrus-variantene. Lettbrus inneholder vanligvis kunstige søtningsstoffer, som i verste fall kan gi økt risiko for overvekt.

LES OGSÅ: Søtstoffer - dropp den siste suketten

Her er noen tips du kan følge når det friske og ferske vannet fra springen rett og slett ikke gjør susen.

1. Lag vann med smak – hjemme

Det er ikke noe problem å få tak i vann på flaske som inneholder en dæsj sitron, lime, pære, blåbær eller appelsin. Men det er veldig enkelt, og billigere ikke minst, å lage vann ned smak hjemme. Bedre smaker deg og!

Kutt favorittfrukten- eller grønnsaken din i små biter, og legg disse i en mugge vann i noen timer. Eller du kan blande vannet med noen friske urter, som mint eller rosmarin.

Eller prøv denne oppskriften hentet fra Marthastewart.com (ekstern lenke): Du trenger ¼ ananas, skrelt og skåret i små triangler og 8-10 mintblader.

Bland dette og 8 kopper vann i en stor karaffel, og sett i kjøleskapet i minst tre timer før servering. Drikken holder seg i to dager.

2. Iste med mindre sukker

Hvorfor kjøpe iste i butikken, som kan inneholde rundt åtte prosent sukker, når du kan lage den selv? På den måten kan du lage den akkurat slik du vil ha den, enten med frukt te, grønn te eller svart te.

Lag teen, og tilsett en liten skje honning hvis du vil ha den litt søt. Sett teen i kjøleskapet slik at den blir skikkelig kald, og server sammen med isbiter.

LES OGSÅ: Bruker du kokende vann til teen?

3. Mineralvann med en twist

Hvis du blir lei av naturlig mineralvann, kan du prøve å tilsette en dæsj juice. Da får du litt mer smak, og det er et langt sunnere alternativ enn brus.

Prøv å blande mineralvannet med appelsinjuice, grapefruktjuice eller annen juice du liker.

4. Iskaffe på sunnere vis

Her er et lite tips til deg som trenger et realt koffeinkick, og foretrekker det uten et stort sukkersjokk i tillegg: Det er mange måter å lage en lettere iskaffe på. Bytt for eksempel ut H-melken med lettmelk, ekstra lettmelk eller skummetmelk - så blir den lettere på 1-2-3.

Tilsett bare en liten skje sukker, og spør deg selv om du virkelig må ha sukker? Et alternativ er å bruke en annen melketype, som mandelmelk eller soyamelk, som gir litt mer smak.

LES OGSÅ: Soyamelken har uante helseeffekter

5. Hjemmelaget juice

Lag en frisk frukt- eller grønnsaksjuice hjemme. Mange av variantene du kan kjøpe i butikken inneholder tilsatt sukker – det trenger ikke din juice å ha! Om du ønsker å tilsette sukker, har du i alle fall full kontroll på hvor mye som går i juicen.

Hvis du lager juice av søt frukt som mango, melon eller druer, er det ikke sikkert du trenger sukker.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer