Mat

Sommermaten du blir slank av

Den tar kort tid å lage og du kan spise den uten å være nevneverdig bekymret for kalorier.

Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert









Ikke fysen på tung og fet mat i varmen? Her er deilige retter som er lette å lage og lette for kroppen:


Kald suppe

Starter du måltidet med en deilig kalorifattig suppe som for eksempel gazpacho eller agurksuppe spiser du mindre av den fetende maten etterpå.

  • Jordbær-gazpacho
  • Gazpacho på bakte tomater og paprika

  • Grillede grønnsaker

    Her er det bare fantasien som setter grenser for hvor nydelig mat du skal nyte. Ha ferdig kuttede grønnsaker klare i kjøleskapet, så kan du bare slenge dem på grillen når det måtte passe deg.
    Gode forslag er ulike typer løk, hvitløk, squash, chilifrukter, paprika, gulrøtter, auberginer og asparges.
    Grill grønnsakene med litt olivenolje på og krydre etter smak.
    Du kan for eksempel servere dem sammen med ris, sammen med frisk salat og fetaost, sammen med friske urter og pasta, eller rett og slett bare i pitabrød.

    LES OGSÅ:
  • Piknin uten pes
  • Sunt på grillen
  • Grill deg glad og lett
  • Deilig sommermat fra havet


  • Vannmelon

    Ikke bare er dette en søt og sunn godsak, men den bidrar også til å stille tørsten i sommerheten. Femti prosent av denne melonen består nettopp av vann.

    LES OGSÅ:
  • Mmm - melon!
  • Vannmelon- og bringebærsorbet


  • Smoothies, iskaffe og iste

    Smoothie er sommerdrikken over alle. Her finner du fine oppskrifter.
    Iskaffe og iste er ikke vanskeligere å lage enn vanlig kaffe og te. Gjør som du pleier, og avkjøl deretter den varme drikken. Rør inn isbiter (eller knust is) og tilsett gjerne en dæsj vaniljeis. Servér i høye glass med sugerør.

    LES OGSÅ:
  • Smoothies for nybegynnere


  • Søtt og sunt

    Tunge desserter kan spolere et ellers sunt måltid, men her er noen godbiter du godt kan unne deg:
  • Dekk en banan med smeltet mørk sjokolade og frys den.
  • Grillet banan med yoghurtiskrem.
  • Grillet fersken med bjørnebær og honning.
  • Grillet ananas med rom og ristede pecannøtter.
  • Frosne kirsebær eller frosne druer.

  • LES OGSÅ:
  • Sunn snacks
  • Helsunn helgekos
  • Guide til sunnere godteri
  • Søtt og sunt til slutt

  • Foto: All Over PressAll Over Press
    Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
    Foto: National Magazines / Retna UK
    Foto: National Magazines / Retna UK Vis mer
    Foto: All Over PressAll Over Press
    Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
    Foto: All Over PressAll Over Press
    Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
    Foto: Image SourceAll Over Press
    Foto: Image SourceAll Over Press Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer