Helse & Livsstil

Soneforsvar

Når du vet at bihulene sitter på tærne og tarmene midt under foten, kan du selv trykke deg bort fra hverdagsplagene.

Publisert
Sist oppdatert
Tenk deg at du legger et bilde av to fotblader over et bilde av en menneskekropp. Da havner hodet på stortåa, og skuldrene i ytterkant av foten. Bekkenet er naturlig nok langt ned. Sterkt forenklet er dette det kartet soneterapeuter jobber etter, med føttene som et speilbilde av kroppen. Problemer på høyre side av kroppen behandles vanligvis under høyre fot, og omvendt. Det komplette sonekartet er temmelig komplisert å lære seg. Den gode nyheten at du kan gjøre en del ting hjemme uten å lese mer enn denne artikkelen. Soneterapeut og akupunktør Jorunn Krokeide ved Markveien Naturmedisinske Senter er imidlertid nøye med å presisere at selvbehandling først og fremst bør brukes forebyggende. Sliter du med en konkret skade eller sykdom, bør du i tillegg gå til en profesjonell behandler eller snakke med lege. Det samme gjelder hvis du er gravid.– Hvor ofte kan man behandle seg selv?– Så lenge du holder deg til de mest grunnleggende grepene, og kun gjør det forebyggende, kan du ikke gjøre det for ofte. Vanligvis er 20 minutter én til to gangeri uken nok. Grepene under kan du med hell prøve på deg selv. Trykk fast, men ikke for hardt. Er det vondt og du spenner deg, blir ikke effekten så god som ellers. Smør føttene inn med krem eller olje før du begynner. Ta et fast tak rundt ankelen med den ene hånden mens den andre beveger foten i sirkel, for å løse litt opp i muskulaturen. Etterpå tar du tak litt lenger opp på foten, og sirkulerer hver tå forsiktig.Forebygg forkjølelseTærne våre inneholder viktige punkter for lymfe, øyne, nese, øre og bihuler, og kan derfor brukes til å forebygge forkjølelse og bihuleproblemer, for eksempel før en flytur.● Hold tommel og pekefinger over og under ett og ett tåmellomrom, og dra fra «svømmehuden» og utover mot tærne.● Start på toppen av hver tå, og masser med tommelen to–tre ganger nedover på alle fire sider. Husk å gjøre det samme på alle tærne. Rekkefølgen er ikke viktig. Ta litt ekstra der det kjennes ømt.● Bruk tommelen til å lage gode sirkelbevegelser på tåballene etter tur.Gi deilig avspenningNår du er stresset, har søvnproblemer eller plages av lettere angst og uro, er solar plexuset bra sted å trykke, ifølge soneterapien.● Finn fram til søkket midt på kurven under fotbuen. Masser punktet med klokka i cirkaett minutt.● Start fra solar plexus. Masser med tommelen fra den ene siden av fotbladet til den andrei cirka ett minutt. Følg fotbuen. Dette skal hjelpe med å få pusten ned i magen.Forebygg muskel- og leddsmerterLitt egenmassasje under foten kan være med på å forebygge smerter i skulder, rygg ognakke.● Soneterapiens skulderområde avgrenses av fjerde og femte tå, og ligger både på over- og undersiden av foten. Hold tommel og pekefinger mellom de to ytterste tærne, og masser på over- og undersiden samtidig. Masser også resten av skulderområdet som ligger ut under femte tå.● Rett under stortåballen ligger et nakkepunkt. Støtt tåa med den ene hånden og masser med tommelen fram og tilbake noen ganger.● Resten av ryggradspunktene starter på utsiden av stortåa og fortsetter nedover langs innsiden av foten. Beinet du kjenner, representerer ryggsøylen. Masser nedover dette beinet, løft hånden opp og gjør det samme igjen. Til slutt masserer du musklene nedover ryggen ved å bruke begge tomlene til å massere på hver side av ryggsøylen.Stimuler fordøyelsenÅ bearbeide fordøyelsen med soneterapi er mer komplisert enn de tre foregående områdene vi har vist. Hvis det gjøres på riktig måte, kan det imidlertid hende du merker effekten ganske umiddelbart. Her er en forenklet variant du kan prøve selv.● Masser det øverste området (røde piler) på venstre fot. Viderefør bevegelsen til høyre fot.● Tynntarmsområdet ligger litt lenger ned (blå piler). Masser med tomlene fram og tilbake.Start med høyre fot og fortsett med venstre. Gjenta dette flere ganger.● Deretter tar du tykktarmsområdet (svarte piler). Begynn på ytre kant av høyre fot. Masser oppover, sving, og fortsett så tvers over foten. Fortsett bevegelsen over på venstre fot, før du svinger ned og tvers over mot innsiden av foten, i pilens retning.AvslutningEn god avslutning på denne soneterapisekvensen kan være å gi litt ekstra stimuli til nyre- og blæreområdet på begge føtter. Finn først punktet for nyre og dra tommelen ned til blærepunktet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer