DET KAN VÆRE LURT Å SOVE LENGE: En ny studie utført av svenske forskere viser at for lite søvn svekker viljestyrken din, og gjør det lettere å velge usunn mat.  Foto: Panther Media
DET KAN VÆRE LURT Å SOVE LENGE: En ny studie utført av svenske forskere viser at for lite søvn svekker viljestyrken din, og gjør det lettere å velge usunn mat. Foto: Panther Media Vis mer

Søvn

Sørg for å få nok timer på puta

For lite søvn kan faktisk bidra til å gjøre deg tjukk.

En god natts søvn er viktig av mange årsaker.

Kvaliteten på søvnen og hvor mange timer du får på hodeputa påvirker både humør, livskvalitet, produktivitet og arbeidsevne.

Ikke bare det, men nok søvn er også svært viktig for helsen din ellers.

En tidligere studie har for eksempel avdekket at mindre enn seks timer søvn per natt kan øke risikoen for slag.

Det finnes også andre, svært lite hyggelige effekter du vil kunne merke av for lite søvn - blant annet kan det gjøre deg tjukk.

LES OGSÅ: Nå bør du sjekke hodebunnen

Påvirker viljestyrken din

Årsaken til at du kan bli tjukk av for lite søvn, er at du spiser mer og gjerne også mer kaloriholdig mat, skriver Daily Mail.

I en studie gjennomført i Sverige, fant forskere ut at etter bare én natt med dårlig søvn, var det tydelig at deltakerne valgte matvarer som inneholdt mer kalorier, i tillegg til at matvarene veide opp mot en femtedel mer enn det matvarene de vanligvis ville spise gjorde.

– Våre funn gir en sterk begrunnelse for at personer som har problemer med vektøkning og for høyt inntak av kalorier, bør ha normale søvnrutiner, sier Colin Chapman ved Uppsala Universitet i Sverige (Les mer om studien her!).

Ifølge forskerne vil for lite søvn redusere viljestyrken, i tillegg til at du tar flere beslutninger på impuls.

Dermed er det stor sannsynlighet for at du vil ende opp med langt mer mat, og gjerne også mye mer usunn mat hvis du tar ukens handlerunde etter en natt hvor du har sovet dårlig.

LES OGSÅ: Større risiko for å bli deprimert nå

Gjør at du velger usunn mat

I eksperimentene måtte de 14 normalvektige deltakerne - som ikke hadde sovet i det hele tatt - handle blant 40 forskjellige matvarer dagen etter.

De ble gitt et sum på i underkant av 300 kroner som de skulle handle for. Blant de 40 matvarene var det satt frem 20 matvarer som inneholdt mye kalorier og 20 matvarer som inneholdt lite kalorier.

Rett før eksperimentet fikk deltakerne en frokost for at sult ikke skulle påvirke test.

Til tross for at deltakerne ikke var sultne, valgte de likevel mat som inneholdt ni prosent mer kalorier, i tillegg til at matvarene i gjennomsnitt veide 18 prosent mer.

– Resultatene viser at deltakernes innkjøp inneholder mye mer kalorier, i tillegg til at det er mye mer mat, innenfor det samme budsjettet, etter at de har sovet dårlig, sier Chapman.

LES OGSÅ: Har du et normalt forhold til mat?

PRIORITER EN GOD NATTS SØVN: Ikke bare kan for lite søvn føre til et usunt kosthold, men det viser seg at nok timer på hodeputa kan være bra for hjernen. Foto: colourbox.com
PRIORITER EN GOD NATTS SØVN: Ikke bare kan for lite søvn føre til et usunt kosthold, men det viser seg at nok timer på hodeputa kan være bra for hjernen. Foto: colourbox.com Vis mer

Søvn er bra for hjernen

Det finnes flere andre grunner til at du bør sørge for å få nok søvn i natt.

En fersk studie som er utført av forskere ved University of Wisconsin viser nemlig at søvn er bra for hjernen, skriver Daily Mail (Les mer om studien her!).





De har funnet ut at nok søvn skaper en reproduksjon av celler i kroppen som danner et isolerende materiale i nervesystemet kalt myelin (Les mer på Wikipedia), som er viktig for at hjernen skal fungere skikkelig.

Forskere har lenge vært klar over at mange gener «skrur seg på» mens du sover, og av når du er våken.

For å se nærmere på hvilke celler i kroppen søvn påvirker, målte lederen av studien, Dr. Chiara Cirelli, og kollegene hennes genaktiviteten på mus som ble holdt våkne over lengre tid, og når de sov.

De kunne se at genene som øker produksjonen av myelin ble skrudd på når de sov.

Når de var våkne derimot, så de en sammenheng mellom genaktiviteten og økt stressrespons, som er viktig for cellenes evne til å overleve, og er koblet til økt celledød.

Dr. Cirelli og teamet hennes spekulerer derfor i om personer som har store søvnvansker muligens kan ha lignende symptomer som personer som er rammet av multippel sklerose (MS - les mer på Helsebiblioteket.no).

LES OGSÅ: Får vitaminer sprøytet rett inn i blodet

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: