Søvn

Sov bedre i hengekøye!

Vuggingen stimulerer hjernen og gir raskere og dypere søvn. Slik finner du den perfekte hengekøyen for deg.

SOV BEDRE: Forskere har funnet ut at vugging (for eksempel gjennom en hengekøye) kan føre til at vi sovner raskere og sover bedre.  Foto: Ale Ventura / ZenShui
SOV BEDRE: Forskere har funnet ut at vugging (for eksempel gjennom en hengekøye) kan føre til at vi sovner raskere og sover bedre. Foto: Ale Ventura / ZenShui Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er få ting som er bedre når du er trøtt enn å legge seg i en herlig nyoppredd seng som dufter rent sengetøy.

Det er imidlertid ikke bare den myke madrassen, dynen og puten på soverommet ditt som kan gi god og kvalitetsrik nattehvile.

LES OGSÅ: Blir du søvnløs av soverommet ditt?

Vugging gir bedre søvn

Ny forskning viser nemlig at det å sove, eller ta en høneblund i en hengekøye faktisk er minst like avslappende for kroppen som å legge seg under dyna.

En studie gjennomført av forskere ved Universitetet i Genève fant nylig ut at vuggingen vi opplever når vi ligger i en hengekøye stimulerer hjernebølgene, noe som får deg til å slappe av og sovne raskere og dypere, skriver helsenettsiden til Foxnews.com (ekstern lenke).

Resultatene av studien, som skal publiseres i tidsskriftet Current Biology, kan forklare hvorfor vi mennesker, og særlig små barn og babyer, finner vugging beroligende. I tillegg kan det være en interessant nyhet for personer som sliter med søvnen.

LES OGSÅ: Søvnstilling kan påvirke helsen din

Testet i spesialdesignet seng

For å finne ut om vugging i hengekøye virkelig kan forbedre kvaliteten på søvn, og hvordan det eventuelt gjør det, rekrutterte forskerne 12 frivillige mannlige deltagere (kvinner ble ekskludert fordi de hormonelle endringene i kroppen under menstruasjon kan påvirke søvnkvalitet).

Deltagerne kom til universitetets søvnlaboratorium to ettermiddager, og hver ettermiddag skulle deltagerne sove i 45 minutter på en spesialdesignet seng som hang løst fra fester i taket.

Under den ene søvnøkten var sengen festet slik at den ikke hang løst, under den andre vugget sengen forsiktig fra side til side. I løpet av søvnøktene ble også hjerneaktiviteten til deltagerne målt.

Resultatene av studien viste at deltagerne sovnet raskere og dypere inn når sengen vugget. Når sengen var festet brukte deltagerne 50 prosent av de 45 minuttene på det første og letteste stadiet av søvn – også kjent som N1-stadiet. Når sengen vugget, tok N1-stadiet kun 30 prosent av søvntiden.

N2 – som er litt dypere søvn enn N1, økte med rundt 10 prosent når sengen vugget.

LES OGSÅ: Slik sover du bedre

Litt info om søvnfasene:
  • Søvn opptrer i to hovedstadier, NREM og REM, som inntreffer med regelmessige intervaller.
    REM står for rapid eye movement, og NREM betyr ikke-REM. NREM-søvn deles opp i fire stadier, to lette (1 og 2) og to dype (3 og 4), som blir etterfulgt av en periode med REM-søvn. Rekkefølgen er 1 - 2 - 3 - 4 - 3 - 2 - REM for en syklus på 90 til 110 minutter.
    Syklusen gjentas utover natten, som oftest 4 - 5 ganger, med større porsjoner NREM den første halvdelen av natten og mer REM fram mot morgenen.

  • Stadium-1 er lett søvn (theta-bølger) og likner til dels våken tilstand. Stadium-2 er noe dypere. Stadium-3 (delta-bølger) og -4 er dyp søvn, og det er i dette stadiet svært vanskelig å vekke noen. Tendensen er å slå sammen stadium-3 og -4. Stadium-3 har 20 - 50% delta bølger mens stadium 4 inneholder mer enn 50% delta bølger.

  • I REM-søvn økes hjernens aktivitet drastisk, og den jobber faktisk hardere enn i våken tilstand. Skjelettmuskulaturen blir paralysert, og øynene kan bevege seg rundt som om de ser etter noe i mørket under øyelokkene.

    LES OGSÅ: Hold høneblunden til 10-15 minutter

    Endret hjernemønster

    Ifølge forskerne var det imidlertid ikke bare søvnstadiene som ble påvirket av vuggingen. Også hjerneaktivitet og -bølger fikk en effekt av vugging.

    Vuggingen endret nemlig mønstret på en hjerneaktivitet kjent som «sleep spindles» – eller sigmabølger, som er plutselige utbrudd av aktivitet i hjernen mens personer sover, og skjer vanligvis i det andre søvnstadiet.

    Når deltagerne sov i den fastmonterte sengen, var sigmabølgene relativt normale, men når sengen vugget økte antall sigmabølger betraktelig i løpet av andre halvdel av de 45 minuttene.

    En tidligere studie publisert i Current Biology, har også vist at jo flere sigmabølger vi har når vi sover, jo bedre og mer opplagte føler vi oss etter søvnperioden.

    Forskere er foreløpig ikke helt sikre på om vuggingen vil ha samme effekt i løpet av en hel natt, men de håper at fremtidig forskning vil kunne benytte resultatene av studien for å behandle søvløshet.

    I mellomtiden kan du hvertfall nyte en høneblund i hengekøya med god samvittighet!

    LES OGSÅ: Så ofte bør dynen din vaskes

    Slik velger du riktig hengekøye

    DinSide.no (DinSide.no er i likhet med KK.no eid av Aller Internett) har tidligere skrevet en artikkel om hva du bør se etter når du skal kjøpe en hengekøye.

    For å få best mulig råd snakket de med Tom Madslangrud, også kalt Hengekøyemannen, som driver nettbutikken Laidback.no (ekstern lenke). Der har de har spesialisert seg på nettopp hengekøyer.

    Ifølge Madslangrud er det to ting du bør tenke på når du skal kjøpe: Bredde og elastisitet.

    Det finnes nemlig en rekke ulike typer hengekøyer, og ifølge Madslangrud, jo bredere og mer elastisk hengekøyen er, jo bedre.

    - Er køyen bred og elastisk vil du kunne ligge skrå og på tvers - eller henimot rett om du treffer riktig. Du vil få en riktig og viktig støtte for steder som korsrygg og nakke, samtidig som presspunktene, som forårsaker at du ligger urolig om natten når du ligger på en vanlig madrass, er fullstendig fraværende i en bred og elastisk hengekøye, har Madslangrud uttalt til DinSide.no.

    Han anbefaler også at du prøver hengekøyer før du kjøper dem.

    LES OGSÅ: Søvnmangel gjør at du spiser mer

    Hvordan henge den opp

    Det finnes ikke én riktig måte å henge opp en hengekøye på, og selv om de fleste av oss kanskje tenker at vi må ha to trær å feste den i, så finnes det andre metoder også.

    Det er imidlertid et par ting du også bør passe litt på når du skal henge opp køyen din.
    Hvor stramt du bør montere køyen er nemlig avhengig av typen hengekøye du har.

    Ifølge Madslangrud bør en bred og elastisk hengekøye ha en dyp kurve, mens en smal og stram hengekøye bør strammes mer opp.

    - Skal du henge opp en smal lerretshengekøye der du blir tvunget inn i lengderetningen, er det viktig at kurven ikke er så dyp. Har du en bred og elastisk hengekøye, er det viktig at den ikke er for stram, den skal heller være dyp, for strammer du forsvinner hengekøyen litt, har han forklart til DinSide.no.

    For å henge opp køyen trenger du tau, og eventuelt karabinkroker for lettere å kunne ta den inn og ut. Skal du henge opp en hengekøye innendørs, er Madslangruds råd å bruke taket.

    - Finn en drager, og heng opp skruer her. Det går også greit i betong, sier han, og legger til: Det er mange som tenker at en hengekøye tar stor plass, og at de ikke har store nok rom. Det har de fleste. Hva med over stuebordet? Bare å henge bort når du ikke bruker du. Og når du bruker den, er den ikke i veien for deg, i hvert fall! forklarer han

    Her er noen nettsteder som selger hengekøyer:
  • Hengekøye.com
  • Laidback.no
  • Lasiesta.com
  • Hengogsleng.no

    LES OGSÅ: Åtte timer = for mye søvn

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer