Søvn

Sov bedre på 1-2-3

De 6 beste rådene for en god natts søvn.

Model Released - Woman wearing eye shades/sleep mask. Foto: REX/VOISIN/PHANIE/All Over Press
Model Released - Woman wearing eye shades/sleep mask. Foto: REX/VOISIN/PHANIE/All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: For noen er søvnproblemer en plage som stadig vender tilbake.

Heldigvis finnes det hjelp å få.

Men før du gjør sovepiller til en del av din nattlige rutine, er det et par grep du kan ta for å sove bedre.

LES OGSÅ: Tar han alltid dyna?

1. Riktig temperatur på soverommet

Hvor uthvilt du føler deg på dagen avhenger av kvaliteten på søvnen din. Og søvnkvaliteten kan påvirkes av temperaturen på soverommet.

Vi har alle opplevd ubehaget på varme sommerkvelder, der temperaturen gjør det nesten uutholdelig å ligge under dyna. Og dersom du er litt ivrig med oppvarmingen av huset på vinteren kan det fort bli for varmt til å sove godt. Men det er heller ikke bedre å ha det for kaldt – kroppen skal tross alt slappe av og ikke riste av kulde.

Kroppen må nemlig nå en bestemt temperatur for å sovne, og det beste er derfor å sørge for at soverommet holder en temperatur på mellom 18 og 22 grader.

Er det for varmt på soverommet kan det derfor være lurt å sette vinduet på gløtt en liten stund før du legger deg, og eventuelt legge et varmeteppe som kan varme opp sengen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer