FOR LITE SØVN?: Å sove for lite, eller for dårlig, påvirker mer enn energinivået ditt. Det kan også ha mye å si for vekten din, viser forskning.  Foto: Getty Images
FOR LITE SØVN?: Å sove for lite, eller for dårlig, påvirker mer enn energinivået ditt. Det kan også ha mye å si for vekten din, viser forskning. Foto: Getty Images Vis mer

Søvn Og Vekt

Sover du dårlig mer enn fire netter i uka?

Det kan ha en stor innvirkning på fettcellene og vekten din.

Det er en kjent sak at for lite søvn kan gjøre deg sliten, uopplagt og irritabel. Men visste du at det også kan påvirke vekten din?

Det dukker stadig opp nye bevis for at det er en stor sammenheng mellom søvn og vekt. Blant annet har en studie utført ved Mayo Clinic i Minnesota vist at personer som led av søvnmangel spiste 550 kalorier ekstra hver eneste dag, noe som resulterte i en vektøkning over tid.

Andre studier har også vist at det skjer en rekke endringer i kroppens stoffskifte når du får for lite søvn, og dette kan også føre til at du legger på deg.

LES OGSÅ: Forlite søvn kan gjøre deg uattraktiv

Øker risikoen for fedme og diabetes

Det kan være vanskelig å vite nøyaktig hvor mye søvn du bør få, da det er ganske individuelt. Men sånn generelt anbefales det at du ikke får mindre enn seks timer per natt.

Og får du mindre enn seks timer, eller sover dårlig mer enn fire dager i uken, ja, da er risikoen for å legge på seg betraktelig større, skal vi tro fersk forskning.

En ny studie, publisert i Annals of Internal Medicine (mer info om studien finner du her), viser nemlig at fire netter med lite søvn er alt som skal til for å påvirke insulinsensitiviteten i fettcellene, skriver Womanshealthmag.com.

Insulin har flere effekter som resulterer i lagring av fett i fettvevet, og det er altså dette forskerne nå har satt i sammenheng med for lite søvn.

Hvis cellene dine blir mindre sensitive til insulin ( insulinresistens) - noe forskerne mener skjer hvis du får for lite søvn, produserer nemlig kroppen mindre leptin - som er et appetittregulerende hormon.

- Fettcellene trenger søvn

For lite leptin i kroppen, kan resultere i økt appetitt og sultfølelse, som igjen medfører større matinntak, vektøkning og i verste fall - utvikling av diabetes.

- Dette er den første studien som beviser at celler utenfor hjernen - altså fettceller, også trenger søvn, sier studieforfatter og forsker Matthew Brady, som også er del av ledelsen i the Committee on Molecular Metabolism and Nutrition ved the University of Chicago i USA.

Brady og teamet hans testet teorien sin på syv unge, sunne deltagere gjennom to ulike prosesser. Først tilbrakte de 8,5 timer i senga fire netter på rad (deltagerne sov i gjennomsnitt åtte timer per natt). Én måned senere tilbrakte de 4,5 timer i senga i fire netter (tidligere studier har vist at det å sove 4 timer eller mindre per natt har en negativ innvirkning på kroppens stoffskifte/metabolisme).

Etter den fjerde natten (under begge undersøkelsene) tok deltagerne en glukosetest for å sjekke toleransenivå, og fettceller ble hentet ut for videre undersøkelser. Også matinntak ble kontrollert og målt.

LES OGSÅ: Gode nyheter for trøtte tryner

Kan brukes i kampen mot fedme

Som nevnt lenger oppe i saken, fant forskerne ut at søvnmangel førte til økt insulinresistens i fettcellene, som igjen fører til mindre produksjon av leptin. Ifølge forskerne viste det seg også at insulinsensitiviteten til fettcellene ble redusert med hele 30 prosent som følge av for lite søvn.

- En reduksjon på 30 prosent i forhold til insulinsensitivitet vil faktisk kunne tilsvare en (metabolsk) aldring på svimlende 10 til 20 år blant deltagerne. Og dette kun som følge av fire netter med 4,5 timers søvn, sier Brady:

- Og det er ikke slik at vi brukte personer som var på grensen til å utvikle metabolsk syndrom (fellesbetegnelse for en samling av risikofaktorer for hjerte- og karsykdom og diabetes type 2). Dette var unge, friske mennesker.

Ifølge forskeren er funnene viktige fordi de tyder på at det å få nok søvn kan være et godt våpen i kampen mot fedme.

- Det er vanskelig å få folk til å spise sunt og trene, men hvis du kan vise at det å sove nok har en lignende, positiv effekt på vekta kan det kanskje være litt enklere for noen å komme i gang, sier Brady.

Sliter du med å få nok søvn? Få flere gode tips til hvordan du kan forbedre søvnen i denne artikkelen!

LES OGSÅ: Derfor får du mørke ringer rundt øynene

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: