SOVER DU DÅRLIG? KUTT MOBILBRUKEN FØR SENGETID: Du bør ikke bruke mobilen før du skal legge deg da lyset kan ha en negativ effekt på søvnen din.  Foto: Ana Blazic Pavlovic - Fotolia
SOVER DU DÅRLIG? KUTT MOBILBRUKEN FØR SENGETID: Du bør ikke bruke mobilen før du skal legge deg da lyset kan ha en negativ effekt på søvnen din. Foto: Ana Blazic Pavlovic - Fotolia Vis mer

Søvnproblemer

Sover du dårlig? Mobilen kan være grunnen til det

- Viktig å legge mobilen vekk når du skal legge deg, sier forsker.

Publisert

KK.NO: Hva pleier du å gjøre når hodet ditt treffer puten om kvelden?

Sovner du med en gang, eller blir du liggende å sjekke Facebook, nettaviser og mailen på mobilen? Hvis du gjør det sistnevnte bør du lese videre!
 
Lyset fra mobilskjermen din kan nemlig påvirke søvnen din i en negativ retning.

LES OGSÅ: Så mye søvn trenger du

Lyset fra mobilen ødelegger søvnen din 

Mari Hysing, som er forsker og psykologspesialist hos Uni Research Helse, har fortalt at det er en stor tabbe å ta med mobiltelefonen i senga.
 
– Du bør helst roe ned og koble av på kvelden før du skal legge deg, og dette inkluderer å koble av det elektroniske.

- Det skarpe lyset fra mobilen og nettbrettet vil også kunne forstyrre hormonet melatonin. Særlig dersom du får lite lys på dagen, og utsetter deg for mye lys på kvelden, forklarer forskeren.

Dette kan også en studie fra Det psykologiske fakultet ved Universitetet i Bergen bekrefte. Den viste at 90 prosent av 500 spurte studenter, surfet, så film eller mailet på sengen før de sovnet.

Gjennom studien så forskerne at det var en sammenheng mellom å bruke elektroniske medier i sengen og sove dårlig, ifølge Forskning.no

Det beste er altså å unngå dette lyset i tiden rett før du legger deg, og i hvert fall ikke ta det med i sengen. Da er det bedre å ty til en god gammeldags bok - da du vil garantert sovne lettere.

DEMP LYSET PÅ MOBILEN: Dersom du absolutt må sjekke mobilen i senga bør du dempe den sterke belysningen. 
 Foto: Monkey Business - Fotolia
DEMP LYSET PÅ MOBILEN: Dersom du absolutt må sjekke mobilen i senga bør du dempe den sterke belysningen. Foto: Monkey Business - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik kan lite søvn skade deg

Reduser lyset på skjermen 

Hvis du er blant som likevel bare sjekke telefonen på sengen (som gjelder veldig mange), finnes det imidlertid håp.

Ifølge en studie som ble gjennomført av Mayo Clinic - en kjent, amerikansk forskningsgruppe, og ble presentert på den årlige konferansen SLEEP i Baltimore (Les mer om studien her!) vil ikke mobilen ha like negativ effekt hvis du demper den sterke belysningen, eventuelt hvis du holder den minimum 35 centimeter fra ansiktet.

Gjør du dette reduserer du nemlig risikoen for lyset påvirker hormonet melatonin. 

– Vi fant ut at det bare er når lyset er på det sterkeste at det kan påvirke hormonet melatonin. Hvis det står på medium, eller lav styrke, er det ikke noe problem å bruke den, har medforfatter av studien, Lois Krahn, som er lege og søvnekspert ved Mayo Clinic i Scottsdale, uttalt. 

I studien eksperimenterte forskerne med to nettbrett og én smarttelefon i et mørkt rom.

Der justerte de lysstyrken på enhetene opp og ned, samtidig som de målte styrken på lysene og effekten den hadde på testpersonene. De gjorde lignende undersøkelser for å se effekten av å flytte enhetene lenger unna ansiktet.

Ved hjelp av disse triksene, kunne de raskt se at lyset ikke påvirket melatoninet i kroppen på samme måte. Det var rett og slett ikke sterkt nok, og dermed ville det ikke ha en like negativ effekt på nattesøvnen. 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer