SØVNDYSSENDE: Havregryn og banan skal hjelpe deg å sove bedre, ifølge ekspert. Foto: Colourbox
SØVNDYSSENDE: Havregryn og banan skal hjelpe deg å sove bedre, ifølge ekspert. Foto: ColourboxVis mer

Søvn

Sover du dårlig? Spis frokost til kvelds!

Det kan hjelpe deg til bedre søvn.

Sliter du med å få sove om kvelden? Da har vi dette noe overraskende tipset til deg: Spis frokost til kvelds!

Grunnen til at dette kan være en idé er ikke det at du ikke skal legge deg sulten, selv om sultfølelse kan hindre kroppen å falle til ro slik at du sovner.

LES OGSÅ: 6-8 timer søvn er perfekt

SPENN DEG SØVNIG: Prøv spenningssmetoden hvis søvnen aldri kommer. Foto: Colourbox.com
SPENN DEG SØVNIG: Prøv spenningssmetoden hvis søvnen aldri kommer. Foto: Colourbox.com Vis mer

Havregryn og banan

Nei, i boka The Good Sleep Guide av Sammy Margo, en kjent fysioterapeut fra Storbritannia, tipses det om at du kan spise havregryn, banan og yoghurt for å få sove.

Det er fordi havre inneholder søvnhormonet melatonin og tryptofan, en aminosyre du trenger for å produsere melatonin selv. Banan er også en fin kilde til tryptofan, og inneholder dessuten magnesium, som har en beroligende effekt. Til slutt har du på litt naturellyoghurt, så får du også i deg litt kalsium, litt proteiner, og gode bakterier som gavner fordøyelsen.

Du trenger ikke spise en kjempeporsjon, og du kan godt lage deg havregrøt i stedet, hvis det frister mer.

Hvis du har problemer med å sove om kvelden vet du allerede at du bør ligge unna koffeinholdige drikke på kveldstid, at soveromstemperaturen er behagelig, luften god, og at det er mørkt i rommet.

LES OGSÅ: Trøtt i trynet om morgenen? Her er 22 tips som får deg til å våkne



Kom i riktig hjernemodus

Hvis du selv etter å ha spist havregryn ikke får sove, så prøv denne avspenningsteknikken, som skal hjelpe hjenen til å komme i alfabølge-modus, for det er under denne tilstanden, hvor underbevisstheten kobles inn og hjernen ikke er i kontrollmdus at vi lettere sovner inn.

Ligg på rygg i sengen og spenn tærne. Hold dem spent, men fortsett med å også spenne leggene lårene, rumpa, magen, ryggen, armene - til hele kroppen ligger i helspenn (også ansiktet). I motsatt rekkefølge begynner du avslappingen gjen. Slapp av i ansiktsmusklene, halsen, armene osv, til du er helt avslappet. Gjenta noen ganger, og kjenn hvordan trøttheten siger på.

Denne teknikken kan også fungere hvis du våkner midt på natten og ikke får sove, ifølge dr Bob Lister, formann i britiske Institute of Brain Chemistry.

Fortsatt problemer? Prøv disse knepene før du tyr til sovepiller.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: