Sove

Sover du deg syk?

Sååå trøtt i dag? Sjansen er faktisk stor for at du har sovet for mye.

Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Liker du deg i drømmeland? Ifølge Statistisk sentralbyrå bruker nordmenn i gjennomsnitt 8,03 timer av døgnet på å sove. Noen sover mindre, hvilket betyr at andre igjen sover mer. Er du blant de sistnevnte bør du kjenne etter om det er bra for deg. Det er ikke bra å sove for lite, men det kan også være helseskadelig å sove for mye.Hvor mye søvn vi trenger er individuelt, men ekspertene anbefaler voksne mennesker å sove sju til ni timer i døgnet. Blir det mer enn dette, kan det tyde på at ikke alt er bra på helsefronten. Stort søvnbehov knyttes til en rekke sykdommer og lidelser, ifølge helsenettstedet Web MD.
  • Farvel, morgentryne
  • Her er noe av det du risikerer om du ikke er våken nok:

    Fedme

    Du kan bli tjukk om du sover for mye. En ny studie viste at folk som sover ni til ti timer per natt har 21 prosent større risiko for å utvikle fedme i løpet av seks år, sammenlignet med folk som sover mellom sju til åtte timer per natt. Dette gjelder også når matinntak og trening tas med i beregningen.
  • Slik får du tilbake energien
  • Hodepine

    Har du lett for å få vondt i hodet, bør du ikke sove mer enn vanlig i helger og ferier. For mye søvn virker nemlig inn på produksjonen av blant annet signalstoffet serotonin, som er med på styre hvor opplagt du føler deg. Folk som ødelegger nattesøvnen ved å sove på dagen, kan også oppleve å få hodepine om morgenen.
  • Slik løser du opp spenningshodepine
  • Diabetes

    I en studie av 9000 mennsker fant amerikanske forskere en sammenheng mellom søvn og diabetesrisiko. Folk som sov mer enn ni timer per natt hadde 50 prosent økt risiko for å utvikle diabetes. Samme risiko fant man også hos dem som sov mindre enn fem timer per natt. Om det er antall timer søvn i seg selv som gir økt diabetesrisiko, eller om søvnmengden er en indikasjon på diabetes er ikke avklart.
  • Snorkepillen er på vei
  • Ryggvondt

    Før i tiden fikk folk med vondt i ryggen beskjed av legen om å gå og legge seg. Men det var da. Tilbringer du for mye tid i horisontalen kan det faktisk gå utover ryggen din. Det generelle rådet for å holde ryggen smertefri er å være i aktivitet.

    Depresjon

    Det er flere deprimerte som sliter med å få sove enn motsatt. Likevel viser undersøkelser at cirka 15 prosent av de deprimerte sover for mye. Det igjen kan forverre depresjonen, fordi gode søvnvaner er viktige i behandlingen av lidelsen.
  • Mindre sex for morgengretne
  • Hjertesykdom

    En amerikansk undersøkelse som involverte 72 000 kvinner, avdekket at de som sov mellom ni og elleve timer i døgnet hadde 38 prosent økt risiko for hjertesykdom, sammenlignet med gruppen som sov åtte timer. Årsaken til at det er slik er uklar.
  • Test deg selv: Er du snill mot hjertet ditt?
  • Økt dødelighet

    Flere studier har vist en høyere dødelighet blant mennesker som sover mer enn ni timer i døgnet, sammenlignet med de som sover sju-åtte timer. Forskerne ser imidlertid en hyppigere forekomst av depresjon og lav sosial og økonomisk status hos de som sover mye, og spekulerer i om det er disse faktorene som øker dødeligheten, heller enn søvnmønsteret i seg selv.

    Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.