SØVNKVALITET: Mange sover dårligere om vinteren enn om sommeren. Dette kan skyldes mangel på sollys.  Foto: All Over PressAll Over Press
SØVNKVALITET: Mange sover dårligere om vinteren enn om sommeren. Dette kan skyldes mangel på sollys. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Søvnproblemer

Sover du ekstra dårlig nå?

Det kan skyldes temperaturen på soverommet ditt.

Publisert
De fleste har opplevd en natt eller to med dårlig søvn, men hos enkelte er søvnproblemene til stede over lengre tid, og det spesielt på vinterstid.

I tillegg til å være irriterende, kan det å sove for lite også gå utover arbeidslyst og livskvalitet, da man ikke har nok energi til å prestere hundre prosent.

Hvorfor er det egentlig slik at vi ofte sover dårlig om vinteren? Eksperten har gitt oss svaret.

LES OGSÅ: Mobilen forstyrrer nattesøvnen din

SOLLYS: Mange får altfor lite sollys om vinteren. Dette kan forsinke døgnrytmen, noe som gjør at vi sover dårligere.  Foto: sylvibechle - Fotolia
SOLLYS: Mange får altfor lite sollys om vinteren. Dette kan forsinke døgnrytmen, noe som gjør at vi sover dårligere. Foto: sylvibechle - Fotolia Vis mer

Den indre døgnrytmen

Ifølge Ståle Pallesen, som er professor og søvnforsker, er mangel på sollys en av grunnene til at mange sover dårlig om vinteren.

– En del sover dårligere om vinteren enn om sommeren fordi mangel på sollys svekker justeringen av den indre døgnrytmen vår.

– Den indre døgnrytmen har hos de fleste en egenperiode på 24,2 timer, men dersom du ikke eksponeres for nok dagslys kan den lett bli forsinket. Det blir dermed vanskelig å sove, og man er gjerne mer søvnig om morgenen enn ellers, forteller han til KK.no.





Dersom du er en av dem som så vidt får et glimt av sola daglig, kan det ifølge Pallesen være lurt å investere i en lampe som gir naturlig lys om morgenen.

– Lysterapi om morgenen vil ofte kunne hjelpe mye. Noen bruker såkalte «morgendemringslyssimulatorer» på soverommet – disse gjør at lampene på soverommet gradvis slår seg på sterkere og sterkere om morgenen.

– En del opplever at dette kan hjelpe, men dokumentasjonen er ikke like god som hos de ordentlige lysterapilampene, forteller han.

LES OGSÅ: Vitamin D-mangel kan gjøre deg slapp, sliten og deprimert

TEMPERATUR: Dersom du har det for varmt på soverommet kan dette påvirke hvor godt du sover.  Foto: apops - Fotolia
TEMPERATUR: Dersom du har det for varmt på soverommet kan dette påvirke hvor godt du sover. Foto: apops - Fotolia Vis mer

Riktig temperatur

I tillegg til mangel på sollys, kan også temperatur på soverommet ditt ha mye å si for søvnkvaliteten din, skriver nettstedet Huffington Post.

Ifølge Michael Decker, som er professor ved Georgia State University og talsmann for American Academy of Sleep medisin, kan kanskje det å ha det varmt på soverommet være deilig, men dessverre kan det påvirke søvnkvaliteten negativt.

– Når vi sover regulerer kroppen vår seg etter temperaturen i soverommet. Hvis vi senker temperaturen i rommet litt, vil også kroppstemperaturen vår senke seg noe - som i de fleste tilfeller vi resultere i bedre søvnkvalitet, har han sagt til nettstedet.





20 grader på soverommet

For å sove best mulig om vinteren anbefaler Pallesen at soverommet ditt holder omtrent 20 grader.

– Temperaturen kan påvirke søvnen vår, så som en tommelfingerregel sier vi at det er bra å holde omtrent 20 grader på soverommet.

Han mener imidlertid at det viktigste er temperaturen helt inntil kroppen.

– Ideelt bør denne være på omtrent 30 grader. Er det kjølig på soverommet kan du kompensere for dette med en varm dyne eller eventuelt nattøy. Et godt tips er å sove med varme sokker. Dersom du fryser på føttene faller kjernekroppstemperaturen lettere, noe som igjen kan påvirke søvnen, sier han.

LES OGSÅ: Svetter du mye om nettene?

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer