MAGESOVING: Denne stillingen kan gi deg rygg- og nakkeproblemer. Foto: Scanpix
MAGESOVING: Denne stillingen kan gi deg rygg- og nakkeproblemer. Foto: Scanpix Vis mer

Ryggplager

Sover du ofte slik som dette?

Det kan være grunnen til at du har vondt i rygg og nakke.

KK.NO: De fleste har en klar preferanse for hvordan de ligger når de skal sove, enten det er på ryggen, siden eller magen.

Og det er ikke lett å skulle endre favorittstilling.

Men har du problemer med rygg og nakke? Da kan det være sovestillingen din som er årsaken.

LES OGSÅ: Slik kan du trene vekk vond rygg og nakke

Magesoving kan gi plager

Årsakene til rygg- og nakkeplager er individuelle, det kan for eksempel skyldes svak kjernemuskulatur eller feil sittestilling på jobb.  

Men det kan også skyldes sovestillingen din, spesielt om du ofte sover på magen.

Ifølge eksperter KK.no har snakket med, er dette den mest ugunstige sovestillingen for rygg og nakke.

- Å sove på magen gir stor belastning på ryggen. I tillegg er det ugunstig for nakken, fordi du blir liggende med hodet på siden, har naprapat Marit Føien ved Oslo Naprapatklinikk, tidligere forklart 

Selv om det er individuelt hva som er den beste sovestillingen, anbefaler hun ingen å sove på magen hvis det ikke er en medisinsk grunn for det.

- Du ligger mange timer hver natt og sover du på magen, vil du etter hvert kunne få en langvarig irritasjon på ryggvirvelen, sier Føien.

LES OGSÅ: Slik blir du kvitt muskelknuter

RYGG LIKER RYGG: Å sove på ryggen er det som gir minst belasting på rygg og nakke. Foto: All Over Press
RYGG LIKER RYGG: Å sove på ryggen er det som gir minst belasting på rygg og nakke. Foto: All Over Press Vis mer

Legg pute under magen

Hvis du ikke klarer å la være å ligge på magen, kan det være lurt å bruke en pute som du legger under magen. Den vil kunne avlaste belastningen på ryggen.  

- Om du sover på magen, bør du dessuten velge en lav pute å ha hodet på, sier Føien.

Det finnes imidlertid noen som anbefales å sove på magen, det gjelder for eksempel de som har søvnapne.

I tillegg blir det ofte anbefalt nybakte mødre å sove på magen i dagene og ukene etter fødselen, fordi dette kan hjelpe livmoren å trekke seg sammen igjen.

Svært mange har i dag problemer med rygg- og nakke, og det er en av de vanligste årsakene til at vi oppsøker lege.

- Muskel- og skjelettplager er den viktigste årsaken til sykefravær i dag, sier fysioterapeut Fred Hatlebrekke, som er forbundsleder i Norsk Fysioterapeutforbund.

LES OGSÅ: Bli kvitt vonde muskelknuter

Legg deg på rygg

Det beste for rygg og nakke, er å sove på ryggen, ifølge Føien.

- Det gir minst trykkbelastning og gjør at du får strekt ut ryggraden, forklarer hun.

Fysioterapeut Jan Henrik Sivertsen er enig. Han mener det er mest gunstig å sove på ryggen eller siden.

- Det beste for rygg og nakke er at du ligger slik at ryggsøylen hviler i en rett linje, har Sivertsen, som er daglig leder ved Birkebeinerklinikken, uttalt. 

Han mener det også er viktig å tenke på hva slags pute du bruker.

- Du bør velge en høy pute om du ligger på siden og en lav pute om du ligger på ryggen, sier Sivertsen.

Er du høygravid, anbefales det gjerne at du unngår å sove på ryggen, og i stedet sover på venstre side da dette sikrer blodforsyningen til babyen.

LES OGSÅ: Den enkleste behandlingen er gratis

MORGENVONDT? Hvis du våkner med for eksempel hodepine eller smerter i korsryggen, kan det være et tegn på at du sover i en ugunstig stilling.  Foto: All Over Press
MORGENVONDT? Hvis du våkner med for eksempel hodepine eller smerter i korsryggen, kan det være et tegn på at du sover i en ugunstig stilling. Foto: All Over Press Vis mer

Finnes ingen forskning

Om du mistenker at sovestillingen din forårsaker rygg- og nakkeproblemer, tenk gjennom hvordan smertene arter seg.

- Våkner du med hodepine, stiv nakke eller korsryggsmerter som løsner opp i løpet av dagen når du begynner å bevege deg, kan det skyldes en ugunstig sovestilling, sier Føien.

Det kan også skyldes feil madrass og/eller pute.

Sivertsen presiserer at det ikke nødvendigvis er sovestillingen som er årsaken til plagene.

- Det kan være andre ting, derfor er det alltid viktig å oppsøke lege, sier han.

Norsk Fysioterapeutforbund mener det er viktig å være klar over at det ikke finnes forskning som slår fast at det er en sammenheng mellom sovestilling og rygg- og nakkeproblemer.

Han anbefaler deg derfor å lytte til din egen kropp, og kjenne etter hva som er best for deg.

- Hva som er den beste sovestillingen er så individuelt, sier Hatlebrekke.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: