SØVNPROBLEMER: Mange strever med å sove, og liggestillingen din kan ha en innvirkning.  Foto: All Over Press
SØVNPROBLEMER: Mange strever med å sove, og liggestillingen din kan ha en innvirkning. Foto: All Over Press Vis mer

Søvnproblemer

Sover du på høyre side?

«Feil» sovestilling og tre andre vaner som kan ødelegge søvnen din.

Søvnproblemer er en av de vanligste grunnene til at norske kvinner går til legen.

Og selv om det kan skyldes dyptliggende problemer som ikke lar seg løse på én natt, så kan også søvnproblemer forårsakes av ting du ganske enkelt kan gjøre noe med.

For eksempel kan tidspunktet du inntar visse typer mat, drikke – og dessuten vitaminer, spille en rolle.

LES OGSÅ: Sov deg til bedre forbrenning

Riktig soveside

I tillegg kan sovestilling, og da særlig hvilken side du sover på, ha mye å si for søvnkvaliteten din. 

- Forskning viser at ved å ligge på venstre side, så reduserer du sjansen for å få halsbrann, sier Michele Promaulayko som er sjefredaktør i Women’s Health Magazine og en av Huffington Posts faste eksperter.

Halsbrann er utbredt og en vanlig grunn til at man strever med å sove.

Grunnen til at man mener det å sove på venstre side kan hjelpe, skyldes formen på magesekken.

Ved å ligge på venstre side, forhindrer du at lukkemuskelen mellom spiserøret og magesekken slapper av, slik at magesyre slipper opp i spiserøret.

Snorker du mye, kan det også være lurt å unngå å ligge på ryggen, siden det som regel forverrer snorkingen.

LES OGSÅ: Snorking kan gjøre deg utslitt

Vitaminer og sene middager

Halsbrann kan også forhindres ved at du unngår for store måltider for sent på kvelden.

VITAMINTILSKUDD: Tar du vitaminene på kvelden, kan det gjøre det vanskeligere å sovne.  Foto: All Over Press
VITAMINTILSKUDD: Tar du vitaminene på kvelden, kan det gjøre det vanskeligere å sovne. Foto: All Over Press Vis mer

Skjer det likevel, kan du forsøke å ligge i en mer sittende stilling, slik at du ikke blir liggende helt flatt.

Om du tar noen former for kosttilskudd, så kan det være lurt å merke seg at tidspunktet du tar dem, ikke er likegyldig.

Ved å ta vitaminene på kveldstid, kan det nemlig forstyrre nattesøvnen.

Det skal spesielt gjelde tilskudd av B-vitaminer og andre vitamintilskudd som inneholder koffein.

Det å ta B-vitaminer om kvelden, skal også kunne øke sjansen for urolig søvn og mareritt.

Grunnen skal være at koffeinet påvirker nivåene av det søvnfremmende hormonet melatonin i kroppen.

LES OGSÅ: Så lenge er koffeinet i kroppen

Lavendel og kamille

Bruker du kosmetikk tilsatt peppermynte?

Studier har vist at peppermynte kan gjøre deg mer våken, konsentrert og motivert.

Ekspertene på Huffington Post råder deg i stedet til å bruke lavendel. Ifølge dem viser studier at duften av lavendel kan gjøre det lettere å sovne.

I tillegg mener man at kamille kan gjøre det lettere å sovne.

Kamillete inneholder ikke koffein slik som andre te-typer gjør, og har en tendens til å roe kroppen.

EN KOPP TE: Kamomillete uten koffein kan gjøre det lettere å sovne. Foto: All Over Press
EN KOPP TE: Kamomillete uten koffein kan gjøre det lettere å sovne. Foto: All Over Press Vis mer

En varm drikk kan også gjøre deg søvnig ved å øke kroppstemperaturen din. I tillegg hjelper kamillete mot lette magesmerter, spasmer, halsbrann og gass.

En ny studie fra Michigan State University, viser at for lite søvn kan føre til føre til at du får dårligere hukommelse, ifølge Science Daily.

Se hele innslaget fra Huffington Post nedenfor:


LES OGSÅ: Sover du på ryggen?

Tøy og pust

I tillegg til riktig søvnstilling, ikke for mye mat rett før leggetid, inntak av vitamintilskudd og typer te, finnes det også flere andre gode råd.

Forskere ved Kansas State University anbefaler moderat fysisk aktivitet, som tøying eller andre rolige bevegelser, rett før du går til sengs, da dette vil kunne få deg til å sovne raskere.

Ifølge Timothy Morgenthaler, lege ved Mayo-klinikken, vil du rett etter trening oppleve en økning i adrenalin og andre hormoner som kan påvirke søvnprosessen.

Kort tid etter økten vil imidlertid disse hormonnivåene synke og du vil føle deg mer avslappet.

Å fokusere på pusten, enten det er noen øvelser du har plukket opp på en yoga-time eller du bare er mer bevisst på den, kan også ha en positiv effekt.

Dette vil kunne fungere som en slags meditasjon og sakke ned hjerterytmen, som igjen vil gjøre det lettere å drømme søtt natten igjennom.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: