SØVN: Hvor mange timer du sover om natten, kan påvirke vekten din.  Foto: Getty Images/Wavebreak Media
SØVN: Hvor mange timer du sover om natten, kan påvirke vekten din. Foto: Getty Images/Wavebreak Media Vis mer

Fettforbrenning

Søvn kan hjelpe deg ned i vekt

Men for mange timer på øyet har motsatt effekt!

De fleste kan være enige i at overvekt handler om at man spiser for mye og beveger seg for lite.

Hadde det bare vært så enkelt i praksis også.

Stadig flere studier og ernæringsfysiologer retter nå oppmerksomheten mot faktorene som gjør at vi ikke klarer nettopp dette - å spise mindre og bevege oss mer.

En slik studie er nå publisert i det anerkjente tidskriftet American Journal of Health Promotion, og den antyder at søvn indirekte påvirker fettprosentet.

LES OGSÅ: Magefettet er enklest å bli kvitt

HORMONFORSTYRRELSE: Det kan bli resultatet av for mange eller for få timer søvn.
HORMONFORSTYRRELSE: Det kan bli resultatet av for mange eller for få timer søvn. Vis mer

«Riktig» antall timer søvn

En gruppe forskere ved Brigham Young University i Utah i USA, har kommet fram til at både for mye og for lite søvn øker appetitten.

Måten den øker appetitten på, er ved at kroppen produserer for lite av hormonet leptin når den ikke får «riktig» antall timer søvn.

For lite leptin i kroppen kan nemlig resultere i økt appetitt og sultfølelse, som igjen kan gjøre at du spiser for mye og går opp i vekt.

De amerikanske forskerne har kommet fram til konklusjonen ved at de har sett nærmere på søvnvanene til 300 jenter og kvinner mellom 17 og 26 år.

De fant ut at testpersonene som sov mindre enn seks og en halv time eller mer enn åtte og en halv time om natten, hadde høyere fettprosent enn de som sov innenfor disse timene.

– Vi ser at søvn ofte blir nedprioritert, sier professor Bruce Bailey som ledet studien til Telegraph.co.uk.

Mange er imidlertid ikke herre over sin egen søvn, for eksempel på grunn av små barn eller søvnproblemer - som er en av de vanligste grunnene til at norske kvinner oppsøker fastlegen.

LES OGSÅ: Ettermiddagskaffen ødelegger søvnen





Døgnrytme og fettprosent

Forskerne ved Brigham Young University fant også ut at det spilte en rolle når testpersonene la seg og sto opp.

Kvinnene som hadde en regelmessig døgnrytme, og som la seg og sto opp til cirka samme tider hver dag, hadde lavere fettprosent enn de som ikke gjorde det.

Men hvor regelmessig er regelmessig nok?

Ifølge forskerne ser grensen ut til å gå ved halvannen time. Varierer døgnrytmen mer enn dette, kan det føre til at kroppen produserer mindre av appetitt-hormonet.

Studien tok høyde for variasjoner i matinntak og aktivitetesnivå, og målte også søvnen i løpet av natten.

LES OGSÅ: Føler du deg alltid sulten?

500 kcal mer i døgnet

Studien fra Brigham Young University er ikke den første som dokumenterer sammenhengen mellom søvn og vekt.

Som KK.no tidligere har skrevet, viste en studie utført ved Mayo Clinic i Minnesota at personer som led av søvnmangel spiste 550 kalorier ekstra hver eneste dag, noe som over tid resulterte i vektøkning.

Andre studier har også vist at det skjer en rekke endringer i kroppens stoffskifte når du får for lite søvn, noe som kan føre til at du legger på deg.

En tidligere studie fra Temple University i Philadelphia, målte ifølge Daily Mail at de som får en god natts søvn, har høyere nivåer av leptin.

De fant også ut at de som sov mer, spiste 134 færre kalorier i døgnet.

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke legge deg sulten

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: