SOVESTILLING: 95 prosent av oss mennesker sover i samme stilling hver natt, og når vi da tilbringer om lag én tredjedel av livet med å sove, er det ikke rart at stillingen vi ligger i har litt å si for helsa.  Foto: Colourbox
SOVESTILLING: 95 prosent av oss mennesker sover i samme stilling hver natt, og når vi da tilbringer om lag én tredjedel av livet med å sove, er det ikke rart at stillingen vi ligger i har litt å si for helsa. Foto: ColourboxVis mer

Søvn

Søvnstillingen kan påvirke helsen din

Har innvirkning på alt fra pust og muskler, til rynker og magesyre.

Det er en kjent sak at søvn er viktig for helsen dinog at for få timer på øyet om natten kan gå utover både humør, livskvalitet, produktivitet og arbeidsevne.

Ja det kan til og med gå ut over forholdet ditt, og være farlig - særlig hvis du har planer om å kjøre bil.

Vi mennesker sover om lag én tredjedel av livene våre, noe som sier endel om hvor viktig det faktisk er for kroppen. Likevel er det ikke så mange som vet at stillingen du sover i også har mye å si for helsen.

De vanligste sovestillingene er: på ryggen, på magen, på siden, fosterstilling og i skje med partner, og rundt 95 prosent av mennesker sover faktisk i samme stilling hver eneste natt.

Ifølge en rekke ledende søvneksperter påvirker hver og én av disse ulike stillingene helsen vår på forskjellige måter – både positivt og negativt, skriver britiske Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Så ofte bør dyna di vaskes

Slik påvirker din sovestilling deg:



PÅ SIDEN: Det å sove på siden kan motvirke halsbrann og sure oppstøt, men er ikke spesielt bra for rynker.  Foto: Colourbox
PÅ SIDEN: Det å sove på siden kan motvirke halsbrann og sure oppstøt, men er ikke spesielt bra for rynker. Foto: Colourbox Vis mer

Sovestilling 1: På siden






Positivt: Kan motvirke halsbrann og sure oppstøt

Denne sovestillingen er en av de mest populære, og er også kjent som «rekreasjons»-stillingen, fordi den er ganske lik begrepet stabilt sideleie, som brukes i medisinsk sammenheng.

Ifølge professor Jim Horne ved Forskningssenteret for søvn ved Loughborough universitetet, er denne stillingen bra fordi den kan hjelpe til med å forhindre sure oppstøt og fordøyelsesproblemer.

Sure oppstøt, eller refluks av magesyre, betyr at surt mageinnhold glir opp i spiserøret.

- Nederst i spiserøret har vi en lukkemuskel som skal lukke seg etter at mat og drikke har kommet ned i magesekken. Spiserøret går også gjennom mellomgulvet, som er en slags muskelplate. Sammen sørger lukkemuskelen og mellomgulvet normalt for at maten holder seg i magesekken. Når lukkemuskelen mellom spiserøret og magesekken er for slapp, og ikke klarer å hindre at mageinnhold strømmer opp til spiserøret, halsen og munnen, får du sure oppstøt, har lege Ann Cathrin Reichelt tidligere skrevetLommelegen.no.

En studie av pasienter som led av sure oppstøt og halsbrann ved Graduate Hospital i Philadelphia viste at det å sove på høyre side gjorde at det tok lengre tid for magesyre (som var sklidd opp i spiserøret) å forsvinne ut av spiserøret, enn dersom pasienten sov på venstre side. Ekspertene anbefaler deg derfor å sove på venstre side, dersom du foretrekker denne stillingen.

Negativt: Kan gi mer markerte rynker

Selv om det å sove på siden skal bra for magen, så kan det faktisk gjøre andre ting verre. Deriblant rynker i ansiktet.

Ifølge dr. Dennis Wolf, medlem av the British Association of Cosmetic Dermatologists, vil du ved å sove på siden legge ekstra press på hudfoldene som går fra hjørnene på nesa og ut til sidene av munnen.

Sover du for eksempel på høyre side, vil du dermed kunne merke at «rynken» som går fra nesehjørnet og ned til siden av munnen blir dypere og tydeligere, som resultat av at ansiktet blir klemt inn mot puta.

Hva kan du gjøre?

Hvis det å sove på venstre side ikke hjelper mot sure oppstøt og halsbrann, forsøk å løfte øvre del (der hodet og overkropp ligger) opp fra madrassen litt, slik at overkroppen ligger høyere enn magen. Dette kan hjelpe.

Ifølge dr. Wolff kan også det å bruke en pute laget av silke minske utviklingen av rynker, fordi det er mykere enn andre stoffer.

Denne teorien har imidlertid ikke blitt bevist.

LES OGSÅ: Når skiftet du madrassen din sist?

PÅ RYGGEN: Det å sove på ryggen er bra for personer med leddplager, men kan føre til økt snorking og andre problemer.  Foto: Frederic Cirou / PhotoAlto
PÅ RYGGEN: Det å sove på ryggen er bra for personer med leddplager, men kan føre til økt snorking og andre problemer. Foto: Frederic Cirou / PhotoAlto Vis mer

Sovestilling 2: På ryggen






Positivt: Bra for personer med leddplager/leddgikt

- Å sove på ryggen er en god stilling for de som lider av leddgikt eller smerte i leddene, sier Sammy Margo, fysioterapeut og forfatter av «The Good Sleep Guide»:

- Årsaken er at når du sover på ryggen så distribuerer du vekten din jevnt utover hele kroppen, uten å anstrenge bestemte muskler og ledd.

Negativt: Ikke bra for astma, snorking, søvnapné og hjertet

Det å sove på ryggen er kjent for å forverre snorking.

- I denne stillingen slapper musklene i kjeven og tungen av, og får dermed kjeven og halsen til å «synke nedover» (på grunn av tyngdekraft). Dette gjør at halsen blir smalere, noe som gjør det litt vanskeligere å føre luft gjennom den. Dette kan forårsake økt vibrasjon og snorking, sier dr. John Shneerson, direktør for Søvnsenteret ved Papworth sykehus i Cambridge.

Dette gjelder spesielt for overvektige voksne, hvor vekten av ekstra fett rundt forsiden av halsen vil kunne føre til at hals og kjeve synker enda lenger nedover (tyngdekraft), mens man sover.

Det at kjeve og hals synker nedover når du sover på ryggen, har også vist seg å kunne forverre søvnapné - et syndrom der pasienten har apné (åndedrettsstopp) eller hypopné (åndedrettsreduksjon) på 10 sekunder eller mer minst 10 ganger i timen i gjennomsnitt under søvn.

- Forskning har også vist at personer som sover på ryggen har større sannsynlighet for å få reduserte oksygennivåer i blodet, og dette kan være spesielt urovekkende for pasienter med hjerte- eller lungeproblemer, sier dr. David Eccleston, som har spesialisert seg innen søvnproblemer.

Personer som sover på ryggen puster også raskere og grunnere enn personer i de andre sovestillingene, noe som gjør at vevet i kroppen fortere går tomt for oksygen. Dette kan medføre puste- eller sirkulasjonsproblemer, som igjen kan føre til astma eller hjertesykdommer.

Hva kan du gjøre?

- Hvis det er denne stillingen du sover best i, så sørg for å investere i en fast og god pute. Mangel på støtte for nakke og øverste del av ryggraden kan skape spenning i musklene i nakke og skuldre, noe som kan resultere i smerter, sier Domonic Cheetham, som er kiropraktor i London.

- For de som snorker kun når de sover på ryggen, vil det å plassere en pute bak øverste del av ryggen oppfordre dem til å endre sovestilling slik at de enten flytter seg over på siden eller magen, sier dr. Shneerson.

LES OGSÅ: Snorking brenner kalorier

FOSTERSTILLING: Dette er den mest populære sovestillingen i Storbritannia.  Foto: AltoPress / Maxppp
FOSTERSTILLING: Dette er den mest populære sovestillingen i Storbritannia. Foto: AltoPress / Maxppp Vis mer

Sovestilling 3: Fosterstilling






Positivt: Motvirker smerte i nedre del av ryggen

Dette er faktisk den mest vanlige sovestillingen i Storbritannia, og tre fjerdedeler av befolkningen der sover med beina trukket opp mot brystet.

Det å sove på denne måten kan faktisk være med på å reparere slitasje og skader i ryggen.

- I løpet av dagen blir ryggraden utsatt for ulike gravitasjonskrefter som legger mye press på ryggskivene. Når du sover i fosterstilling og det ikke er noe trykk på ryggen, vil vannet i kroppen trekkes mot disse skivene og hjelpe til med å reparere slitasje, sier Margo.

Ifølge Margo er det å sove i fosterstilling ideelt, i og med at det å bøye kroppen innover også «åpner» ryggen, noe som reduserer trykket på skivene og øker helingsprosessen.

Negativt: Kan føre til nakkesmerte og hodepine

Ifølge Margo er det svært viktig at du sørger for at nakken din ligger riktig (på linje) i samsvar med resten av kroppen din. Du må altså sørge for at puten din ikke ligger for høyt eller lavt, da dette kan anstrenge musklene og nervene i nakken og føre til hode- og nakkesmerter om morgenen.

- Har du smerte i nederste del av ryggen er det spesielt viktig å passe på at nakken og ryggraden alltid ligger i linje, og at du ikke vrir hoftene eller underlivet. Ved å vri kroppen i ulike retninger kan du forverre smertene, sier Margo.

Anspenning i nakken om natten kan også føre til hodepine.

Ifølge dr. Farhad Afshar, nevrokirurg ved the London Clinic, kan spenninger i basen av hodeskallen føre til smerter som stråler fra baksiden mot toppen av hodet, noe som gjør at det føles som om du har et konstant trykk i hodet.

Hva kan du gjøre?

Det å finne en pute som fyller ut åpningen mellom skuldrene og nakke kan forhindre anstrengelser i nakken eller hodepine. Sørg for at nakke og ryggrad ligger i linje.

- Eventuelt kan du bruke en pute mellom knærne for å sørge for at du ikke vrir hoftene eller mellomgulvet, sier Margo.

LES OGSÅ: Derfor har du vondt i ryggen

I SKJE: Det å sove tett inntil partneren din på denne måten kan motvirke stress, men det kan også forårsake rygg- og skuldersmerter.   Foto: Vincent Hazat / PhotoAlto
I SKJE: Det å sove tett inntil partneren din på denne måten kan motvirke stress, men det kan også forårsake rygg- og skuldersmerter. Foto: Vincent Hazat / PhotoAlto Vis mer

Sovestilling 4: I skje






Positivt: Reduserer stress

Det å ligge i armene til partneren din kan være bra for å styrke forholdet ditt, og en studie gjennomført av den amerikanske nevrologi-forskeren og psykologen dr. James Coan fant at fysisk kontakt, selv når man sover, kan redusere følelser av stress hos både menn og kvinner.

Negativt: Kan forårsake verking og smerte

Det som ikke er så bra med denne sovestillingen er at du tvinger kroppen inn i en posisjon som kan forverre eventuelle smerter i ledd og muskler.

- Det er viktig å huske at kroppen din forandrer seg over årene, og en stilling som en gang var komfortabel, ikke alltid er det, sier Margo.

Det å ligge på siden med partneren din tett inntil kroppen, om det er foran eller bak deg (i skje), kan forårsake rygg – og skuldersmerter, mens det å sove på en partners arm eller bryst kan gjøre at nakken vris en annen vei enn ryggraden, noe som kan føre til nakkesmerte.

Hva kan du gjøre?

- Når du deler seng med partneren din, er det viktig å være litt selvopptatt når det gjelder sovestilling. Finn en stilling som er behagelig for deg, selv om det skaper litt avstand mellom dere, sier Margo.

- Noen par har også ulike behov når det gjelder madrasser og puter, fordi de veier eller er bygd forskjellig. Dette kan løses ved å kjøpe to ulike madrasser, som deretter kan legges/settes sammen, sier Cheetham.

LES OGSÅ: Åtte timer = for mye søvn

PÅ MAGEN: Dette er den beste stillingen for å motvirke snorking.
PÅ MAGEN: Dette er den beste stillingen for å motvirke snorking. Vis mer

Sovestilling 5: På magen






Positivt: Motvirker snorking

- Det å sove på magen er den beste måten å unngå snorking på, siden musklene i halsen ikke vil synke nedover, sier dr. Shneerson.

Dersom du skjærer tennene om natten kan det imidlertid forverre tilstanden.

Negativt: Kan forårsake skjæring av tennene, smerter og nummen følelse i hendene

Ifølge Dr. Mani Bhardwaj, tannlege ved The Smile Studios i London, vil folk som sover på magen oppleve at underkjeven blir trykket lengre forover enn normalt. Det betyr at hvis folk skjærer tenner, så blir det lagt ekstra trykk på tennene i underkjeven, noe som kan forverre tilstanden.

Denne stillingen kan også føre til nerveproblemer i overkroppen.

- Når du ligger på magen vil endel puter påvirke nakkestillingen og vri den motsatt vei fra ryggraden. Dette øker sannsynligheten for trykk på nervene, særlig hos eldre mennesker, sier dr. Eccleston.

Det å rotere nakken enten til venstre eller høyre vil også føre til spenning på den ene siden.

Trykk på nervene, eller nervekompresjon, skjer når beina i ryggraden presser mot nervene i ryggen.

Hva kan du gjøre?

Dr. Eccleston anbefaler å investere i en madrass (lateks, skum etc. ) som former seg etter kroppen din, da dette vil gi bedre støtte og beskyttelse for ryggraden enn normale madrasser.

- Du kan også prøve å sove på en pute som er plassert på langs under magen og opp mot skuldrene, da dette kan hjelpe til med å forhindre at du buer ryggen, sier Margo.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: