Spisevaner

Spar 100 kalorier per måltid

Alt du trenger å gjøre er å spise saktere, viser forskning. Eksperten bekrefter.

IKKE SLUK MATEN: Tar du deg god tid og tygger maten skikkelig vil du ikke bare bli fortere mett, men du vil også spare deg for unødvendige kalorier.  Foto: yanlev - Fotolia
IKKE SLUK MATEN: Tar du deg god tid og tygger maten skikkelig vil du ikke bare bli fortere mett, men du vil også spare deg for unødvendige kalorier. Foto: yanlev - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du har helt sikkert hørt at det lønner seg, både vekt- og helsemessig, å spise måltidene dine i ro og mak, og gjerne bruke litt tid på å tygge og svelge maten.

Og det er ikke uten grunn.

En ny studie publisert i Journal of Academy of Nutrition and Dietetics viser nemlig at det å spise sakte og tygge maten skikkelig gjør at du spiser mindre ved middagsbordet og reduserer sjansen for at du føler deg sulten kort tid etter måltidet.

LES OGSÅ: Så lang tid bruker du på å fordøye mat

SPIS SAKTE: Spiser du sakte og tygger maten skikkelig kan du spare deg for nesten 100 kalorier.  Foto: Getty Images
SPIS SAKTE: Spiser du sakte og tygger maten skikkelig kan du spare deg for nesten 100 kalorier. Foto: Getty Images Vis mer

Inntar færre kalorier

Forskere fra Texas Christian University undersøkte sammenhengen mellom hvor fort man spiser og hvor mange kalorier man inntar ved å se nærmere på hvordan disse faktorene påvirker hverandre.

70 forsøkspersoner – hvor 35 var normalvektig og 35 var overvektige- deltok på undersøkelsen som strakk seg over to dager.

Begge dagene spiste de frivillige deltagerne lunsj, hvor de den ene dagen ble bedt om å ta seg god tid med maten, mens de den andre dagen skulle spise som om de hadde dårlig tid.

Under begge måltidene ble det målt hvor fort deltagerne spiste, hvor mye energi de brukte og hvor mette de følte seg etter de hadde spist.

Resultatet av undersøkelsen viste at de normalvektige deltagerne inntok 88 kalorier færre når de ble bedt om å spise sakte. Dette ga også resultat hos de overvektige, som inntok 55 kalorier mindre.

Både de normalvektige og de overvektige følte i tillegg at de ikke ble like fort sultne etter å ha spist sakte, som da de spiste fort.

De to gruppene drakk også mer vann da de spiste sakte, noe forskerne mener kan gi økt metthetsfølelse og gjøre at man ikke overspiser.

LES OGSÅ: Sen lunsj kan gjøre deg tjukk





MAGESMERTER: Mange som spiser for fort opplever smerter i magen og plager med fordøyelsen.  Foto: Ana Blazic Pavlovic - Fotolia
MAGESMERTER: Mange som spiser for fort opplever smerter i magen og plager med fordøyelsen. Foto: Ana Blazic Pavlovic - Fotolia Vis mer

Ta deg tid og tygg ordentlig

Ifølge Ragnhild Lekven Fimreite, som er autorisert klinisk ernæringsfysiolog på ernæringsfysiolog.no, er det å hive i seg maten ikke spesielt gunstig, hverken for fordøyelsen eller vekten.

– Det anbefales ikke å hive i seg maten fordi mat skal fordøyes ordentlig og gi et optimalt næringsopptak, men også for å unngå unødig ubehag i mage og tarm, forteller hun til KK.no.

Som de fleste vet starter fordøyelsen allerede i munnen med en mekanisk nedbryting. Tennene knuser og findeler maten slik at enzymene lettere skal kunne gjøre jobben sin og derfor er det viktig å tygge maten skikkelig.

– I munnen tilføres maten spytt og enzymer; fortrinnsvis amylase som starter nedbrytingen av stivelse. Mat som er godt tygget gir et langt bedre utgangspunkt for en fullverdig og god fordøyelse enn mat som slukes og svelges uten at den har fått en runddans med tenner og spytt.

LES OGSÅ: Derfor bør du tygge mer





Plager med fordøyelsen

– Mange sliter med ulike varianter av fordøyelsesplager i dagens samfunn - som ikke nødvendigvis relateres til allergi, eller intoleranse. Mange av disse er rett slett relatert til uro og stress rundt måltidene, nettopp fordi maten slukes.

– Er man plaget med sporadisk ubehag, luftsmerter eller gassdannelse uten kjent årsak, kan det være lurt å kjenne etter hvordan man spiser, forklarer hun.

Metthetsfølelsen tar også tid. Uansett hvor mye eller lite man spiser, tar det rundt 20 minutter før man opplever fullstendig metthet.

– Spiser man fort er det utrolig hvor mye man greier å putte i seg før det bare sier stopp. Rolig matinntak øker sjansene for å kjenne den naturlige mettheten i kroppen – og ikke bare følelsen av å være oppfylt eller ha stappfull mage.

Hiver du ofte i deg maten? Da kan du ta en titt på Ragnhilds forslag til hvordan du kan bli flinkere til å spise sakte under:


• Mat og måltider bør inntas sittende- med bord og en komfortabel sittestilling.
• Ha mest mulig ro rundt måltidet. Både tv, aviser og telefon kan virke forstyrrende på matinntaket; både hva gjelder mengde, fart og fordøyelse.
• Ta et godt pust, slipp magen ut og senk skuldrene før du starter å spise. Det frigjør spenninger i kroppen og gjør deg mer klar for spise. I så måte burde vi fremdeles ha beholdt bordbønn før maten.
• Se og lukt på maten før du starter.
• Takknemlighet for maten – og gjerne til de som har dyrket eller tilberedt den gjør godt for deg selv og andre.
• Ta heller to mindre porsjoner enn en stor.
• Vent 3-4 minutter før du starter på neste porsjon.
• Legg fra deg kniv og gaffel minimum 3 ganger i løpet av måltidet
• Kjenn etter underveis når sulten forsvinner – eller når du kan si: «nå er jeg ikke sulten lengre»
• Husk at følelsen av sult forsvinner lenge før følelsen av metthet inntreffer. Det tar ca. 20 minutter før du kjenner fullstendig metthet – uansett hvor lite eller mye du spiser.
• Sist, men ikke minst: Spis med god samvittighet når du først spiser. Følelser betyr også mye for hvordan vi spiser og fordøyelsen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer