Ribbe

Spar 1000 kcal på ribbemåltidet!

Smart hvis du er opptatt av å passe vekta.

SUNNERE JULETALLERKEN: Noen enkle bytter gjør at du faktisk kan spare opp mot 1000 kcal på den klassiske ribbetallerkenen.  Foto: Grete Roede AS
SUNNERE JULETALLERKEN: Noen enkle bytter gjør at du faktisk kan spare opp mot 1000 kcal på den klassiske ribbetallerkenen. Foto: Grete Roede AS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO - SUNNERE JULEMAT: Julen er absolutt tiden for å kose seg - og ja, det skal du så visst gjøre også, med god samvittighet!

Men for de av oss som kanskje ønsker å velge litt sunnere, eller magrere i juletiden, er det flere gode råd å få!

Lag en snillere juletallerken

- La gjerne jul være jul, og ikke la kaloriene stå i fokus på julaften, oppfordrer Jeanette Roede i Grete Roede.

Men med enkle grep kan du ifølge Roede opp mot halvere kaloriinnholdet i for eksempel ribbemåltidet. 

- Hvis det blir mange ribbemiddager før jul velg gjerne familieribbe eller midtribbe når du skal spise ribbemiddag, for her har du i tillegg til tynnribben den magre kotelettkammen.

- Kotelettkammen består av ytrefilet, bein og fett. Ytrefilet består av kun 2 prosent fett, fortellerRoede, som legger til at det er lurt å gå for sjysaus i stedet for ribbefett.

- Og forsyn deg godt med grønnsaker, som fyller opp magen, er bra for fordøyelsen, og smaker kjempegodt!

LES OGSÅ: Velg riktig potet til julematen Se på forskjellen:

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer