Kalorier

Spar 1500 kilokalorier på én kveld

Uten at det trenger å gå på bekostning av kosen.

KUTT UT BRØDET NÅR DU VENTER PÅ MATEN: Selv om magen rumler, kan du spare mye kalorier på dette. Hvis du vet at fristelsen blir for stor, be servitøren droppe det.  Foto: Thinkstock.com
KUTT UT BRØDET NÅR DU VENTER PÅ MATEN: Selv om magen rumler, kan du spare mye kalorier på dette. Hvis du vet at fristelsen blir for stor, be servitøren droppe det. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hele uken har du passet på å spise sunt, har holdt deg unna sjokolade og andre godsaker, og sørget for å få til i hvert fall to treningsøkter.

Så kommer helgen.

Den ovnstekte torsken blir byttet ut med en saftig cheesburger, og vannglasset blir byttet ut med med øl og vin. Kjenner du deg igjen?

Helgen er tiden for å kose seg litt ekstra, men hvis du ønsker å passe vekten, sniker kaloriene seg på raskere enn du tror.

Faktisk er det mange som pøser på med 1500 ekstra kiloklorier bare i løpet av én kveld. Men det er ikke så vanskelig å kutte ned.

LES OGSÅ: Frøene du ikke bør spise for mye av

Se hvordan du kan spare 1500 kalorier


Styr unna drinkene

Etter en hyggelig dag med venninnene i byen, er det ingen ting som er bedre enn å avslutte shoppingen med en god drink i solen.

Dessverre inneholder drinker en del kalorer. Faktisk inneholder White Russian opp mot 370 kilokalorier, og en Mojito inneholder omkring 240 kalorier. Derfor kan du spare mye på å velge et glass hvitvin, som har rundt 120 kilokalorier.

Kalorier spart: 100 til 300

Send brødkurven videre

Det er ingenting som er bedre enn en kurv med varme rundstykker med smør når magen rumler og du venter på maten på restaurant.

Her er det imidlertid en del kalorier å spare, selv om det er vanskelig å la være når det først står på bordet. Be derfor servitøren om å droppe brødet, så blir det lettere.

Kalorier spart: 100 til 300

LES OGSÅ: Den beste melken du kan drikke

VELG EN LITEN SALAT TIL FORRETT: Fremfor fete foretter som nachos, kan det være lurt å velge for eksempel en salat.  Foto: Panthermedia.com
VELG EN LITEN SALAT TIL FORRETT: Fremfor fete foretter som nachos, kan det være lurt å velge for eksempel en salat. Foto: Panthermedia.com Vis mer

Velg riktig forrett

Hvis du allerede har droppet brødet, er det god grunn til å spise en forrett. Men også her er det noen fallgruver.

Selv om et fat med sprø nachos og deilig, smeltet ost er aldri så godt, kan faktisk bare åtte chips med tilbehør inneholde opp mot 600 kalorier. Det er derfor mye å spare på å bestille en en salat til forrett istedenfor, skriver PopSugar.com

Ikke bare vil grønnsakene tilfredstille litt av sulten, men du vil også spise litt mindre når hovedretten blir servert.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Kalorier spart: 200 til 300

Ikke like sulten lenger? Del hovedretten

Så er det tid for hovedretten. Ettersom det er helg har du kanskje lyst til å kose deg med en cheeseburger med ost og bacon med litt pommes frites ved siden av?

Gjør det! Men del retten med sidemannen. Etter et glass vin og en salat til forrett er du kanskje ikke like sulten lenger, og i tillegg vil et burger-måltidet inneholde opp mot 1400 kalorier. Dermed er det mye å spare.

Kalorier spart: 700

Dessert

Nå som du har delt hovedretten har du kanskje også plass til en dessert?

Selv om det kanskje frister mest med en saftig ostekake, eller en sjokoladefondant, kan faktisk en slik dessert ligge på mellom 700 og 1300 kalorier - avhengig av tilbehør. Dermed er det fortsatt en kaloribombe - selv om du deler den med noen.

Velg heller en dessert med vaniljeis og oppskåret frukt.

Kalorier spart: 400 til 1000

LES OGSÅ: Frokostene du vil elske

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer