Snacks

«Sparer» du kalorier til helgen?

Mange kutter matinntaket i ukedagene for å kunne spise mer i fridagene.

KALORIRIK KOS: Er du egentlig klar over hvor mange kalorier kveldskosen din inneholder? Fråtser du i godis i helgene kan det fort gå ut over vekta. Foto: RioPatuca Images - Fotolia
KALORIRIK KOS: Er du egentlig klar over hvor mange kalorier kveldskosen din inneholder? Fråtser du i godis i helgene kan det fort gå ut over vekta. Foto: RioPatuca Images - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ja, vi elsker helgekos! Og vi skeier gjerne ut med sjokolade, potetgull og brus på både fredag, lørdag og søndag. Og det er nettopp denne typen fråtsing som gjør at vi legger på oss.

Men er du egentlig klar over hvor mange kalorier det er i favorittsnacksen din?

LES OGSÅ: Slik forbrenner du mer på gåturen

Sparer kalorier til helgen

Det som er problemet for de fleste av oss, er ikke det at vi spiser snacks og snop, for litt godsaker er lov, og det skal vi unne oss. Problemet er at man ikke klarer å begrense inntaket.

Dersom du spiser et par sjokolader og en pose potetgull alene, må du nesten gå tur hele dagen for å bruke all energien du har puttet inn i kroppen. Dette er en svært overdreven snackskultur.

Ifølge ernæringsfysiolog og helserådgiver Egil A. Bjørgen fra egilbjorgen.no, har snacks- og godiskulturen til og med gått så langt at mange bevisst spiser mindre i ukedagene for å kunne spise mer godsaker i helgene.

– Jeg ser mange unge jenter som spiser lite «vanlig mat» i hverdagen. De spiser mindre enn det kroppen trenger for vektstabilitet, energi og overskudd, men så kompenserer mange med et svært høyt inntak av snacks i helgene, sier Bjørgen til KK.no:

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.