Frukt

Spis bananskallet også

Det er supersunt! Her er triksene som gjør at det smaker godt.

Du gjør lurt i å spise hele bananen. Foto: Panther Media
Du gjør lurt i å spise hele bananen. Foto: Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du kan gå glipp av mye godt dersom du skreller appelsinen, bananen, eller mange av de andre fruktene du liker.

Får du i deg nok frukt? Test deg her

- All frukt og grønnsaker har en «bio-synergi», sier legen Marilyn Glenville, tidligere leder av britiske Food and Health Forum at the Royal Society of ­Medicine til avisen Daily Mail.

- Det vil si at næringstoffene i skall og fruktkjøtt virker sammen og styrker hverandres effekt, opplyser Glenville.

Med andre ord bør du spise hele frukten og grønnsaken. Æsj, tenker du kanskje nå.

Men det kan absolutt la seg gjøre - bare sjekk her:

Kiwi

Skallet på kiwifrukten inneholder hele tre ganger så mange antioksidanter som fruktkjøttet. Vi skjønner at det lodne skallet på kanskje ikke frister særlig. Men har du fått med deg at det også finnes kiwi med gult fruktkjøtt? Skalllet på denne er helt glatt. Kjør hele kiwien i blenderen når du lager smoothie, og du får en skikkelig vitaminbombe i glasset.

Banan

Bananskall er rikt på serotonin, et kjemikalie som er med på å balansere humøret ditt. Videre er det lutein i bananskall; en antioksidant som beskytter øynene mot ultrafiolett lys. Kok bananskallet i vann i ti minutter og drikk vannet når det er avkjølt, eller kjør også bananskallet i blenderen sammen med annen smoothie-frukt.

Hvitløk

Det er vanlig å fjerne skallet på hvitløken, men da går du glipp av hele seks antioksidanter du ikke finner i resten av løken. Hell olivenolje over en halv eller hel uskrellet hvitløk når du har en stek i ovnen og legg den sammen med kjøttet og/eller grønnsakene. Da får du hvitløksmak av maten og du nyter godt av alle næringsstoffene i hvitløken.

Les også: Her er supergrønnsaken

Ananas

Neida, vi har ikke tenkt å be deg knaske skallet på ananasen. Men den harde kjernen i midten bør du ikke gå glipp av. Den er stappet med fiber og vitamin C. I tillegg inneholder den proteinet bromelin, som bryter ned mageinnhold og er med på å rense tarmene dine. Kjør ananaskjernen i blenderen når du lager juice eller smoothie.

Sitrusfrukt

Skallet av appelsin, mandarin, sitron og andre sitrusfrukter er spekket med såkalte superflavonoider, som bidrar til å senke nivået av det dårlige kolesterolet i blodet. Putt hele appelsinen i blanderen når du lager luice og smoothie.

Potet

Du har sikkert hørt før at skallet på poteten er sunt. Én potet med skall gir deg halvparten av det daglige anbefalte inntaket av fiber, kalium, jern, sink og vitamin C. Bak poteten med skall i ovnen, kok den og lag mos av både skall og innhold eller skjær poteten i skiver eller båter og stek den.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer