Linser

Spis bønner og linser tre ganger i uken

Det kan minske risikoen for magekreft med én tredjedel.

NÆRINGSRIKT OG SUNT: Bønner og linser er utrolig næringsrike og sunne. Ny forskning viser i tillegg at et regelmessig inntak kan minske risikoen for kreft i magen.  Foto: colourbox.com
NÆRINGSRIKT OG SUNT: Bønner og linser er utrolig næringsrike og sunne. Ny forskning viser i tillegg at et regelmessig inntak kan minske risikoen for kreft i magen. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
I mange år har poteter, ris, nudler og pasta ligget på topplisten over matvarer vi mennesker spiser mye av.

Mens poteten nå ser ut til å være på retrett, er imidlertid de andre matvarene fortsatt svært populære.

Dette er vel og bra, men ifølge næringseksperter burde vi nordmenn faktisk bli flinkere til å trykke andre grønnsaker og matvarer til vårt bryst.

LES OGSÅ: Bli karbo-klok

Næringsrike og fettfattige

Et godt eksempel på dette er bønner og linser, som er blant de mest undervurderte varene i butikkhyllene.

Som vi i KK.no har nevnt i flere tidligere artikler er bønner og linser utrolig næringsrike og sunne grønnsaker vi absolutt burde spist oftere som del av et daglig og variert kosthold.

Bønner inneholder for eksempel svært mye protein, fiber, jern, magnesium, kalium og sink, mens linser er proppfulle av fiber, folsyre, protein og inneholder svært lite fett og null kolesterol.

Begge deler er med andre ord matvarer du trygt kan spise godt av dersom du ønsker å holde vekten.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer linser

Minsker risikoen for kreft

Som om ikke næringsstoffene og det lave fettinnholdet var nok til å gjøre deg mer oppmerksom på disse «supergrønnsakene», så viser ny forskning at bønner og linser også kan kutte risikoen for kreft i magen, skriver helsenettstedet til Daily Mail (ekstern lenke).

Forskere ved Loma Linda University i California gjennomførte nylig en studie, der resultatet viste at personer som spiser bønner og linser minst tre ganger i uken reduserte risikoen for utvikling av polypper (en abnormal utvekst fra en mukøs membran som kan utvikle seg til kreft) i magesekken med opp mot en tredjedel.

Studien viste også at det å spise brun ris én gang i uken kan minske risikoen med to femtedeler, mens det å spise kokte grønne grønnsaker minst én gang om dagen kan redusere risikoen med én fjerdedel.

I tillegg viste resultatene at det å spise små porsjoner med tørket frukt minst tre ganger i uken minsker risikoen for utviklingen av polypper med én fjerdedel. Det kan imidlertid være lurt å ikke overdrive inntaket av tørket frukt, da det faktisk kan være en sukkerbombe.

LES OGSÅ: Gå for lilla på tallerkenen

Høyt fiberinnhold

Studien fra Loma Linda, som er publisert i tidsskriftet Nutrition and Cancer, er en av de første som ser på nøyaktig hvilke matvarer som kan minske risikoen for magekreft.

Forskerne brukte data fra en undersøkelse gjort av nærmere 3000 personer i løpet av en 25 års periode.

Ifølge studieleder og forfatter Dr. Yessenia Tantamango kan det høye fiberinnholdet i disse matvarene være en av årsakene til at de er så effektive i kampen mot kreft i magen.

- Bønner og linser, tørket frukt og brun ris er matvarer som er rike på fiber, som hjelper til med å transportere skadelige stoffer ut av kroppen, forklarer hun:

- I tillegg inneholder en rekke grønne grønnsaker, som brokkoli, mye antioksidanter og andre stoffer som beskytter kroppen. Det ser ut til at det å spise disse matvarene regelmessig kan minske risikoen for utviklingen av polypper i mage og tarm, noe som kan redusere sjansen for å få kreft i dette området, forklarer hun.

LES OGSÅ: Så mye fiber trenger du i maten


Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer