EN GOD KILDE TIL KALIUM: Dadler er blant annet en super kilde til kalium - og inneholder faktisk mer enn tre ganger så mye som det du finner i bananer. Foto: Thinkstock.com
EN GOD KILDE TIL KALIUM: Dadler er blant annet en super kilde til kalium - og inneholder faktisk mer enn tre ganger så mye som det du finner i bananer. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Bær

Spis dadler hele året

Det er ingen grunn til å droppe dem i sommerhalvåret.

Julemat er kanskje ikke det du er mest fysen på nå i sommermånedene.

Men du skal faktisk ikke kimse av enkelte av matvarene vi som regel begrenser til juletiden - som for eksempel valnøtter.

Studier har også vist store fordeler ved å spise rakfisk, og selv om det ikke er like lett å få tak i på sommeren, kan det redusere risikoen for alzheimers.

En matvare som ofte hører julen til - men som er minst like lett å få tak i på sommeren - er dadler. Og det er mange gode grunner til å spise mer av denne superfrukten.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om gresk yoghurt

TAPAS: Dadler med bacon surret rundt er supergodt, enten som en liten snack, forret eller som del av et bedre tapasmåltid.  Foto: Getty Images/iStockphoto
TAPAS: Dadler med bacon surret rundt er supergodt, enten som en liten snack, forret eller som del av et bedre tapasmåltid. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Spis de naturell eller bruk i fruktsalat

Dadler er opprinnelig en av ørkenens delikatesser.

De ligner litt på steinfrukt (som for eksempel fersken), men er egentlig et saftig bær med seigt, klebrig fruktkjøtt og med et enkelt, stort og spisst frø.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






I blant annet Nord-Afrika har dadler blitt brukt i årtusener, og har vært spesielt populært på grunn av den søte smaken og gode holdbarheten etter tørking, skriver Bama.no. Her hjemme er de tørkede dadlene fast innslag i julen.

Det er imidlertid fullt mulig å få tak i ferske dadler på markedet også. De er ovale i formen og har et mørkt/rødbrunt skall.

Kvaliteten på dadlene blir satt ut i fra hvor søte de er. Jo søtere de er, jo bedre.

Du kan gjerne spise dadlene som de er, eller du kan tilsette dem i fruktsalater, chutney, kaker og paier. Dadler er også supergode til tapas, gjerne med bacon surret rundt.

LES OGSÅ: Er fruktsukker bedre for deg?

SPIS MER DADLER: Selv om de fleste spiser mest dadler i julen, er det mange grunner til å spise det hele året. De gjør seg blant annet som et ypperlig mellommåltid. Foto: Thinkstock.com
SPIS MER DADLER: Selv om de fleste spiser mest dadler i julen, er det mange grunner til å spise det hele året. De gjør seg blant annet som et ypperlig mellommåltid. Foto: Thinkstock.com Vis mer

En god kilde til kalium og magnesium

Dadler er riktignok ganske kaloririke, men kan likevel by på en rekke fordeler.

I tillegg til at de er energirike, er de en veldig god kilde til kostfiber - som gjør dem til et ypperlig lite mellommåltid hvis du trenger litt ekstra energi. Kostfiberet gir også en god fordøyelse og forebygger forstoppelse - som kan være ekstra greit fra mange i disse feriemage-tider.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Dadler er også en kilde til mineralene magnesium og kalium.

Faktisk inneholder én håndfull med dadler mer kalium enn det du finner i bananer. Som KK.no har skrevet tidligere, inneholder nemlig én enkel daddel så mye som 167 milligram kalium per daddel.

Kalium er et mineral som blant annet er viktig for syrebase-balansen i kroppen og for at nerver, muskler og nyrer skal fungere normalt (Kilde: Apotek 1).

Magnesium deltar i omsetningen av karbohydrater og er nødvendig når kroppen skal nydanne protein og fett.

Mineralet sørger også for at skjelettmuskelene og hjertemusklen fungerer godt.

LES OGSÅ: Slik koker du egget perfekt

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: