Kosthold

Spis deg glad og frisk

Maten du spiser, legger grunnlaget for alt: hvor mye du orker, og hvor bra du føler deg. Her er kostholdsekspert Jeanette Roedes beste tips.

FRUKT ER BEDRE: Du blir mettere, og får i deg mer fiber om du spiser en frukt i stedet. Foto: Colourbox
FRUKT ER BEDRE: Du blir mettere, og får i deg mer fiber om du spiser en frukt i stedet. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
- Får du ikke de næringsstoffene du trenger gjennom kosten, og ikke så balansert kost som kroppen er så glad i, så kan det gå utover humøret, overskuddet, energien og matlysten! sier Jeanette Roede i nettmøte med kk.nos lesere. Hun anbefaler et balansert kosthold med mat hver 3.-4. time for å holde forbrenningen oppe og blodsukkeret i balanse, men du trenger ikke spise hele tiden, slik mn gjerne kan få inntrykk av hvis man vanligvis spise 2-3 ganger om dagen.

- Frokost, lunsj, middag og mellommåltid/kvelds bør være fire av de måltidene. De siste to er mer valgfrie og etter behov og ja, det er nok med en liten lettyoghurt eller en frukt, sier Jeanette.

Å spise med slike intervaller krever ofte en omlegging av timeplanen.
- Planlegg dagen din når det gjelder måltider. Det er et veldig smart triks, sier Jeanette.
- Begynn med frokost. Det starter forbrenningen, får i gang kroppen, hjernen og overskuddet.

Skal du legge om kostholdet, er det viktig å få hele familien til å gå med på endringene. Jeanette har egne tips for deg som vil få barna til å spise fisk.
- Mange barn liker ikke fisk, og det viser seg kommer ofte an på tilberedelsen av fisken. Det er konsistensen de ofte reagerer på - det kan rett og slett bli litt vanskelig å tygge. Jeg eksperimenterer stadig med mine barn, og av og til lykkes jeg. En slager er ørret- eller laksefilet stekt på skinnet (bare på en side) i stekepanne, halvparten av tiden med lokk over, bare med salt og pepper og litt sitron over. Da kan man bare løfte fisken av skinnet, du har ikke trengt å steke i tilsatt fett, og det er så godt som ingen ben i fisken. Mine barn liker best halestykkene - der er det også mindre ben. Barn er ofte glade i ovnsbakt mat, gjerne i en god saus. Kan du putte laks i pastasausen? En god fiskesuppe kan også være populært, sier Jeanette.

Selv om du lever sunt, kan du ta en godbit i ny og ne - og når det gjelder mørk sjokolade, kan det faktisk være sunt å spise det i moderate mengder.
- Mørk sjokolade har mange gode egenskaper fordi den inneholder en del gode næringsstoffer, bl.a. antioksidanter. Sjokolade er likevel veldig kaloririkt, så det er ikke sånn at det burde man spise ukritisk og mye av. Når du skal spise sjokolade, er det lurt å velge den mørke rene sjokoladen. Noe annet som er bra med mørk sjokolade er at man får dekket sjokoladehungeren fortere enn med lys melkesjokolade, råder Jeanette.

Men slankesjokolader er hun ikke glad i.
- Slankejokoladene er ikke slankende - de gir ikke «minuskalorier». Jeg er ikke fan av disse slankesjokoladene. De er ment som måltidserstattere, og jeg synes det er bedre å spise ordentlig næringsrik mat med god smak, sier Jeanette Roede.


LES OGSÅ:
  • Nettmøte med Jeanette 16. mars
  • Jeanettes ekspertspalte




  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer