Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Mat

Spis deg glad

Her er maten som får deg i godt humør.

Mange av oss er matglade, men visste du at noen typer mat også kan gjøre deg glad?

  • Ta testen: Er du lykkelig?

  • Forskere ved Massachusetts Institute of Technology har ifølge helsenettstedet Prevention funnet ut hvilke matvarer som kan få deg til å se lysere på livet - i alle fall for en liten stund.

  • Slik blir du glad igjen

  • Koffein

    Koffein finnes i kaffe, te og noen leskedrikker, som for eksempel cola. Koffein virker ikke direkte inn på humøret ditt, men det gir kroppen et kjapt energikick, som videre kan gi positive utslag på humøret.

    Bruk av koffeininnholdige midler skal ikke overdrives, men en par-tre kopper kaffe om dagen går helt greit.

  • Sannheten om kaffe

  • Alkohol

    En drink kan som kjent hjelpe deg til å slukke sorgen, men her skal det sies med én gang at måtehold anbefales.

    Overdreven alkoholbruk kan faktisk gjøre deg deprimert. Studier har imidlertid vist at mennesker med et moderat alkoholinntak har færre depressive symptomer enn andre. Med moderat inntak menes én drink om dagen for kvinner og to for menn.

  • Hvorfor drikker du?

  • Proteiner

    Inkludér proteiner i tre av dagens måltider. Dette bidrar til å øke nivået av aminosyren tryptofan i blodet. Denne omdannes til slutt til serotonin, kroppens humørspreder.

    De beste kildene til tryptofan er sjømat, samt hvitt og magert kjøtt.

  • Proteiner bygger

  • Kjappe karbohydrater

    Hvitt brød, småkaker og pasta er ikke helsekost, men forskning har vist at denne type mat er med på å øke nivået av serotonin i kroppen.

  • Maten som gir maks energi

  • Serotonin er en signalsubstans som best kan beskrives som kroppens egen humørspreder. Derfor brukes det også ofte i medisiner mot depresjon.

    For mange kjappe karbohydrater kan bidra til overvekt, hvilket kanskje ikke virker positivt inn på humøret i lengden.

  • 50 energiske tips

  • Skal du bruke karbohydrater for å få et gledeskick, bør du derfor innta dem 3-4 timer etter siste måltid, og omtrent 1 time før det neste. Da fordøyer du dem raskest.

    Velg for eksempel en skive loff eller et par havrekjeks. Innen 20-30 minutter skal du merke det på humøret.

    Bruker du proteiner og karbohydrater som nevnt i punktene over, vil du mest sannsynlig sovne lettere om kvelden. Serotonin omdannes nemlig til et stoffet melatonin i hjernen, hvilket igjen bidrar til å gjøre deg søvnig.




    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop