Hud

Spis deg pen

Du kan få dem i kosten eller gjennom tilskudd. Her er næringsstoffene som gir vakker hud.

Publisert


Så mye trenger du av de ulike vitaminene per dag:

Vitamin A: 0,8-1 mg

Vitamin B1: 1,5 mg

Vitamin B2: 1-2 mg

Vitamin B6: 1,5 - 2 mg

Vitamin C: 60 mg

Vitamin E: 8-10 mg

Sink: 7-12 mg

(Kilde: Lommelegen)








Kan du spise deg til flott hud? Ja, mener mange. Næringsstoffer som hjelper til med å holde kroppen i form, har også positiv effekt på huden. Spiser du riktig, vil det ikke bare føles på kroppen, men også vises på huden.

Du kan ta kosttilskudd for å få i deg de riktige stoffene, men best av alt er det kanskje å spise seg til strålende hud. Her er et eksempel på en fin frokost som både gir deg en god start på dagen og inneholder stoffer som hjelper huden til et strålende liv.

  • Lag en smoothie av 1 dl melk eller yoghurt, 1/2 banan, 1 dl solbær og en halv mango. Kjøres i blender sammen med litt knust is til du får en glatt masse.

  • Drikk smoothien sammen med to skiver grovbrød med plantemargarin, ost på den ene og fiskepålegg på den andre.


  • Du får i deg: Vitamin A, vitamin B, vitamin C, vitamin E, sink, flavanoid, betakaroten og essensielle fettsyrer.

    Her er de ulike næringsstoffene som gjør huden glad - og hvorfor:

    Vitamin A
    Kraftig antioksidant. Flere undersøkelser viser at vitamin A har god effekt mot rynker. Skal også virke mot aknehud.
    Gode kilder: Grønnsaker, lever og leverpostei, tran, margarin, melk smør og ost.

    Vitamin B
    Kraftig antioksidant som nøytraliserer stoffer som kan skade kroppens celler. Opprettholder frisk hud og bryter blant annet ned fett, proteiner og karbohydrater.
    Gode kilder: Melk, ost, kjøtt, innmat, egg, fisk.

    Vitamin C
    Antioksiderende og beskytter cellene mot skader. Er vital for oppbyggingen av bindevevsproteinet kollagen, som holder kroppen sammen. For lite C-vitamin kan gi sprukne blodkar i huden.
    Gode kilder: Frukt, bær, grønnsaker og sitrusfrukter.

    Vitamin E
    Kraftig antioksidant som gir oksygentilførsel til cellene. Vil du ha en kraftig antioksiderende effekt med det vannløselige C-vitaminet, kan det være lurt å supplere med E-vitamin, som er fettløselig.
    Gode kilder: Margarin og planteoljer.

    Sink
    Viktig forutsetning for kroppens immunforsvar. Bidrar til cellefornyelse og er viktig for kroppens arvemateriale, hormonproduksjonen og dannelsen av nytt vev. Skal virke mot aknehud.
    Gode kilder: Kjøtt, innmat, frukt, grønnsaker.

    Flavonoid
    Kraftig antioksidant som hemmer visse enzymer som ellers kan redusere kollagenproduksjonen.
    Gode kilder: Solbær, te, rødvin.

    Q10/Vitamin Q
    Viktig antioksidant som beskytter mot aldringstegn i huden.
    Gode kilder: Frukt og grønnsaker. Kosttilskudd.

    Essensielle fettsyrer
    Gjør at huden beholder glød og elastisitet.
    Gode kilder: Fisk og tilskudd av omega 3, 6 og 9.

    Betakaroten
    Antioksidant og forstadium til vitamin A som beskytter mot for tidlig aldring og solskader og gir gyllen hud.
    Gode kilder: Gulrøtter, mango, spinat, aprikoser.



    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer