VÆR SNILL: Visste du at kvinner er mer utsatt for hjerteinfarkt enn menn? Og at symptomene er helt annerledes hos oss? Du skal passe godt på hjertet ditt.  Foto: Colourbox
VÆR SNILL: Visste du at kvinner er mer utsatt for hjerteinfarkt enn menn? Og at symptomene er helt annerledes hos oss? Du skal passe godt på hjertet ditt. Foto: ColourboxVis mer

Kosthold

Spis deg til et sunnere hjerte

Gode vaner som er lette å innføre.

Visste du at kvinner er mer utsatt for hjerteinfarkt enn menn? Og at symptomene er helt annerledes hos oss?

Hvis dette var nytt for deg, så er du ikke alene. Heldigvis er det enkle grep du kan ta for å passe på hjertet ditt.

Du vet sikkert allerede at diabetes, røyking, høyt blodtrykk og høyt kolesterol er risikofaktorer. Ved å ta grep om livsstilen din kan du forebygge hjerteproblemer.

Her er enkle tips til hvordan:

1. Reduser saltbruken

For mye salt i maten er ikke bra. Det er flere gode grunner til å spise mindre salt. Helst skal du ikke få i deg mer enn 5 gram daglig. For mye salt fører til et høyt sodiumnivå i blodet, som igjen fører til økt blodtrykk, og det er en belastning for hjertet. Prøv å redusere saltbruken, og erstatt med andre krydder som pepper, chili og sitron dersom du synes maten blir smakløs. Spis også mye frukt, som inneholder potassium, et stoff som utbalanserer et høyt sodiumnivå i blodet.

2. Spis havregryn

Å starte dagen med en skål havregryn eller varm havregrøt er supert. Havre hjelper til å senke kolesterolnivået i blodet, og det er gode nyheter for hjertet. I tillegg inneholder havre en rekke nyttige vitaminer og mineraler.

3. Spis sunt fett

Mettet fett er ikke hjertets venn. Men du skal ikke kutte ut alt fett for det, for fett er veldig sunt for deg. Men du må spise riktig type fett - nemlig umettet og flerumettet fett. Denne typen fett finner du i fet fisk, avokado, kaldpressede oljer, for eksempel. Skygg for all del unna transfett, som typisk brukes i halv- og helfabrikata som kjeks og ferdigkjøpte kaker.

4. Husk B-vitamin

Hvis du har høye verdier av aminosyren homocysteine, kan det være en indikasjon på at du er utsatt for infarkt. Hvis du mangler vitaminene B6 og B12, kan du få høye verdier av denne aminosyren. Få i deg nok B6 ved å spise banan, tunfisk og kalkun, og B12 ved å spise ost, egg, leverprodukter eller skalldyr.

Supermaten du bør spise jevnlig

5. Ja til rødvin

Litt rødvin hver dag er gunstig for hjertet. Det er fordi rødvin inneholder resveratrol, som hjelper til å minke risken for blodpropp, og reduserer høyt blodtrykk. Stoffet sitter i skallet på mørke druer, og det er når gjæringsprosessen går i gang at nivåene av stoffet øker, så det er ikke like bra å spise mørke druer. Merk dog at det dreier seg om et lite glass hver dag, ikke en halv flaske. Drikker du mer, vil faktisk effekten bli borte.

6. Vær oppmerksom

Som nevnt er altså symptomene annerledes hos kvinner enn hos menn. Mens menn typisk får smerter i hjertet og venstre arm, er varselsignalene på hjerteinfarkt hos kvinner helt annerledes.

Dette er symptomene kvinner får:

- Smerter i rygg og nakke
- Smerter i armene
- Smerter i kjeven
- Smerter i øvre del av magen
- Utmattelse og svimmelhet

Mer om hvordan du tar vare på hjertet ditt finner du hos Lhl.no.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: