Kosthold

Spis deg til flatere mage

Jojo-mage du også? Sjekk dette.

<strong>MAGEFIN:</strong> Unngå oppblåsthet med enkle grep.  Foto: colourbox.com
MAGEFIN: Unngå oppblåsthet med enkle grep. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Får du ikke kneppet knappen akkurat i dag? Her er ti gode tips som gjør magen din litt flatere dersom du er rammet av det klassiske problemet med oppblåst mage.

Mer enn bare oppblåst? Slik trener du bort kosemagen.

1. Spis med vett

Ta deg tid til å sette deg ned når du spiser og ha ro rundt måltidet. Spis sakte og tygg maten med lukket munn slik at du unngår å svelge luft. Den oppblåste følelsen etter et stort måltid unngår du dessuten enkelt og greit ved å spise mindre måltider oftere. Sørg også for at fordøyelsen holdes i gang med nok fiber, drikke og fysisk aktivitet.
  • Derfor bør du spise sakte

  • 2. Unngå gassdannende mat og drikke

    Når det gjelder luftplager synes noen det hjelper å unngå kullsyreholdig drikke, kål, brokkoli, blomkål, rosenkål, bønner, erter, linser, tyggegummi og sukkeralkoholer som sorbitol samt fruktose.
  • 6 fine magetips

  • 3. Kok grønnsakene

    Kokte grønnsaker er mindre gassdannende enn rå, så hold deg til disse.
  • Her er nøklene til flatere mage

  • 4. Øk fiberinntaket gradvis

    Unngå mye fiber på en gang, spesielt hvis du vanligvis har et fiberfattig kosthold. Øk jevnt, og dette gjelder også dersom du prøver å venne kroppen din til å spise kål, erter og brokkoli.
  • 8 fine magetips

  • 5. Prøv yoghurt

    Prøv syrnede melkeprodukter som yoghurt og kulturmelk-produkter. Biola inneholder såkalte probiotiske melkesyrebakterier som har en gunstig effekt på tarmfloraen.
  • Bruk hele kroppen og få flatere mage

  • 6. Mindre salt og søtningsstoffer

    Spiser du mye ferdigmat får du antakelig i deg ganske mye natrium, stort sett i form av salt. Natrium får kroppen din til å holde på vannet, noe som gjør magen din oppblåst. Prøv å holde deg godt under 2.300 mg natrium per dag. For mye kunstige søtningsstoffer kan også være noe av forklaringen på en oppblåst mage. Har du et høyt forbruk, prøv å redusere det.
  • Spis denne maten

  • 7. Utelukk allergier

    Matallergi og -intoleranse kan føre til luft i magen og oppblåsthet. Dersom du har mistanke om noe slikt, få det sjekket hos lege.Forsiktig med middagsluren
  • 4 myter om magetrenng

  • 8. Essiensielle fettsyrer

    Dette finnes først og fremst i frø og fet fisk, som laks. Fettsyrene har en anti-inflammatorisk effekt, som vil si at de kan ha en gunstig effekt på lidelser og tilstander som gjør at du føler deg oppblåst.
  • Fiskespisere får flatere mage

  • 9. Hjelp over disk

    Medikamenter som Ceolat, Minifom og Siloxan fås på apotek. Disse er med på å spalte luftboblene i mage-tarmsystemet, og kan lindre plagene.
  • Stram opp kosemagen

    10. Beveg deg etter måltidet

    Og til slutt: dropp middagsluren! Prøv i stedet å utsette luren til du har vært litt i aktivitet. Dette får i gang tarmmotorikken og hjelper deg å forebygge gassdannelse.




    Tipsene er utviklet av Michael Jensen som er «fedmeforsker», Nature & Health, lommelegen.no og dinkost.no.

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer