SUNT HÅR: Drømmer du om en tjukk og sterk manke? Da kan det være lurt å ta en titt på kostholdet. Foto: BestForYou - Fotolia
SUNT HÅR: Drømmer du om en tjukk og sterk manke? Da kan det være lurt å ta en titt på kostholdet. Foto: BestForYou - Fotolia
Mat Som Er Bra For Håret

Spis deg til sunnere hår

Sjekk hva slags matvarer som er best.

KK.NO: Vi er vel få som ikke ønsker oss en glansfull og fyldig manke, og det er mye vi kan gjøre av ytre behandling for å passe på håret vårt.

Men visste du at mye starter innenfra også?

Hva du putter i deg påvirker i stor grad også ditt ytre, og spiser du sunt kan håret ditt holde seg lenger og du kan kanskje utsette frisørtimen noen uker til. 

GRØNNE GRØNNSAKER: Spinat og grønne grønnsaker er blant annet bra for håret. Foto: VG
GRØNNE GRØNNSAKER: Spinat og grønne grønnsaker er blant annet bra for håret. Foto: VG Vis mer

- Som alt annet i en menneskekropp, reagerer også håret på kostholdet ditt. Har du et mangelfullt kosthold kan det føre til for tørt hår, for fett hår, håravfall og hårtap, forteller Lise Holm-Glad, leder for Defines frisørteam.

LES OGSÅ: Nå er det ekstra viktig å leve sunt

Vitamin A og omega 3 er viktig

Håret ditt påvirkes ikke direkte av maten du spiser, da det er «dødt» (hårstråene), men kostholdet ditt påvirker hodebunnen og hårsekkene som produserer håret.

- Vitamin A sørger for at de hårproduserende cellene i hodebunnen vokser og gjør jobben sin som de skal. Om du lider av vitamin A-mangel, kan det resultere i hårtap og flass som følge av at celleavfall hoper seg opp i hårsekkene.

SUNT: Grønnsaker er bra for det meste, også håret ditt. Foto: Scanpix
SUNT: Grønnsaker er bra for det meste, også håret ditt. Foto: Scanpix Vis mer

A-vitamin finner du i matvarer som fet fisk, søtpoteter, gulrøtter, spinat, melk, egg og lever. Pass på å ikke overdrive inntaket. A-vitaminet er fettoppløselig og lagres i kroppen, slik at om du spiser mye av det over lengre tid vil du få en opphopning av vitaminet, som kan være skadelig.

Omega 3-fettsyrer er et annet viktig tilskudd for håret, og et næringsstoff kroppen ikke klarer å produsere selv.

Dermed må du få det i deg gjennom kosten og helst gjennom fet fisk, som vi nordmenn dessverre spiser for lite av. Aller helst skal vi spise like mye fisk som vi spiser kjøtt, det vil si mellom to og fire middager i uken.

SPIS MER FISK: Fet fisk er noe de fleste av oss spiser for lite av. Her får du i deg blant annet A-vitamin og Omega 3, som begge vil gjøre godt for håret ditt. Foto: istetiana - Fotolia
SPIS MER FISK: Fet fisk er noe de fleste av oss spiser for lite av. Her får du i deg blant annet A-vitamin og Omega 3, som begge vil gjøre godt for håret ditt. Foto: istetiana - Fotolia Vis mer

- Omtrent 3 prosent av hårskaftet består av fettceller, og omega 3 finnes også i cellemembranen i hudceller i hodebunnen og i oljene som sørger for at hodebunnen og håret ikke tørker ut, forklarer Holm-Glad.

- Vitamin B6, folat og B12 er viktig for dannelsen av hemoglobinet i de røde blodcellene. Hemoglobinet tilfører oksygen til alle kroppens celler, og uten tilstrekkelig med oksygen vil cellene i hodebunnen kunne produsere skadet hår, samt at det vil kunne føre til hårtap og tregere gjenvekst.

Mangel på B12 er relativt vanlig, spesielt blant eldre. Animalske matvarer er den eneste måten å få i seg B12 gjennom kosten på, og veganere er dermed også spesielt utsatt, har KK.no tidligere skrevet.

Gode kilder til B6 er fisk, innmat, kjøtt, bananer, nøtter, belgfrukter og poteter. Folat får du i deg gjennom dypgrønne grønnsaker som salat, brokkoli og spinat, frukt, poteter og brød. 

Få også i deg nok C-vitamin, som indirekte er med på å holde håret sunt ved å sørge for godt hold i bindevevet rundt hårcellene. En god kilde til C-vitamin er paprika, som faktisk inneholder dobbelt så mye C-vitamin som appelsin.

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke gre håret når det er vått

Gener har mye å si for håret ditt

MATEN SOM REDDER HÅRET: Maten du spiser kan faktisk ha mye å si for håret ditt. Foto: Scanpix
MATEN SOM REDDER HÅRET: Maten du spiser kan faktisk ha mye å si for håret ditt. Foto: Scanpix Vis mer

Men det er nok ikke sånn at kostholdet ditt alene bestemmer om du har tykt, skinnende hår med perfekt fall eller ikke, og vi må nok ta til takke med noe av det vi har blitt utdelt. Et sunt og variert kosthold, sammen med utvendig pleie holder håret ditt så fint det kan få blitt. Bedre blir det ikke.

- Genene våre bestemmer også mye for hva slags hårprakt vi har fått utdelt, og selv om vi er sunne og friske, er det ikke nødvendigvis gitt at vi får en tykk, glansfull og lang hårmanke, sier Holm-Glad.

Spiser du sunt, men fikk utdelt et svakt hår i utgangspunktet er det heldigvis mye pleie som kan fungere. Holm-Glad anbefaler å se etter hårpleie som inneholder proteiner og har en gjenoppbyggende effekt.

I tillegg til kosthold og arv er det flere faktorer som spiller inn på hvor friskt og levende håret ditt er, som i forbindelse med fødsel og amming, og ved sykdom eller bruk av medisiner. 

- Det tar tid før du ser resultatet på håret etter for eksempel sykdom så det er ikke alltid så lett å koble hendelser opp mot håravfallet. Det er lett å skylde på feil årsaker, hvis du for eksempel har byttet sjampo og merker håravfall, så kan det være lett å skylle på det, men sannsynligvis er det noe som har inntruffet lenge før.

- Det samme gjelder ved inntak av vitaminer og mineraler, det tar gjerne 3- 4 måneder før du ser resultatet på håret ditt. Det starter i hårsekken og før håret er vokst ut går det tid, avslutter frisøren.

LES OGSÅ: 3 lekre fletter du får til selv

Til forsiden