TYNT HÅR? Sørg for at du får i deg nok av næringsstoffene som gjør at håret ditt blir det vakreste og fyldigste det kan være.  Foto: Getty Images/Polka Dot RF
TYNT HÅR? Sørg for at du får i deg nok av næringsstoffene som gjør at håret ditt blir det vakreste og fyldigste det kan være. Foto: Getty Images/Polka Dot RFVis mer

Hår

Spis dette for tykkere hår

Proteinmangel kan føre til tynt hår og håravfall.

Mange av oss drømmer om tykkere, fyldigere hår som ser sunt og friskt ut.

Produkter kan hjelpe en del, men om du vil få best mulig resultat, er det også veldig viktig å gjøre noe med kostholdet.

– Det er mulig å optimalisere styrken på håret ved hjelp av kostholdet , sier Rose-Linn Bø Arntzen, klinisk ernæringsfysiolog på Lommelegen.no.

LES OGSÅ: Så mye bør du egentlig klippe

Kan gi hårtap

Hun understreker at en sunn og frisk kropp gir det beste utgangspunktet for hårets tykkelse og vekst. I tillegg vil du begrense håravfallet til det som er normalt, altså omtrent 100 hårstrå per dag.

– Dersom du har unaturlig stort håravfall og tynnere hår, kan det være mangler i kostholdet som er årsaken, sier Bø Arntzen.

Andre årsaker, som skade mot hodebunnen, bruk av medisiner med håravfall som bivirkning, hormonell ubalanse, kronisk stress, psykisk ubalanse, langvarige infeksjonssykdommer, nylige svangerskap og arvelighet, kan også bidra til unormalt stort håravfall, forklarer hun.

LES OGSÅ: Finn riktig børste til ditt hår

Slanking kan skade

– Som hovedregel kan man si at generell kalorimangel, og særlig proteinmangel, kan føre til tynt hår og håravfall, sier ernæringsfysiologen.

Kroppen må få alle næringsstoffene den trenger tilført hver eneste dag for at kroppen skal holde seg sunn og frisk. Alle næringsstoffene reagerer med hverandre og samarbeider i kroppen din. Bare ved å sørge for at du inntar nok av alle hver eneste dag, får du en sunn og frisk kropp og best mulig hår.

Om du reduserer matinntaket ditt dramatisk på kort tid, for eksempel som en del av en slankekur, overvektskirurgi eller sykdom, tilfører du også kroppen adskillig mindre av næringsstoffene den trenger.

– I slike perioder vil kroppen være i en mangeltilstand, og dette har konsekvenser for kroppen og dermed håret, sier Bø Arntzen.

Mange opplever håravfall etter stor vektnedgang, og det kan ta måneder før håret optimaliseres igjen. Når kroppen er tilbake i frisk og sunn tilstand, enten ved at kroppen har tilpasset seg ny vekt etter vekttap, eller ved at kroppen er tilbake i tidligere vekt etter en sykdomsperiode, vil også hårveksten bli bedre.

Om du vil gå ned i vekt uten at det skal synes på håret, bør du sørge for at vektnedgangen skjer gradvis og over tid.

– Helsemyndighetene anbefaler en vektnedgang på 0,5 kilo per uke. Ved en slik moderat vektnedgang får kroppen tid til å tilpasse seg endringene underveis, sier Bø Arntzen.

LES OGSÅ: Spis ett egg hver morgen - hold deg slank

Ikke bare slankerne som har mangler

Men du trenger ikke nødvendigvis gå på en slankekur for å mangle viktige næringsstoffer. Et variert daglig kosthold er nødvendig for at du skal få i deg nok av alle stoffene kroppen trenger.

Noen næringsstoffer spiller en viktigere rolle enn andre når det gjelder optimal hårvekst. Mangler på disse næringsstoffene kan inntreffe hvis du har et kosthold som ekskluderer matvaregrupper fra kostholdet, forklarer hun.

LES OGSÅ: Slik får du håret til å se sunnere ut

Næringsstoffene du trenger

Mangel på disse næringsstoffene kan ha negative konsekvenser for håret, forteller Bø Arntzen:

Jern: – Jernmangel kan føre til håravfall.
Kilder til jern: Rødt kjøtt, innmat (for eksempel leverpostei og karbonadedeig), grønne grønnsaker, brød og kornvarer.

Sink: – Sinkmangel kan også føre til håravfall.
Kilder til sink: Sink bindes til protein, og derfor er proteinrike matvarer som kjøtt, egg, fisk, skalldyr, melk og melkeprodukter gode kilder. Fullkornsprodukter er også gode kilder.

Vitamin A: – Vitamin A-mangel kan gjøre at hårstrå lett brekker.
Kilder til vitamin A: Lever, leverpostei, fet fisk, kjøtt, egg, melk og melkeprodukter. Fargerike frukter og grønnsaker som gulrot, paprika og brokkoli inneholder betakaroten som omdannes til vitamin A. Tran inneholder også vitamin A.

B-vitaminer: – Mangel på de ulike B-vitaminene kan føre til håravfall, flass eller at håret blir matt og fett.
Kilder til B-vitaminer: Grønne grønnsaker, brød og kornvarer, kjøtt, fisk, egg, melk og melkeprodukter.

Ernæringfysiologen understreker at det er mangler på næringsstoffene som kan føre til tynnere hår og håravfall.

– Du får ikke nødvendigvis flottere hår av å tilføre næringsstoffer som kroppen din allerede har nok av, sier hun.

Trenger du kosttilskudd?

– Det er viktig at kostholdet vårt inneholder de næringsstoffene kroppen trenger, og den beste måten er å få dette fra maten vi spiser framfor å bruke kosttilskudd, sier Bø Arntzen.

Hun påpeker at ukritisk bruk av kosttilskudd faktisk kan være skadelig. Kroppen kan for for mye av ulike næringsstoffer, og det kan også være uheldig.

– Det kan også være penger ut av vinduet dersom kroppen allerede har nok av næringsstoffene og skiller ut det ekstra som tilføres fra kosttilskuddene gjennom urinen.

– Før man starter opp med kosttilskudd, vil jeg anbefale at man får tatt en blodprøve hos lege, slik at man får undersøkt om man har noen ernæringsmessige mangler som man bør ta hensyn til, sier hun.

Du bør også la deg teste dersom du unngår matvaregrupper som kjøtt, fisk eller grønnsaker i ditt kosthold.

Om du har opplevd mer håravfall enn det som er naturlig eller har oppdaget at håret er blitt tynnere enn før, kan det være tegn på en underliggende sykdom. Dette bør sjekkes av lege.

– Ikke gå til innkjøp av kosttilskudd for å få flottere og sterkere hår uten å undersøke om tynnere hår eller håravfall er symptom på noe annet. Dersom årsaken til håravfallet er jernmangel, er det dumt å selvmedisinere seg og bruke penger på B-vitaminer!

Prøv stylingprodukter

– Hvis du alltid har hatt tynt hår og blodprøvene ikke viser at ernæringsmessige mangler foreligger, vil ikke ytterligere inntak av ulike næringsstoffer fra kosttilskudd gjøre håret tykkere og flottere. Da må du ta til takke med det håret genene dine har gitt deg, og heller gå til innkjøp av stylingprodukter som frisøren din anbefaler, avslutter Bø Arntzen.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om håret ditt

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: