Frots i sesongens frukt og bær, og kom i form i løpet av sommeren! Foto: All Over PressAll Over Press
Frots i sesongens frukt og bær, og kom i form i løpet av sommeren! Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Gå Ned I Vekt

Spis dette, gå ned i vekt

Selv om sommeren er i full sving, er det ikke for sent å bli kvitt de ekstra kosekiloene. La deg inspirere av sesongens friske fristelser, og gjør dietten lekende lett å følge!

Å gå ned i vekt trenger på ingen måte gå hånd i hånd med strenge, smakløse dietter, uten noe som helst rom for fest, fantasi og moro. Bare ta deg en tur innom nærmest matbutikk, og oppdag hvordan det flommer over av saftige frukter og grønnsaker, som både kan gjøre hverdagen din sunnere og lettere.

Spis et eple før maten

Avslør slankemytene

Fargerik sunnhet

Hils på to av fruktfamiliens nærmeste medlemmer, nemlig tomat og paprika. Disse grønnsakene er proppfulle av vitamin A og C, og har et lavt kaloriinnhold. I en medium tomat finner du faktisk ikke mer enn 35 kalorier, og samtidig får du dekket 40 prosent av dagsbehovet for vitamin C. Ved siden av dette er denne grønnsaken også godt kjent for sine mange viktige helseeffekter. På grunn av sitt høye innhold av lyconpene, en kraftig antioxidant, minskes sjansen for å få kreft, samtidig som den forebygger dårlig kolesterol.

Både gul, grønn og rød paprika inneholder massevis av antioksidanter, særlig betakaroten, som beskytter kroppen mot frie radikaler. Samtidig som grønnsaken forebygger kreft og hjertesykdommer, er den også svært mager, og en halv kopp med paprika inneholder ikke mer enn 20 kalorier. Knask i vei på denne knasende, gode grønnsaken!

Ikke bare bær

Endelig er det høysesong for friske, fargerike bær! Jordbær, bringebær, blåbær og bjørnebær smaker ikke bare fantastisk godt, de er også fulle av vitamin C. Spesielt jordbær, som har høyest innhold av alle i bærfamilien. Disse små fristelsene består også av masse fiber, som holder deg mett lengre og senker kolesterolet. Spis som snacks, bland i smoothie eller legg i fryseren og spis som et avkjølende mellommåltid.

Den nye snacksen

Jubel for yoghurt

Om sommeren ønsker mange av oss å spise lettere, og da kan yoghurt være et godt alternativ. Det finnes mange smakfulle og kalorifattige varianter i butikkhyllene, og gjennom å spise yoghurt får du i deg proteiner, kalsium og probiotiske bakterier, som er viktig for fordøyelsessystemet ditt. Spis når du kjenner at du har lyst på noe søtt, som et raskt mellommåltid eller som dipp til frukt.


Bønner til folket


Bønner er godt, mettende og sunt. De er proppfulle av fiber, jern og proteiner, som gir en langvarig metthetsfølelse, og innholdet av fett er lavt. Mange av sortene smakker ypperlig rå, men du kan også mixe det sammen med annen mat for å tilsette smak, konsistens og farge. Bønner er noe av den sunneste og billigste maten du kan få tak i, og i en serveringsdose finner du ikke mer enn fra 65 til 160 kalorier.


Fruktige fordeler

Mango er en fristende, saftig og søt frukt, som inneholder mer fiber enn de fleste andre i familien. Med kun 95 kalorier i en medium frukt, passer mangoen godt inn i en fargerik sommerdiett, og inneholdet av fett og kolesterol er også lavt. Ved siden av dette er den full av betakaroten, vitamin C og andre antioxidanter, samt porassium, som er viktig for reguleringen av blodpresset og hjertrytmen.


Vannvittig


Du har helt sikkert hørt det utallige ganger før, men vann er og blir en god kilde til et lettere liv. Ta et stort glass vann når du føler at du har lyst på noe søtt, og før hvert måltid for å misnke matlysten. Flere undersøkelser har også vist at mat med høyt innhold av vann, som frukt og suppe, burde være en viktig del av en diett. Vannet øker nemlig volumet av maten, og senker derfor innholdet av kalorier.

Ned i vekt med vann

Smarte tips for søtmonse








Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: