Mellommåltid

Spis en håndfull hver dag

Godt for hjertet, huden – og vekten!

MANDLER: Et ypperlig mellommåltid slår en rapport fast.  Foto: All Over Press
MANDLER: Et ypperlig mellommåltid slår en rapport fast. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kjenner du at blodsukkeret faller og sulten melder seg et par, tre timer etter lunsj?

En håndfull mandler gir deg rundt 250 kalorier, og passer derfor fint som et raskt og enkelt mellommåltid.  

Et mellommåltid med mandler vil ikke bare dempe sultfølelsen, men også bidra til å gjøre deg mange hakk sunnere!

LES OGSÅ: Dette er de sunneste nøttene

Antiage for huden

Ifølge en rapport som nå er presentert på konferansen American Society of Nutrition Scientific Sessions, kan mandler være det ideelle mellommåltid.

Rapporten har analysert resultatene av seks studier, og kommet fram til at mandler av flere årsaker er svært gunstig for helsen.

Mandler er kjent for å ha et høyt innhold av vitamin E, samt en del magnesium, kalsium, fosfor og jern.

Rapporten trekker fram innholdet av vitamin E, som spesielt gunstig.

Vitaminet er en kraftig antioksidant som hjelper kroppen å bekjempe frie radikaler.

LES OGSÅ: Så mange kan du spise

ANTI-AGE: Litt mandler hver dag skal være bra for huden.  Foto: All Over Press
ANTI-AGE: Litt mandler hver dag skal være bra for huden. Foto: All Over Press Vis mer

Reduserer sjansen for diabetes

Vitamin E er godt for mange ting, men for de forfengelige av oss, kan det nevnes at det er påvist å virke foryngende på den måten at det styrker huden og motvirker rynker.  

E-vitamin er også gunstig for musklene dine, så om du trener vil du ha ekstra godt utbytte av å velge en håndfull mandler som mellommåltid.

En av studiene analysert i rapporten, viste at mandler bidrar til god hjertehelse ifølge Daily Mail.  

Videre viste studien at det er ekstra smart å spise mandler om du vet at du er i faresonen for å utvikle diabetes type 2.

Ifølge rapporten kan et jevnlig inntak av mandler bidra til å regulere blodsukkeret, og dermed redusere sjansen for å få sykdommen.
 
Rapporten konkluderte også med at mandler kan ha en gunstig effekt på muskler og nerver, i tillegg til å kunne regulere blodtrykket.  

LES OGSÅ: Dette er kjappmaten du bør velge

Vektkontroll

En annen studie analysert i rapporten, viste at mandler kan gjøre det lettere å holde vekten.

Forskere ved Purdue University i USA studerte effekten mandler hadde på appetitten, og fant ut at de som spiste tre spiseskjeer om dagen, hadde større sjanse for å holde vekten.

Det til tross for at 100 gram mandler gir deg så mye som 630 kcal.

Det er mer enn en fjerdedel av hele dagsbehovet ditt for kalorier.

En voksen kvinner trenger mellom 2000 og 2500 kalorier om dagen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer