Slanking

Spis en lettere lunsj - gå ned 11 kilo på ett år

Det skal ikke mer til, viser ny forskning.

MINDRE PORSJON: Ny forskning viser at det å kutte litt ned på lunsjen din kan hjelpe deg med å gå ned i vekt, uten at du blir ekstra sulten.  Foto: Thinkstock
MINDRE PORSJON: Ny forskning viser at det å kutte litt ned på lunsjen din kan hjelpe deg med å gå ned i vekt, uten at du blir ekstra sulten. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Er du en av dem som har prøvd absolutt alt som finnes av dietter og treningstriks i forsøk på å gå ned noen kilo, eller få fastere figur?

Ja, da vet du sikkert hvor vanskelig det av og til kan være å oppnå de resultatene du ønsker.

Nå ser det imidlertid ut til at forskere har funnet en litt enklere løsning for deg som ønsker å få en slankere ramme, og det uten at du må sulte deg, trene til du stuper, eller bruke en formue på rådyre proteinshaker og slankeprodukter.

LES OGSÅ: Få en kickstart på slankingen

Mindre lunsj

En fersk studie gjennomført ved Cornell University i New York har nemlig funnet ut at et av de enkeleste triksene for å gå ned i vekt faktisk er å spise ferdigporsjonerte og mindre lunsjmåltider, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

Tester viste at personer som spiste en litt mindre lunsj enn den de pleide ikke merket forskjellen i særlig stor grad og derfor unngikk å bli mer sultne etterpå, slik man ofte blir når man spiser mindre enn det man er vant til.

Forskerne mener at årsaken til dette rett og slett er at kroppen ikke er «sofistikert» nok til å merke et så lite kutt i kaloriinntak.

Undersøkelsene, som ble ledet av professor David Levitsky, ble utført i løpet av en fem ukers periode, hvor matinntaket til testpersonene ble målt fra mandag til fredag.

Den første uken fikk hele gruppen spise hva de ville fra en kantinebuffet med varm- og kaldretter. De neste to ukene fikk halve gruppen velge mellom seks ferdigporsjonerte lunsjretter (som var litt mindre enn lunsjene de spiste til vanlig) fra matbutikken i stedet for buffeten.

Testpersonene kunne imidlertid spise så mye de ville til de andre måltidene.

De siste to ukene av prøveperioden måtte også de andre testpersonene følge den samme ferdigporsjons- planen.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise sakte

Kuttet 250 kalorier per dag

Resultatene av undersøkelsen, som skal publiseres i tidsskriftet Appetite i oktober, viste at i løpet av de ti dagene, hvor deltagerne hadde spist de ferdigporsjonerte lunsjrettene, så hadde de kuttet kaloriinntaket sitt med 250 kalorier per dag.

I tillegg hadde de gått ned om lag 0,5 kilo.

Ifølge professor Levitsky viser resultatene av studien at små reduksjoner i energiinntaket kan være med på å «kompensere for det økte antallet kalorier i maten i dag, noe som også kan være med på å forhindre vektøkning».

- Resultatene av studien viser at en liten endring som dette kan føre til at en person går ned minst elleve kilo på ett år, sier Levitsky.

Dersom du ønsker å gå raskere ned i vekt, anbefaler derfor forsker Carly Pacanowski, som også var med på studien, at man prøver å spise mindre, ferdigporsjonerte lunsjmåltider et par ganger i uken.

Ifølge Levitsky vil det å bytte ut store kantinemåltider med en enkel, samt fiber- og proteinrik ferdiglunsj fra butikken også kunne være en billig måte å gå ned i vekt på.

- For å stoppe økningen av fedme må vi lære oss å konsumere færre kalorier, og dette er en enkel og billig måte å gjøre det på, sier Levitsky.

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke hoppe over måltider

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer