FROKOST: En ny studie støtter ekspertenes råd om alltid å starte dagen med en god porsjon mat.  Foto: Getty Images/iStockphoto
FROKOST: En ny studie støtter ekspertenes råd om alltid å starte dagen med en god porsjon mat. Foto: Getty Images/iStockphoto
Frokost

Spis en stor frokost - gå ned i vekt

Sjekk hvorfor du bør starte dagen med et solid måltid.

De fleste kostholdsveiledere er enige om at frokost er en god start på dagen, og at dette er måltidet som i størst grad bidrar til en sunn livsstil.

Frokosten setter i gang fordøyelsessystemet og forbrenningen, og en britisk studie har tidligere vist at de som ikke spiser frokost har større risiko for å småspise utover dagen.

Nå viser fersk forskning at det ikke bare handler om å få i seg litt næring på morgenen.

Du gjør også lurt i å la frokosten være dagens største måltid. Spesielt om du ønsker å gå ned i vekt.

LES OGSÅ: Spis frokost innen én time





Gikk ned åtte kilo

Forskere ved Tel Aviv University i Israel ville finne ut mer om viktigheten av frokost, og fordelte 93 overvektige kvinner inn i to grupper.

I 12 uker fikk den ene gruppen dagens største måltid servert som frokost, mens den andre gruppen fikk dagens største måltid til middag.

Konklusjonen ble at kvinnene som hadde frokost som dagens største måltid i snitt gikk ned fem kilo mer enn kvinnene som hadde middag som det største måltidet, skriver Daily Mail.

Samtlige kvinner i studien ble satt på en diett bestående av et moderat inntak av karbohydrater og fett. Totalt skulle alle testpersonene spise 1400 kcal per dag.

Frokostgruppen skulle spise 700 kcal til frokost, 500 kcal til lunsj og 200 kcal til middag. Middagsgruppen skulle spise 200 kcal til frokost, 500 kcal lunsj og 700 kcal til middag.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise egg til frokost

SLANK: Frokost er en god vei til slankere kropp viser en ny studie. Foto: siraphol - Fotolia
SLANK: Frokost er en god vei til slankere kropp viser en ny studie. Foto: siraphol - Fotolia Vis mer

Slankere midje

– Det viser seg at når på dagen vi spiser påvirker måten kroppen vår fordøyer maten, sier professor og forskningsleder Daniela Jakubowicz ved Tel Aviv University.





Studien, som er publisert i tidsskriftet Obesity, målte ikke bare kvinnenes vekt. Også midjemålene deres ble studert.

Resultatene viste at kvinnene i frokostgruppen i snitt fikk åtte centimeter slankere midje i løpet av de 12 ukene, mens kvinnene i middagsgruppen fikk i underkant av fire centimeter slankere midje.

LES OGSÅ: Denne frokosten er full av sukker

Diabetes og høyt blodtrykk

Man har en stund vært klar over at kroppens stoffskifte henger sammen med døgnrytmen vår. Og studien fra Israel bekrefter dette. Kvinnene i frokostgruppen viste seg å ha et lavere nivå av insulin, sammenlignet med kvinnene i middagsgruppen.

Dette påvirker vekten, men reduserer også risikoen for alvorlige lidelser som hjertesykdom, diabetes, høyt blodtrykk og høyt kolesterol.

– Å spise riktig mat til riktig tid kan ikke bare hjelpe deg å gå ned i vekt, men også forebygge sykdom, sier forskningsleder Daniela Jakubowicz.

Ifølge professor Jakubowicz fant de også ut at kvinnene i frokostgruppen hadde betydelig lavere nivåer av et hormon som regulerer sult. Disse kvinnene hadde derfor mindre behov for å småspise utover dagen.

I tillegg så man at testpersonene som spiste stor frokost ikke hadde like store svingninger i blodsukkeret, noe man også vet at gjør det lettere å unngå småspising.

LES OGSÅ: Bytt ut pasta og ris med dette
NOK KCAL: Studien viste at kvinnene som spiste flest kalorier til frokost, gikk mest ned i vekt. Foto: Thinkstock.com
NOK KCAL: Studien viste at kvinnene som spiste flest kalorier til frokost, gikk mest ned i vekt. Foto: Thinkstock.com Vis mer
undefined
Til forsiden