Fisk

Spis fisk sammen med hvitløk

De unike helseeffektene deres blir enda mer effektive sammen.

SPIS SAMMEN MED HVITLØK: De helsegunstige ingredienser du finner i hvitløk og fisk fungerer enda bedre sammen, og kan blant annet bidra til å redusere det dårlige kolesterolet (LDL) i kroppen.  Foto: Fotolia
SPIS SAMMEN MED HVITLØK: De helsegunstige ingredienser du finner i hvitløk og fisk fungerer enda bedre sammen, og kan blant annet bidra til å redusere det dårlige kolesterolet (LDL) i kroppen. Foto: Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er mange grunner til å spise fisk.

Ikke bare kan fisk bidra til å holde hjernen frisk når du blir eldre, men studier viser også at du fisk kan redusere risikoen for diabetes.

Som med mye annet, er det imidlertid viktig at du ikke overdriver inntaket.

Fisk som laks er riktignok en god kilde til omega-3, men på grunn av innholdet av skadelige miljøavgifter anbefaler ekspertene likevel at du holder deg til to porsjoner i uken. Da gjelder det å få dem til å telle!

For å få mest ut av måltidet kan du blant annet kombinere fisk med hvitløk.

Som kjent er det enkelte ingredienser som fungerer enda bedre sammen, og ifølge FoxNews.com er matvarene nevnt under noen av dem.

LES OGSÅ: Har du lyst på sunnere vin?

Hvitløk og fisk

De hjertevennlige mineralene du finner i fisk er bra for helsen din på flere måter - blant annet har det en betennelsesdempende effekt og kan redusere kolesterolet.

En studie publisert i «American Journal of Clinical Nutrition» viser imidlertid at det å kombinere fisk sammen med hvitløk kan gi enda større reduksjon av kolesterolet i kroppen - inkludert det skadelige LDL-kolesterolet.

– Hvitløk og fisk har kjente fordeler på ulike lipider i kroppen (red.anm. en gruppe organiske forbindelse som finnes i alle levende organismer - inkludert mennesker). Fordi egenskapene til hver av dem er unike, vil det gi enda bedre resultater å kombinere dem, sier klinisk ernæringsfysiolog, Christopher R. Mohr.

Det er derfor god grunn til å servere fiskemiddagen din med hvitløk.

Epler og sjokolade

Det er til glede for mange kvinner at det er funnet en rekke fordeler ved å spise sjokolade. Det viser seg imidlertid at den blir enda mer fordelaktig sammen med epler.

Du gjør derfor lurt i å bytte ut jordbærene med epler når du skal lage sjokolade-fondue.

– Mørk sjokolade inneholder flavonoider, og når du kombinerer dem med de betennelsesdempende antioksidantene du finner i epler, vil det ikke bare smake godt, men det vil også øke blodsirkulasjonen og redusere risikoen for hjertesykdom, forteller klinisk ernæringsfysiolog, Holley Grainger.

LES OGSÅ: Snacksen du bør velge til strandturen

HA SITRON I TEEN DIN: Forskere har funnet ut at det er lettere for kroppen å ta opp de helsegunstige katekinene i te når du kombinerer drikken med C-vitaminer.  Foto: tananddda - Fotolia
HA SITRON I TEEN DIN: Forskere har funnet ut at det er lettere for kroppen å ta opp de helsegunstige katekinene i te når du kombinerer drikken med C-vitaminer. Foto: tananddda - Fotolia Vis mer

Ha noen sitronskiver i teen

Grønn te inneholder massevis av katekiner - en kjent sykdomsbekjempende antioksidant som som har evnen til å redusere risikoen for hjertesykdom, kreft og slag.

En nyere studie, som ble publisert i en utgave av den vitenskapelige avisen «Journal of Food Science», tyder imidlertid på at du kan få enda mer ut av tekoppen ved å legge i en skive sitron.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Dette kommer av at C-vitaminene fra sitrusfrukten gjør det lettere for kroppen å absorbere katekinene.

Havregryn og blåbær

Det kan ikke nevnes for ofte at frokost er viktig, og et måltid som garantert gir deg en god start på dagen er havregryn - særlig hvis du kombinerer den med blåbær.

Havregryn er nemlig en god kilde til jern - mer spesifikt ikke-hemjern. I motsetning til hemjern - som du finner i animalske produkter som kjøtt, fjærkre og fisk - er dette mineralet vanskeligere for kroppen å ta opp.

Hvis du kombinerer havregryn - eller andre grønnsaker og kornprodukter som er en kilde til ikke-hemjern - med C-vitaminer, vil det være lettere for kroppen å ta det opp.

– Når du inkluderer vitamin C i måltidet, vil det gjøre at ikke-hemjernet settes i en gunstigere tilstand, som gjør det lettere for kroppen å absorbere mineralet, sier klinisk ernæringsfysiolog og forfatter av boken «Food Synergy», Elaine Magee.

Prøv derfor blåbær til havregrynene, eller press litt sitronjuice over spinaten.

LES OGSÅ: Supermaten du bør nyte nå

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer