INNEN ÉN TIME: Spis frokosten din innen én time etter at du har stått opp.  Foto: Monkey Business - Fotolia
INNEN ÉN TIME: Spis frokosten din innen én time etter at du har stått opp. Foto: Monkey Business - Fotolia
Frokost

Spis frokost innen én time

Viktig for å oppnå den sunne og slankende effekten.

Du har garantert fått med deg at frokost regnes som dagens viktigste måltid, og det er maten du spiser på denne tiden av døgnet som har minst å si for vekten.

HOLDER IKKE: En kopp kaffe til frokost er IKKE bra dersom du ønsker å holde energinivået oppe og vekten nede. Foto: Thinkstock.com
HOLDER IKKE: En kopp kaffe til frokost er IKKE bra dersom du ønsker å holde energinivået oppe og vekten nede. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Holder deg slank

Ja, forskning har faktisk vist at det å spise frokost kan bidra til å holde de uønskede kiloene av kroppen, da frokost (med de rette ingrediensene) kickstarter forbrenningen, stopper søtsuget og øker energinivået ditt.

Å hoppe over dette måltidet og kun starte dagen med kaffe (kjenner du deg igjen?) er altså ingen god idé om du ønsker å få overskudd og holde kroppen slank. Og dersom du ønsker maks effekt av dagens første måltid, kan det også være lurt å være litt obs på tidspunktet du spiser måltidet på.





Ifølge ekspertene bør du nemlig spise frokost innen én time etter at du har stått opp. Jo tidligere kroppen får i seg mat, jo raskere settes systemet ditt i gang og forbrenningen din øker.

Er du opptatt av frokosten for den slankende effekten, bør du derfor få i deg døgnets første måltid ganske raskt etter at du har krøpet frem fra dyna - ikke vent til du har kommet på jobben!

LES OGSÅ: Tre regler for varig vekttap

PROTEIN: En omelett er en super start på dagen, og inneholder mye sunt protein. Foto: Matprat.no
PROTEIN: En omelett er en super start på dagen, og inneholder mye sunt protein. Foto: Matprat.no Vis mer
FIBER: Fiber, som i havregryn, er bra for å kickstarte fordøyelse og forbrenning, samt holde deg mett. Foto: Fotolia
FIBER: Fiber, som i havregryn, er bra for å kickstarte fordøyelse og forbrenning, samt holde deg mett. Foto: Fotolia Vis mer

Proteiner og fiber må til

Et annet godt råd for å få maks ut av frokosten, er å prioritere proteiner og fiber i måltidet.






Tidligere studier har vist at proteiner, som for eksempel egg, gresk yoghurt, magert kylling/kalkunpålegg eller cottage cheese, til frokost holder på metthetsfølelsen og kan bidra til at du får i deg færre kalorier i løpet av dagen. Spis mellom 15-20 gram protein til frokost, så er du «good to go»!

Også fiber er veldig viktig for å få en god start på dagen, da fiber får i gang fordøyelsen og holder blodsukkeret stabilt.

Stoffet, som du blant annet finner i frø, grønnsaker (brokkoli, avokado), grove kornprodukter og nøtter, gjør at du holder deg mett mye lenger og hjelper til med å redusere småspising. Ekspertene anbefaler derfor at man får i seg hvert fall åtte gram fiber til frokost- gjerne opp mot 13 gram hvis du trener mye.






LES OGSÅ: Slik koker du egget perfekt

PASS PÅ SUKKERET: En del frokostblandinger inneholder MASSE sukker. Det er ikke en god måte å starte dagen på! Foto: Tone Ruud Engen
PASS PÅ SUKKERET: En del frokostblandinger inneholder MASSE sukker. Det er ikke en god måte å starte dagen på! Foto: Tone Ruud Engen Vis mer

Vær obs på kalori og sukkerinntaket

Sukker bør man være veldig obs på, dersom man ønsker at frokosten skal bidra til å holde kroppen slank. En del pålegg, yoghurter og frokostblandinger er som de reneste sukkerbomber å regne, og bør unngås både av barn og voksne, da de tilfører kroppen mye ekstra kalorier den egentlig ikke trenger.

Vær også litt obs på fettinntaket i frokosten. Er du opptatt av å holde vekten, bør du redusere inntaket av mettet fett (dropp bacon). Litt sunt fett (som for eksempel fra avokado) er imidlertid bra.

– En bra kornblanding bør ha maksimalt 14 gram sukkerarter og minimum ti gram kostfiber per 100 gram. I tillegg bør du sjekke innholdet av mettet fett. Det bør ikke overstige to gram per 100 gram, har klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør tidligere uttalt til KK.no.






En god frokost bør inneholde cirka 300-500 kilokalorier, litt avhengig av ditt aktivitetsnivå. Mer enn det er som regel ikke nødvendig.

Omeletter, frisk frukt, havregryn/grøt, grove brødskiver med magert pålegg, gresk yoghurt, eller yoghurt naturell med friske bær og litt korn er alle supersunne frokostalternativer.

LES OGSÅ: Så mye proteiner trenger kroppen din

BRA SOM FROKOST: Smoothie funker, så lenge du dropper mye av fruktjuicen og reduserer litt på mengden. Foto: Thinkstock
BRA SOM FROKOST: Smoothie funker, så lenge du dropper mye av fruktjuicen og reduserer litt på mengden. Foto: Thinkstock Vis mer

Smoothie kan være bra






Sliter du med å rekke å spise frokost før du drar hjemmefra, kan du også lage deg en deilig smoothie kvelden i forveien som du tar med i bilen/bussen/trikken.

Husk bare at smoothien ikke trenger å være større enn et par desiliter, og at den bør inneholde fiber (hakkede nøtter, grønnsaker, frø eller grovt korn) og protein.

– Hvis du lager en smoothie hvor du har i noe melk eller meieriprodukter og kanskje også litt havregryn, kan du få en fullverdig frokost, har Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog og fagsjef ved Grete Roede AS, tidligere uttalt til KK.no.

Fruktjuice kan du med fordel kutte fra smoothien. Erstatt dette med fersk frukt eller usøtede melkeprodukter, som metter bedre og bidrar til en mer langsom blodsukkerstigning.

LES OGSÅ: Sjekk at rundstykkene er grove nok!
Til forsiden