Kostholdsråd

- Spis kjøtt fra dyr som har fått beite

Gir mye sunnere mat, ifølge svensk lege.

MØ MØ: Velg kjøtt og meieriprodukter fra dyr som har fått beite ute. Foto: colourbox.com
MØ MØ: Velg kjøtt og meieriprodukter fra dyr som har fått beite ute. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Å spise masse rødt kjøtt er ikke det beste du kan gjøre for helsa. Men noe er jo greit å få i seg, og en god biff eller saftig hamburger er ikke å forakte innimellom.

LES OGSÅ: Så lett gjør du burgeren sunn

Kjøtt er en fin kilde til proteiner, men inneholder også en del fett. Du skal likevel ikke være så redd for å spise animalsk fett, sier lege og svensk lavkarboekspert, Annika Dahlqvist.

- Det viktigste er at vi bare spiser naturlig fett. Animalsk fett, fiskefett, meierifett, økologisk kokosfett, avokado, nøtter, oliven er eksempler på naturlig fett som er bra å spise.





Bedre mat fra beitende dyr

MEN - kjøtt og meieriprodukter inneholder også fettsyrer. Hvorvidt det er snakk om omega 3 eller omega 6 avhenger av hva slags fôr dyret har fått.

- Omega 3 finnes også i meierifett og kjøttfett fra gresspisende kyr. Kraftfôr inneholder derimot bare omega 6, og da blir det omega 6 i kjøttet og smøret også, forklarer Dahlqvist.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om omega 3, 6 og 9

Hva er så forskjellen? Jo, omega 6 er en betennelsesfremmende fettsyre som mange reagerer negativt på om de får for mye av den. Overdrevent inntakt kan føre til hjerteproblemer og leddsmerter. Mange av oss nordmenn får i oss for mye omega 6 nettopp fordi vi har et kosthold med mye kornprodukter og vegetabilske oljer.

Omega 3 er en sunnere fettsyre, men den blir ofte «utmanøvrert» av omega 6 dersom vi inntar mer av denne enn av omega 3. Det er viktig å få riktig balanse mellom de to. Les mer om dette i denne artikkelen: Du trenger mer omega 3.

Husk! Fet fisk som laks og makrell er de beste kildene til omega 3.

LES OGSÅ: Kjøper du kjøtt fra Sverige? Husk å sjekke fettinnholdet!

Styr unna disse fettkildene

Et siste tips fra Dahlqvist er at du for å unngå for mye omega 6, bør holde deg unna følgende:

Margarin, maisolja, solsikkeolje, tistelolje og andre omega 6-oljer.

- Disse fettkildene gir for stort overskudd av den betennelsesfremmende fettsyren omega 6.



LAVKARBOLEGE: Annika Dahlqvist anbefaler et kosthold med lite karbohydrater, men er opptatt av at fettkildene er sunne. Foto: Annika Dahlqvist
LAVKARBOLEGE: Annika Dahlqvist anbefaler et kosthold med lite karbohydrater, men er opptatt av at fettkildene er sunne. Foto: Annika Dahlqvist Vis mer
RED HOT: Rødt kjøtt bør kommer fra beitende dyr. Foto: Colourbox
RED HOT: Rødt kjøtt bør kommer fra beitende dyr. Foto: Colourbox Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer