Det ser ut til at det å veksle mellom å spise lite og spise normalt får vekta til å dale. Foto: colourbox.com
Det ser ut til at det å veksle mellom å spise lite og spise normalt får vekta til å dale. Foto: colourbox.comVis mer

Slanking

Spis lite annenhver dag

Så går du raskere ned i vekt.

De siste årene det vært bred enighet om at det ikke er spesielt smart å la være å spise hvis du vil ned i vekt, men en ny studie fra The Department of Kinesiology and Nutrition ved The University of Illinois hevder nå at det kan være lurt å faste annenhver dag hvis du vil slanke deg.

Store vekttap på kort tid

Tidligere undersøkeler har vist at faste fører til lavere forbrenning, og det har dermed blitt sett på som et lite egnet verktøy for vektreduksjon. Denne teorien går ut på at kroppen går inn i sultmodus når du faster. Da tviholder kroppen på fettet, siden den ikke vet når den får mat neste gang. Resultatet blir at forbrenningen går ned, og slankere blir derfor vanligvis heller anbefalt å kutte en viss mengde kalorier hver dag.

Les også: Du blir mer sulten av å spise

Ifølge den nye studien kan imidlertid det å faste annenhver dag gjøre det lettere for overvektige å gå ned i vekt. Såkalt annenhver-dag-fasting går ut på at du veksler mellom å ha dager hvor du ikke spiser noe, og dager hvor du kan spise hva du vil.

- Deltakerne gikk ned mellom 3 og 14 kilo på bare åtte uker, sier dr. Krista Varaday, som er en av forskerne som utførte studien, til Reuters.

Ifølge Varaday var også programmet lett å følge.

Les også: Verdens verste dietter?

Lavere kolesterol og blodtrykk

Studien var imidlertid liten, da bare 12 overvektige kvinner og fire overvektige menn deltok. Deltakerne ble først overvåket i to uker hvor de spiste normalt, slik at man hadde et referansepunkt. De neste åtte ukene fikk deltakerne annenhver dag bare lov til å innta en fjerdel av kaloriene de normalt fikk i seg, og det kunne de bare gjøre mellom klokka 12 og 14 på dagtid.

De første fire ukene ble det ene måltidet på den fastende dagen gitt dem av forskerne, mens deltakerne var hos en ernæringsfysiolog én gang i uka og selv hadde ansvaret for måltidet de fire siste ukene.

Resultatene fra studiene viser at deltakerne gikk ned 0,7 kilo i uken (totalt 5,6 kilo) i gjennomsnitt. I tillegg ble totalkolesterolet gjennomsnittlig redusert med 21 prosent, mens LDL-kolesterolet (det dårlige kolesterolet) gikk ned med 25 prosent. Deltakernes systoliske blodtrykk (det høyeste tallet i en blodtrykksmåling) ble også gjennomsnittelig fem poeng lavere.

Les også: Derfor spiser du for mye

Mindre magesekker?

Forskerne trodde at deltakerne kanskje kom til å overspise på de ikke-fastende dagene og dermed kompensere for de «tapte» kaloriene, men det viste seg at de bare inntok mellom 100 og 125 prosent av det de normalt spiste de andre dagene.

Varaday tror at det skyldes at magesekkene deres krympet som følge av fastedagene.

Forskerne planlegger nå å studere langtidseffekten av slik annehver-dag-fasting og se om deltakerne vil fortsette å gå ned i vekt også på lang sikt.

Les også: Åtte skjulte slankesannheter

Studien er publisert i novemberutgaven av The American Journal of Nutrition.

Kilder: reuters.com, examiner.com

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: