LITE MATLYST OM MORGENEN?: Dersom du sliter med lite matlyst om morgenen, så kan det lønne seg å ta en liten skål med frukt før selve "hovedfrokosten". Det øker nemlig spyttsekresjon, som stimulerer appetitten. Foto: Thinkstock
LITE MATLYST OM MORGENEN?: Dersom du sliter med lite matlyst om morgenen, så kan det lønne seg å ta en liten skål med frukt før selve "hovedfrokosten". Det øker nemlig spyttsekresjon, som stimulerer appetitten. Foto: Thinkstock
Frokost

- Spis litt frukt før «hovedfrokosten»

Det øker spyttsekresjonen og får i gang appetitten dersom du har dårlig matlyst, sier ernæingsfysiolog Tine Sundfør.

Selv om de fleste nordmenn er flinke til å få i seg frokost, er det fortsatt mange av oss som slurver med det som omtales som «dagens viktigste måltid».

Noen dropper frokosten fordi de ønsker å spare kroppen for kalorier, mens andre rett og slett ikke takler tanken på mat og sliter med dårlig appetitt så tidlig på morgenkvisten.

Dumt å droppe frokost

Å kutte frokosten er imidlertid ingen god idé. Etter en natt med dyp søvn har kroppen din brukt opp så mye som 80 prosent av energilageret sitt, og den trenger påfyll – både for å få opp energinivået og for å sette i gang fordøyelsen.

Ved å hoppe over frokosten risikerer du også at du overspiser ved neste måltid fordi du er så sulten.

Forskning har i tillegg vist at de som dropper dette måltidet har større sjanse for å småspise i løpet av dagen – noe som kan øke risikoen for overvekt.

LES OGSÅ: Her er den perfekte matdagen

ERNÆRINGSEKSPERT:Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog. KK.no møtte henne i forbindelse med lanseringen av Quakers nye frokostblanding "Havre Flakes" fredag 27. april. Foto: Adéle Cappelen Blystad
ERNÆRINGSEKSPERT:Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog. KK.no møtte henne i forbindelse med lanseringen av Quakers nye frokostblanding "Havre Flakes" fredag 27. april. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer

Start med litt frukt






Ok, så frokost er viktig, men hva om du rett og slett ikke er sulten så tidlig på dagen? Er det noe du kan gjøre for å få i gang appetitten?

- Ja, jeg har et supert tips når det gjelder dette, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør til KK.no:

- Hjemme hos oss lager jeg alltid i stand en liten skål med oppskåret frukt til barna. Dette får de før de spiser «hovedfrokosten», og den går ned på høykant hver eneste dag.

LES OGSÅ: Derfor bør du IKKE hoppe over måltider

Øker appetitten

Grunnen til at en liten skål med frukt kan være bra på morgenkvisten, er fordi det får i gang spyttsekresjonen – noe som er med på å vekke appetitten.

- Litt frukt på morgenen er en veldig deilig start på dagen, for når du spiser noe med litt syre, så øker du spyttsekresjonen, og da får du mer lyst på mat etterpå. Så for de som har lite matlyst på morgenen kan det faktisk være en kjempegod idé, sier Sundfør:

- I tillegg er det jo veldig sunt, godt og friskt, og hjelper deg med å få i deg den anbefalte mengden frukt og grønt.

LES OGSÅ: Måltidet som hjelper deg ned i vekt

Slik bør frokosten se ut

Frukt alene er imidlertid ikke nok som frokost. Ifølge Sundfør bør du også få i deg grove kornprodukter, proteiner og litt sunt fett.

Her er hennes frokosttips:

1. Det beste er å starte dagen med noe skikkelig grovt – og det er egentlig det samme om du velger skikkelig grovt brød, knekkebrød eller kornblanding. Sjekk grovhet på forpakningen.
2. I tillegg til et grovt kornprodukt, bør du sørge for å få i deg litt proteiner. Noe som er magert er bra – for eksempel et melkeprodukt, eller magert ostepålegg. Magert kjøttpålegg eller fiskepålegg er også bra.
3. Litt sunt fett er også viktig, men gjerne i små mengder. Ha litt nøtter i frokostblandingen eller brødet ditt, så er du godt på vei.
4. Sist, men ikke minst bør du ha med noe frukt/grønt i måltidet. Spiser du kornblanding kan jo grønnsakene fort forsvinne, men det går greit så lenge du har i litt frukt (bær, epler, banan etc.).

LES OGSÅ: Frokostblandingen kan være like søt som kjeks
Til forsiden